Firma Sony straciła w ubiegłym roku fiskalnym 5,76 mld dolarów
Ostatni rok fiskalny nie był dobrym okresem dla firmy Sony. W tym czasie japoński koncern odnotował spore straty, które przedstawił ze szczegółami w najnowszym raporcie. Poznaliśmy również wyniki sprzedaży poszczególnych konsol i popularność gier na różne platformy sprzętowe.
Marcin Skierski
Firma Sony przedstawiła raport finansowy za ostatni rok fiskalny, obejmujący okres od 1 kwietnia 2011 roku do 31 marca 2012 roku. Zgodnie z przewidywaniami, japoński koncern odnotował spore straty.
Firma Sony zakończyła ubiegły rok fiskalny z wynikiem 456,7 mld jenów (ok. 5,76 mld dolarów) „na minusie”. Do tego rezultatu mocno przyczynił się oddział odpowiedzialny m.in. za markę PlayStation, który zanotował w tym czasie stratę 229,8 mld jenów (ok. 2,8 mld dolarów), podczas gdy w poprzednim roku fiskalnym przyniósł 10,8 mld jenów zysku.
O 18,5% spadły przychody ze sprzedaży - od 1 kwietnia 2011 roku do 31 marca 2012 wyniosła ona 3,13 tryliony jenów (ok. 38,2 mld dolarów). Do słabszego wyniku przyczyniła się przede wszystkim mniejsza popularność PlayStation 3, a także obniżka ceny konsoli, która miała miejsce w sierpniu 2011 roku.

Przy okazji ujawniono wyniki sprzedaży poszczególnych konsol. W ostatnim roku fiskalnym zakupiono 13,9 mln sztuk PlayStation 3 (spadek o 400 tysięcy), 6,8 mln PSP (spadek o 1,2 mln) oraz 4,1 mln PlayStation 2 (spadek o 2,3 mln). W raporcie zabrakło konkretnych danych dotyczących PlayStation Vita.
Jedyny wzrost popularności zauważono w segmencie oprogramowania na PlayStation 3, a więc gier dedykowanych tej konsoli. W ostatnim roku fiskalnym sprzedano łącznie 156,6 mln egzemplarzy różnych produkcji na tę konsolę, podczas gdy poprzednio było to 147,9 mln. W przypadku PSP rozeszło się 32,2 mln gier (poprzednio 46,6 mln), a posiadacze PlayStation 2 zakupili 7,9 mln egzemplarzy (poprzednio 16,4 mln).
Firma Sony prognozuje, że w bieżącym roku fiskalnym (1 kwietnia 2012 roku – 31 marca 2013 roku) uda się łącznie sprzedać 16 mln sztuk PlayStation 3 oraz PlayStation 2. Identyczne nadzieje japoński koncern wiąże z konsolami przenośnymi. PlayStation Vita oraz PSP również mają trafić łącznie do 16 mln osób. Z kolei sprzedaż oprogramowania ma zostać ustalona na łącznym poziomie 196,7 mln egzemplarzy.
Więcej:AMD woli pracować z Sony niż z Microsoftem, bo Mark Cerny ma wizję i aktywnie działa przy PS6
Komentarze czytelników
zanonimizowany425253 Generał
@Tuminure
Wcale nie muszą być mocniejsze ale mogą być inne, nie wiem jak ale mogą bo są projektowane od zera. Pecet ma już pewien szkielet którego nie można zmienić. Na poprzednich generacjach konsol fps-y nie były gatunkiem zbyt popularnym, to wszystko zmieniło się w tej generacji (a to za sprawa głównie xboksa), nie wiadomo jak to będzie z przyszłymi konsolami, może to strategie będą dominującym gatunkiem, to wszystko zależy co nam zaoferują ich producenci.
zanonimizowany836486 Pretorianin
@StefanBurczymucha
DiRT 3? GT 4 (na emu, działa bez zarzutu czego nie można powiedzieć o wstecznej kompatybilności PS3, której i tak 90% konsol nie ma). Zresztą ja w samochodówki nie gram. A tytuły które wymieniłeś kwalifikują się i tak jako exy czyli to co pisałem wyżej się zgadza :)
zanonimizowany836486 Pretorianin
ew. Need for Speed: Hot Pursuit. I pomijając wszystkie hardcorowe samochodówki (których z kolei nie uświadczysz na konsoli) pewnie coś się jeszcze znajdzie. Chociaż akurat nie siedzę w temacie :)
xanat0s Legend

To ja skocze pograc w forze motorsport, ewentulanie skocze do kumpla na gran turismo...
... w miedzyczasie moglby mi ktos podac na PC jakąs samochodówke ktora jak FM albo GT mialaby taki ogrom pojazdów, trybów, tras, bylaby dobrze wywazona i dla NOOBów i PROsów - styl taki ani to symulacja ani arcade.
To ja skoczę po dobrą kierownicę do FM i możemy grać. Zaraz, nie ma dobrej kierownicy do FM :]
A na serio - na PC faktycznie takiej gry jak FM i GT nie ma, ale szczęśliwie są znacznie, znacznie lepsze. rFactor, GTR, GT Legends, RBR czy stareńkie Rally Trophy - nie jakieś półśrodki w postaci FM i GT. Nie mówię, że to złe gry - ale prawdziwe ściganie to symulatory, bez żadnych flashbacków, w które przez pierwszy tydzień uczysz się nie wypadać z toru :)
Szczerze polecam, odkryjesz prawdziwe ściganie. A do gier tona modów, więc można jeździć praktycznie czym się chce.
[ ja niestety jestem słabym kierowcą, ale satysfakcja wygrania rajdu w RBR jest nieziemska :) ]
zanonimizowany838815 Generał
xanat0s - we wszystkie tytuly które podales gralem. Uznaj ze gralem we wszystkie/prawie wszystkie samochodówki od czasow test drive az do dziś.
ryzy_sledziu - tak zgadza się, to są exy, dobrze pisałes :) i dlatego chociazbym nie chcial to musze miec kontakt z konsolami bo takich gier nie ma na PC... niestety. Chociazby eseje pisac o 6 punktach podparcia/odwzorowania zachowania pojazdu w RBR, slinic się nad nowatorskim systemem fizyki w GTR, to gier takich jak GT czy FM po prostu nie ma na PC i dlatego pozostaną ex'ami bo to gigantyczne karty przetargowe dla microsoftu i sony (pewnie za N-lat będzie mozna GT5 albo FM4 puscic na emulatorze bo kompy będą wystarczająco mocne, ale raczej nie w tym rzecz).