450 twórców Diablo obawia się o swoją przyszłość. „Nikt z nas nie powinien żyć w ciągłym strachu, iż w każdej chwili może zostać zwolniony”

Część deweloperów serii Diablo zagłosowała za utworzeniem związku zawodowego. Powodem jest niepewność zatrudnienia, w obliczu ogromnych zwolnień w Microsofcie.

Marcin Bukowski

450 twórców Diablo obawia się o swoją przyszłość. „Nikt z nas nie powinien żyć w ciągłym strachu, iż w każdej chwili może zostać zwolniony”, źródło grafiki: Blizzard.
450 twórców Diablo obawia się o swoją przyszłość. „Nikt z nas nie powinien żyć w ciągłym strachu, iż w każdej chwili może zostać zwolniony” Źródło: Blizzard.

Wygląda na to, że sporej części deweloperów Blizzarda nie podoba się aktualna sytuacja w firmie Microsoft. 450 osób, działających nad serią Diablo, zagłosowało za utworzeniem związku zawodowego. Stało się to niedługo po tym, jak gigant z Redmond zwolnił ponad 9000 pracowników, by zastąpić część z nich AI.

Deweloperzy mają dość życia w strachu

Informacja została przekazana w komunikacie prasowym amerykańskiej organizacji Communications Workers of America (CWA). Pod jej szyldem znajduje się ponad 3 tysiące innych pracowników Microsoftu. Część z nich pracuje m.in. Nad World of Warcraft i serią Overwatch.

W komunikacie stwierdzono, że jednostka do której należą deweloperzy Diablo, „jest jednym z największych związków zawodowych w studiu należącym do Microsoftu”. Okraszony został również komentarzami paru twórców.

Z każdą kolejną falą masowych zwolnień obserwowałam, jak strach moich współpracowników narastał, ponieważ wydawało się, że żadna ilość ciężkiej pracy nie wystarczy, aby nas ochronić. […] Jesteśmy gotowi, aby wraz z naszymi kolegami od Diablo rozpocząć walkę o prawdziwą zmianę – Kelly Yeo, producentka Diablo IV.

Dorastałam grając w Diablo i czuję się szczęśliwa, że mogę pracować w Blizzardzie nad grą, która jest bardzo ważna dla mnie i społeczności graczy. Jednakże pasja nie chroni nas przed niepewnością zatrudnienia – Skye Hoefling, starsza inżynier oprogramowania.

Dzień po trzeciej rundzie masowych zwolnień wszedłem do biura i kiedy próbowałem otworzyć drzwi do stołówki, moja karta dostępu została odrzucona. Przez chwilę zastanawiałem się, czy to właśnie podczas śniadania dowiem się, że znalazłem się w tej rundzie zwolnień. Na szczęście była to tylko usterka techniczna, ale nikt z nas nie powinien żyć w ciągłym strachu, iż w każdej chwili może zostać zwolniony – Ryan Littleon, projektant.

Warto dodać, że w połowie tego miesiąca związek zawodowy został założony również przez dział narracyjny w studiu Blizzard Entertainment. Jeszcze wcześniej to samo uczyniła grupa pracowników z Raven Software. Dzięki temu po 3 latach walki udało im się wynegocjować m.in. 10-procentowy wzrost wynagrodzenia w ciągu dwóch lat. Czas pokaże czy świeżo powstały związek zawodowy również będzie miał pomyślne zakończenie.

Na tę chwilę ani Blizzard, ani Microsoft nie wydali żadnego komentarza w tej sprawie. Za to gracze Diablo 4 komentują z przekąsem, czym zajmuje się tych 450 deweloperów bo – ich zdaniem – jakoś nie widać efektów działań tak licznego zespołu w „czwórce”. Część twórców na pewno pracuje przy Diablo Immortal, a inni mogli zostać oddelegowani do prac nad następną odsłoną serii.

Diablo IV

Diablo IV

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 6 czerwca 2023

Informacje o Grze
7.7

GRYOnline

6.2

Gracze

7.1

Steam

8.8

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2025-08-29
13:47

Polterghost Pretorianin

Polterghost

Myślą, że są specjalni. Każdy może być zwolniony w dowolnej chwili niezależnie od branży.

Komentarz: Polterghost
2025-08-29
14:26

Bulioner Chorąży

😢

Dzisiejszy gamedev to patologia na skalę przemysłową z pracownikami, którzy są (traktowani) jak kurczaki na fermie. Zdecydowanie bardziej wolę początek lat 90' z kilkuosobowymi studiami. Powstawały wtedy gry, które zapoczątkowywały nowe gatunki.

Komentarz: Bulioner
2025-08-29
21:02

maxxi_sc Pretorianin

maxxi_sc

Na bruk, na zbity pysk. Każdego partacza

Komentarz: maxxi_sc
2025-08-31
15:01

chudini6 Legionista

Bardzo dobrze niech zwolnią tych co zrobili mechaniki w Diablo 4 kara musi być długa i uciążliwa. Albo powinni tym "twórcom" kazać grać w PoE aż zrozumieją jak działa dobra mechanicznie gra. Nie żal mi ani trochę takich ludzi,zniszczyli cudowną serię Diablo już przy D3 to się zaczęło,a dodam że na premierę Diablo 1 byłem już pełnoletni dlatego nie przemawia przeze mnie nostalgia że za młodu grałem. Pozdrawiam wszystkich serdecznie ??????

Komentarz: chudini6
2025-08-31
15:10

ORP Kaczynski Pretorianin

Powinni ich wykorzystać do ulepszenia mechanik w obecnej grze. Do tego zwolnienia opóźnią prace nad kolejna częścią wiec tak średnio.

Komentarz: ORP Kaczynski

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl