
Data wydania: 14 października 2005
Osadzona w realiach fantasy oryginalna, trzecioosobowa gra akcji firmy Sony, będąca jednym z najwyżej ocenianych tytułów w historii konsoli PlayStation 2. W grze Shadow of the Colossus wcielamy się w postać młodego wędrowcy imieniem Wander, który przemierzając konno fantastyczny świat, szuka sposobu na przywrócenie do życia swej zmarłej dziewczyny.
GRYOnline
Gracze
Shadow of the Colossus jest grą akcji opracowaną przez japońskie studio Team Ico, odpowiedzialne za niezwykle ciepło przyjęte Ico. Podobnie jak poprzednia gra tej ekipy, opisywana tutaj produkcja pojawiła się na konsoli PS2.
W Shadow of the Colossus gracz wciela się w Wandera – młodzieńca starającego się przywrócić do życia dziewczynę imieniem Mono, poświęconą w tajemniczym rytuale. By zrealizować swoje zamiary, bohater przekracza granice odseparowanej od reszty świata Zakazanej Krainy i zawiera pakt z mroczną siłą znaną jako Dormin. Okazuje się bowiem, że istnieje możliwość wskrzeszenia jego ukochanej – jednak żeby tak się stało, protagonista musi unicestwić szesnaście tytułowych Kolosów, istot przypominających gigantyczne, ożywione posągi. Mając do dyspozycji jedynie miecz oraz łuk, heros wyrusza w niebezpieczną podróż w towarzystwie wiernego konia Agro.
W wydanym na platformie PS2 Shadow of the Colossus akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Fundamentem rozgrywki jest eksploracja rozległego, otwartego świata (na który składa się zarówno pustynia, jak i ruiny starożytnych budowli czy choćby las i malownicza dolina) oraz walka z szesnastoma tytułowymi Kolosami. Wybrany cel należy wytropić, używając w tym celu klingi miecza emitującej światło (wąski słup oznacza, że w tym kierunku znajduje się oponent) i do niego dotrzeć. Po odniesieniu zwycięstwa Wander budzi się w świątyni, gdzie przyjmuje od Dormina zadanie unicestwienia kolejnego oponenta.
Walki toczą się w czasie rzeczywistym i w zróżnicowanych sceneriach (na lądzie, w wodzie, w przestworzach). Poszczególni przeciwnicy różnią się od siebie nie tylko wyglądem i rozmiarami, lecz także indywidualnymi cechami i słabościami, w oparciu o które należy opracować taktykę działania. Podczas gdy jedne Kolosy kroczą majestatycznie po powierzchni lub spokojnie latają w przestworzach i nie zaatakują niesprowokowane, inne zachowują się bardziej chaotycznie i agresywnie. To ostatnie ma miejsce zwłaszcza wtedy, kiedy Wander wspina się po ich porośniętych sierścią częściach ciała (chcąc uniknąć bolesnego upadku, należy zwracać uwagę na wskaźnik wytrzymałości, jako że bohater wisząc na rękach, szybko opada z sił), próbując dotrzeć do jednego ze słabych punktów – takowy należy kilkukrotnie dźgnąć mieczem, by osłabić potężnego wroga. Nierzadko protagonista jest również zmuszony skorzystać z pomocy Agro – wierzchowiec stanowi realne wsparcie na polu bitwy; potrafi bowiem odwracać uwagę przeciwnika (w tym celu możemy wykorzystać także łuk) i umożliwia dostanie się w trudno dostępne miejsca, z których na przykład wskakujemy na grzbiet Kolosa. Twórcy starali się przy tym obdarzyć go cechami prawdziwego zwierzęcia, przez co nasz kompan czasami odmawia posłuszeństwa, a w sytuacji bezpośredniego zagrożenia salwuje się ucieczką.
Po ukończeniu trybu fabularnego do dyspozycji gracza zostają oddane dwa kolejne warianty rozgrywki. Oprócz dodatkowego poziomu trudności (Hard) na sprawdzenie czeka moduł Time Attack, gdzie mierzymy się z kolejnymi potworami na czas.
Trójwymiarowa oprawa graficzna Shadow of the Colossus prezentuje wysoki poziom wykonania, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę możliwości konsoli PS2. Uwagę zwraca nie tylko sfera artystyczna (projekty przeciwników oraz sposób, w jaki się zachowują, mogą robić wrażenie nawet po wielu latach od premiery), lecz także warstwa techniczna – w oczy rzucają się zarówno szczegółowe tekstury, jak i efekty wizualne towarzyszące kolejnym lokacjom, pokroju burz piaskowych czy ulewnego deszczu. Dopełnieniem tego wszystkiego jest nastrojowy soundtrack – podczas gdy eksploracja odbywa się w ciszy, zagrzewająca do boju muzyka przygrywa nam podczas długich batalii.
Shadow of the Colossus było pierwotnie zapowiadane jako Nico – bezpośrednia kontynuacja wcześniejszej gry studia, czyli Ico. Fumito Ueda oraz Kenji Kaido odpowiedzialni za stworzenie obu gier podjęli jednak decyzję, że będzie to zupełnie oddzielna pozycja.
Autor opisu gry: Emil Ronda
Platformy:
PlayStation 2Angielskie napisy i dialogi
Producent: Sony Interactive Entertainment
Wydawca: Sony Interactive Entertainment
Polski wydawca: Sony Interactive Entertainment Polska
Gry podobne:
Recenzja GRYOnline
Wcielamy się w postać młodzieńca, który podejmuje się niemożliwego. Aby ocalić swą ukochaną od śmierci, zmuszony będzie stawić czoła szesnastu kolosom. Tylko tylu i aż tylu...
10 czerwca 2025
Dwudziestolatki... Nie musisz pytać ojca ani matki, w jakie się wtedy grało gry. Najlepsze produkcje sprzed równo dwóch dekad prezentujemy w naszej kolejnej topce retro – tym razem gier z 2005 roku.
15 kwietnia 2021
W 2007 roku grupa śmiałków rozpoczęła poszukiwania Ostatniego Sekretu w ulubionej grze. Prawdę o tym, co skrywają, udało im się poznać dopiero po kilkunastu latach poszukiwań.
25 września 2009
Przez minione dziewięć lat na platformę PlayStation 2 zostało przygotowanych mnóstwo gier. Opracowaliśmy dla Was specjalne zestawienie gier, na które warto zwrócić uwagę w przypadku tej konsoli.
5 stycznia 2007
Przełom roku to czas podsumowań. Takoż i my pokusiliśmy się o ułożenie listy gier, które skradły nam serce w roku 2006. Oto Hity & kity 2006 według GRY-OnLine.
25 sierpnia 2005
Baśń o dzielnym rycerzu, śpiącej księżniczce i budzących grozę potworach. I wcale nie będzie to banalna opowiastka dla dzieci, ale kolejna po ICO produkcja dla bardziej ambitnych.
Twórca Ico i Shadow of the Colossus uważa, że era nowych mechanik w grach przeminęła i obecnie lepiej skoncentrować się na szlifowaniu już istniejących rozwiązań.
gry
Adrian Werner
22 lipca 2025 10:16
Przedstawiciele Sony Pictures Entertainment oznajmili, że wyreżyserowaniem filmu na podstawie popularnej gry Shadow of the Colossus zajmie się Andres Muschietti - Argentyńczyk znany z zeszłorocznego horroru Mama. Zastąpi on na tym stanowisku Josha Tranka.
gry
Jakub Mirowski
5 września 2014 17:25
Dziś piszemy m.in. o możliwym przesunięciu daty premiery gry Bayonetta 2, nieujawnionych pracach nad Dead Rising 3, a także kolejnej osobie włączonej do prac nad filmem Shadow of the Colossus. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Marcin Skierski
8 stycznia 2013 12:40
Wygląda na to, że film na podstawie gry Shadow of the Colossus w końcu stanie się faktem. Producent i dystrybutor filmowy Sony Pictures na stanowisku reżysera zatrudnił Josha Tranka, odpowiedzialnego za tegoroczną Kronikę.
pozostałe
Marcin Skierski
24 maja 2012 09:40
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o premierze dema Duke Nukem Forever i ekskluzywnym DLC dla członków First Access Club, dacie premiery Beyond Good & Evil HD na PS3, plotkach o wznowieniu Syndicate, a także terminie debiutu Team ICO Collection. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
3 czerwca 2011 13:50
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o drugiej rocznicy powstania Warhammer Online, beta testach trybu sieciowego Dead Space 2, statystykach Halo: Reach, a także potencjalnych ekranizacjach kolejnych gier studia Team Ico. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
24 września 2010 11:11
Firma Sony na swojej konferencji prasowej odbywającej się w ramach rozpoczętych targów Tokyo Game Show, ujawniła szereg informacji dotyczących głównie dat premier swoich najważniejszych produkcji. Nie zabrakło również zapowiedzi nowego, nieznanego do tej pory tytułu, a także paru szczegółów na temat długo oczekiwanych gier.
gry
Marcin Skierski
16 września 2010 13:20
Dopiero co informowaliśmy Was o możliwej kwietniowej premierze zestawu Team Ico Collection zawierającego dwie gry od studia Team Ico, a firma Sony właśnie w pewnym stopniu potwierdziła tę wiadomość. Możemy już oficjalnie powiedzieć, że zarówno Ico jak i Shadow of the Colossus trafią w odświeżonej formie na PlayStation 3.
gry
Marcin Skierski
15 września 2010 15:55
Wiadomości na temat Team Ico Collection napisano już tak dużo, że nie można nadziwić się firmie Sony, iż przez tak długi czas nie decyduje się ona na oficjalną zapowiedź tego projektu. Tym razem oliwy do ognia dolewa serwis Eurogamer.
gry
Marcin Skierski
14 września 2010 10:30
Użytkownicy konsoli PlayStation 3 mogą już szykować gotówkę. Według niepotwierdzonych informacji zamieszczonych przez francuski oddziału sklepu Amazon.com, prawdopodobnie 2 listopada do sprzedaży trafią dwie kompilacje znanych serii wydawanych przez koncern Ubisoft. Mowa o Tom Clancy's Splinter Cell i Prince of Persia.
gry
Aleksander Kaczmarek
9 sierpnia 2010 16:17
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1969 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Łukasz Kendryna
Recenzent GRYOnline.pl
2006.02.06
Wcielamy się w postać młodzieńca, który podejmuje się niemożliwego. Aby ocalić swą ukochaną od śmierci, zmuszony będzie stawić czoła szesnastu kolosom. Tylko tylu i aż tylu...
Orzech
Ekspert
2020.04.25
Wydaje się że taka gra nie miałaby prawa wyjść w dzisiejszych czasach; brak rozwoju postaci, brak zadań i czynności pobocznych, niezmienny od początku zestaw broni, duży świat świecący pustkami zawierający jedynie 2 rodzaje znajdziek(o których istnieniu czy zastosowaniu gra w żaden sposób nas nie informuje) oraz nasz cel - 16 tytułowych kolosów których należy wytropić i wykończyć. Do tego dochodzi kiepska praca kamery oraz prosta fabuła stawiająca graczowi na początku konkretny cel którego wykonanie zajmuje niemal całą grę(aż do niejasnego zakończenia) nie ubarwiając lwiej części rozgrywki w jakikolwiek sposób. W czasach gdy gry często są hybrydami, muszącymi silić się na czerpanie po trochu z różnych gatunków(zawierając przy tym powszechnie znane elementy) żeby być w miarę uniwersalnymi i przystępnymi, dla przeciętnego gracza Shadow of Colossus jawiłby się jako istne dziwadło.Specyfika tej wyjątkowej gry jest jej najmocniejszą stroną. Niesamowity klimat potęgowany przez otaczającą gracza pustkę i oryginalną grafikę, świetna muzyka, różnorodność kolosów z którymi co prawda walka sama w sobie nie stanowi większego zagrożenia, natomiast cała trudność polega na wykombinowaniu sposobu na dostanie się do ich słabych punktów. Klimatu dodaje nawet dziwaczny język którym posługują się postaci z tego uniwersum oraz kapitalny jak na tamte lata model konia(w tej kwestii wydany rok później Oblivion może SoC czyścić buty) który jest tutaj czymś więcej niż środkiem transportu.
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.20
ereboss
Ekspert
2021.09.29
Butryk89
Ekspert
2016.04.22
Aleksander Kozłowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.18