Seria Wizardry - seria gier
Seria gier RPG typu dungeon crawler, zapoczątkowana w 1981 roku, uznawana za jednego z protoplastów całego gatunku. Cykl Wizardry został wykreowany i przez pierwsze 20 lat był rozwijany przez amerykańskie studio Sir-Tech. Z czasem jednak prawa do marki zaczęto dzielić z innymi podmiotami, w tym japońskimi firmami, co ostatecznie miało ocalić ją od zapomnienia.
Po premierze ósmej części i upadku Sir-Techu seria praktycznie wygasła na Zachodzie, lecz w Japonii miała się nad wyraz dobrze. Była ona rozwijana przez takie firmy, jak ASCII i Success, które tworzyły kolejne produkcje na potrzeby lokalnego rynku. W 2020 roku japońskie prawa do niej przejęła firma Drecom, która kontynuuje jej rozwój.
Historia serii Wizardry
Cykl Wizardry został zapoczątkowany przez wydaną w 1981 roku grę Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord. Jego kolejne główne odsłony ukazywały się nieregularnie. Pierwsza, druga i trzecia część pojawiały się rok po roku, a kolejne trafiały do sprzedaży w kilkuletnich odstępach. Ostatnia główna część serii, czyli Wizardry 8, pojawiła się na komputerach osobistych w 2001 roku.
Japońskie spin-offy serii Wizardry
Niemniej za sprawą japońskich deweloperów marka doczekała się szeregu spin-offów, które zdominowały ją pod względem liczebności. Znakomita większość z nich nigdy nie opuściła Kraju Kwitnącej Wiśni. Od zachodnich Wizardry różnią się one przede wszystkim pod względem oprawy graficznej, najczęściej utrzymanej w mangowej stylistyce, a także za sprawą większego nacisku na warstwę fabularną.
Gameplay w serii Wizardry
W grach z serii Wizardry akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Jak przystało na klasyczne dungeon crawlery, podczas rozgrywki przejmujemy kontrolę nad drużyną postaci, które eksplorują lochy i walczą z napotykanymi przeciwnikami w trybie turowym. Z czasem nasi podkomendni rozwijają się i gromadzą coraz lepszy sprzęt, co pozwala im stawiać czoła coraz większym wyzwaniom. A skoro mowa o wyzwaniach – ze względu na wysoki poziom trudności gier spod tego szyldu, w większości z nich liczy się cierpliwość i taktyczne podejście.
Choć znakomita większość gier z serii Wizardry oferuje możliwość zabawy w pojedynkę, w 2011 roku ukazało się Wizardry Online, będące rasową grą MMORPG. Niemniej tytuł ten nie przetrwał długo – jego serwery zostały wyłączone po niespełna trzech latach od premiery.