Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS3PSViOS
Okładka Wizardry: Labyrinth of Lost Souls (PC)

Wizardry: Labyrinth of Lost Souls

Klasyczna turowa gra RPG w widoku FPP. Labyrinth of Lost Souls to jeden z japońskich spin-offów zapoczątkowanej w 1981 roku serii Wizardry, która pomogła ukształtować oblicze komputerowego gatunku role-playing.

RPG | FPP | fantasy | dungeon-crawler | jRPG

Okładka Wizardry: Labyrinth of Lost Souls (PC)

producent: Acquire

wydawca: XSEED Games

Strona oficjalna

data premiery gry:

16maj2011

PS3

3lis2011

iOS

3gru2015

PSV

15sty2020

PC

Wizardry: Labyrinth of the Lost Souls to klasyczna turowa gra RPG, która jest kontynuacją wiekowej już serii Wizardry, której pierwsza odsłona ujrzała światło dzienne w 1981 roku. Była ona prekursorem gatunku i jedną z pierwszych prób przeniesienia zasad papierowych gier role-playing na ekrany komputerów. Za produkcje tytułu odpowiada japońskie studio Acquire. Jest to dosyć wyjątkowa sytuacja, ponieważ przez lata kolejne odsłony Wizardy powstawały wyłącznie na Zachodzie. Jak się jednak okazuje, w Japonii seria od zawsze cieszyła się i nadal cieszy ogromną popularnością. Jest ona na tyle duża, że tamtejsi deweloperzy nabyli prawa do tytułu, wydając do tej pory na swoim rynku co najmniej kilkanaście gier powiązanych z marką.

Gra przenosi nas do świata Athlas, rządzonego niegdyś przez potężną rasę Draguun, potomków smoczych bogów. Jej przedstawiciele posiedli ogromną magiczną wiedzę, jednak ignorancja, jaką się wykazali w jej użyciu, sprowadziła na nich zgubę i stworzone przez nich imperium upadło. Od tamtej pory światem rządzą ludzie, których trzy królestwa stworzyły sojusz gwarantujący stały pokój i dobrobyt. Mimo tej sielanki, w opuszczonych ruinach miast Draguun nadal pozostają ukryte artefakty mogące uwolnić niepojęte zło. Poszukiwaniem tych skarbów zajmują się dzielni bohaterowie liczący na sławę i bogactwo.

Akcję gry obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby i podobnie jak w poprzednich odsłonach Wizardy, większą jej część spędzimy eksplorując wielopoziomowe labirynty lochów i podziemi. Co istotne, nie poruszamy się po nich w pełni swobodnie, albowiem możemy podróżować tylko po wyznaczonych ścieżkach. Lokacje, które przemierzamy są zbudowane z kwadratowych bloków i wpisane w numerowaną siatkę ułatwiającą nawigację. Wszystkie drogi w lochach skręcają pod kątem prostym, a komnaty i pomieszczania są zwykłymi prostokątami. Prostota odwiedzanych lokacji tylko podkreśla esencję gry, którą jest walka i zarządzanie wieloosobową drużyną poszukiwaczy przygód.

Do dyspozycji graczy oddano pięć ras i osiem podstawowych klas postaci, których możliwości wraz z ich rozwojem są wzbogacone przez dodatkowe profesje. Każdego herosa opisuje szereg statystyk, a także charakter (dobry, zły, neutralny). Do naszej drużyny może wejść maksymalnie sześciu bohaterów, których stworzymy i zatrudnimy w mieście. Ponieważ gra nie prowadzi nas za rękę, musimy zadbać o to by różnili się oni klasami i uzupełniali nawzajem w boju.

Walczymy we wspomnianych podziemiach, przy okazji wykonując zadania zlecone przez mieszkańców miasta. Potyczki są generowane losowo, tak więc tuż przed ich rozpoczęciem nie widzimy naszych wrogów. Walka prowadzona jest w sposób turowy. W centrum ekranu widzimy obraz wrogów, natomiast po jego dwóch bokach portrety naszych bohaterów, na których zaznaczono stan ich zdrowia. Z menu wydajemy polecenia użycia magii, specjalnych umiejętności, przedmiotów itd. W czasie naszych podróży natkniemy się na 120 różnych przeciwników, o których możemy dowiedzieć się nieco więcej z mini encyklopedii wbudowanej w grę.

Oprawa graficzna w Wizardry: Labyrinth of the Lost Souls jest wyjątkowo minimalistyczna. Potwory i inni przeciwnicy oraz spotykane w mieście postacie niezależne, statycznymi dwuwymiarowymi grafikami. Same miasto i mieszczące się w nim przybytki, takie jak tawerna czy świątynia, podobnie jak w klasycznych grach z gatunku, ograniczają się jedynie do ilustracji i menu, w którym wybieramy interesujące nas komendy np. wynajęcie pokoju lub uzdrowienie rannych. Odgłosy bohaterów wydawane w czasie walki i inne krótkie kwestie mówione są pozostawione w oryginalnej, japońskiej wersji językowej.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: / 10 na podstawie 5 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 53,99 PLN

Gry podobne do Wizardry: Labyrinth of Lost Souls

Wymagania wiekowe Wizardry: Labyrinth of Lost Souls

12+

Wymagania sprzętowe Wizardry: Labyrinth of Lost Souls

PC Windows

PC Windows

Minimalne: Intel Core i5-3230M 2.6 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki Intel HD 4000 lub lepsza, 1 GB HDD, Windows 7

Głęboko pod ziemią - komputerowe dungeon crawlery lat 80tych i 90tych
Głęboko pod ziemią - komputerowe dungeon crawlery lat 80tych i 90tych

wiadomość5 maja 2012

Klasyczne dungeon crawlery z widokiem z pierwszej osoby skradły kawał życia niejednemu z nas. Łażenie po piwnicach, lochach, katakumbach, jaskiniach i innych miejscach pełnych skarbów oraz niebezpieczeństw tworzono jednak na tyle oryginalnie i na tyle różnorodnie, że wciągało na długie godziny. Zamierzchłe czasy Amigi, Atari, C64 i wczesnego PC nie są jednak wcale aż tak zamierzchłe – bo moda powraca, bo stare gry gatunku wciąż dają radę, bo można coraz łatwiej je dostać. Bo po prostu dobrze się w nie gra.

PS3
iOS
PSV
PC