Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePCX360
Okładka Gray Matter (PC)

Gray Matter

Przygodówka autorstwa Jane Jensen, pisarki i wieloletniej pracownicy firmy Sierra, odpowiedzialnej m.in. za powstanie słynnej serii Gabriel Knight. Gra opowiada historię dwójki bohaterów – iluzjonistki Samanthy Everett i naukowca Dawida Stylesa.

Przygodowe | point-and-click | indie

Okładka Gray Matter (PC)

producent: Wizarbox

wydawca PL: CDP

Strona oficjalna   Pomoc techniczna

data premiery gry:

12lis2010

PC X360

Gray Matter to najnowsze dzieło Jane Jensen, powszechnie uznawanej za jednego z gigantów gier przygodowych, głównie za sprawą trylogii z Gabrielem Knightem w roli głównej. Jej najnowszy tytuł to klasyczna przygodówka z interfejsem point & click, w której animowane w pełnym trójwymiarze postacie, poruszają się w pre-renderowanym środowisku 2D. Za oprawę muzyczną odpowiedzialny jest Robert Holmes, kompozytor (a prywatnie mąż Jensen), twórca ścieżki dźwiękowej do Gabriela Knighta.

Główną bohaterką Gray Matter jest niejaka Samantha Everett, młoda Amerykanka, podróżująca po Europie w poszukiwaniu szczęścia i swego miejsca na ziemi. Dziewczyna zwiedza kolejne miejscowości, zarabiając wykonywaniem sztuczek magicznych na ulicach. Pewnego deszczowego dnia Samantha staje pod drzwiami posiadłości doktora Dawida Stylesa, ekscentrycznego neurobiologa, a przy tym odludka i samotnika (jego żona tragicznie zmarła kilka lat wcześniej). Sam zostaje asystentką naukowca i pomaga mu w prowadzeniu badań. A eksperymenty są to niezwykłe, bowiem Styles zajmuje się zgłębianiem tajemnic ludzkiego umysłu, zadając pytania o siłę jego oddziaływania, sposób postrzegania świata i rzeczywistości itp.

W kolejnych rozdziałach gry sterujemy na przemian obiema postaciami. Pierwszym zadaniem nowej asystentki jest znalezienie i sprowadzenie do siedziby naukowca szóstki studentów, mających pełnić rolę królików doświadczalnych. W swym posępnym dworze neurobiolog przeprowadza szereg działań mających potwierdzić tezę, że pewne czynności można wykonać samą mocą umysłu. W późniejszej fazie gry Samantha odkrywa kilka sekretów związanych z mroczną posiadłością i jej właścicielem. Mamy również do czynienia z zagadkowym pojawianiem się ducha żony Dawida.

Gra składa się z kilku etapów prezentowanych w stylu właściwym dla dawnych przygodówek Sierry. Oznacza to, że w każdym rozdziale mamy szereg zadań do wykonania, a kolejność ich rozwiązywania zależy tylko od nas. Jak to zwykle w przygodówkach bywa, bardzo ważne są tu zagadki i wyzwania, przed którymi stają główni bohaterowie. W Gray Matter mamy ich kilka rodzajów, wśród których typowe dla gatunku odkrywanie właściwego zastosowania dla znajdowanych przedmiotów schodzi na plan dalszy. Zamiast tego ważną rolę pełnią łamigłówki tzw. Klubu Dedala, wymagające pewnej wiedzy, bystrości umysłu i umiejętności rozwiązywania rebusów. Drugim typem zagadek są sztuczki iluzjonistyczne, których opisy znajdujemy w specjalnej księdze Sam i które wymagają rekwizytów nabywanych w magicznym sklepiku. Z kolei w skórze Davida działamy w bardziej naukowym otoczeniu, przy pomocy ciekawych, nietypowych urządzeń, a także komputera.

Wzorem Gabriela Knighta w nagrodę za postępy w grze otrzymujemy punkty. Oprócz czynności niezbędnych do ukończenia gry system premiuje też dokładną eksplorację świata i eksperymentowanie z interaktywnymi elementami, nagradzając gracza punktami bonusowymi. Po naciśnięciu spacji pojawiają się napisy sygnalizujące wszystkie interaktywne miejsca w danej lokacji, więc nie ma mowy o przeszukiwaniu ekranu piksel po pikselu. Z tym wszystkim współgra dobrze przemyślana mapa. Wyświetlane są na niej możliwe do odwiedzenia miejsca, a kolor czcionki w ich nazwie informuje, czy coś jeszcze zostało tam do zrobienia. Złote litery oznaczają, że w danym miejscu wciąż należy coś zdziałać, by móc ukończyć rozdział. Kolor srebrny pokazuje, że pozostały tam tylko zadania bonusowe, a na szaro zaznaczone są lokacje, gdzie niczego więcej już nie dokonamy. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, oszczędzające nam włóczenia się bez celu po wszystkich możliwych miejscówkach.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8,4 / 10 na podstawie 847 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 7,4 / 10 na podstawie 177 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

Gry podobne do Gray Matter

Klasyfikacja PEGI Gray Matter

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język.

Wymagania sprzętowe Gray Matter

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 1.83 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 7800 GTX lub lepsza), Windows XP/Vista/7

Gray Matter - recenzja gry

Recenzja 7 grudnia 2010, 13:04

Gray Matter to stuprocentowa przygodówka zrobiona w klasycznym stylu. Grą sterujemy wyłącznie za pomocą myszki i zabawa polega na dokładnym przeszukiwaniu lokacji, prowadzeniu rozmów i rozwiązywaniu łamigłówek. Słowem, standard, ale w najlepszym wydaniu. Produkt nie powiela błędów wielu swoich poprzedniczek i zawarte w niej zagadki są logiczne oraz dobrze wkomponowane w fabułę. Po naciśnięciu spacji pojawiają się napisy sygnalizujące wszystkie interaktywne miejsca w danej lokacji, więc nie ma mowy o przeszukiwaniu ekranu piksel po pikselu. Jeśli się gdzieś zatniemy, to najczęściej wynika to z naszej własnej nieuwagi i wystarczy jeszcze raz obejrzeć kluczowe miejsca i chwilę się zastanowić, by ruszyć naprzód. Od czasu do czasu trafiamy na naprawdę trudne wyzwania (zwłaszcza te wymyślone przez Klub Dedala), ale ich rozwiązywanie daje niesamowitą satysfakcję i choć potrafią wymęczyć gracza, to po rozwikłaniu kolejnej zagadki ma on ochotę zakrzyknąć: „Przecież to było takie oczywiste!”. Nie ma tu przeszkód, wynikających z tego, że łamigłówki zostały źle zaprojektowane. Świetnym patentem jest również urozmaicenie typów zagadek zależnie od kierowanej postaci. Samantha lubi akcję, więc częściej wchodzi w interakcje z innymi ludźmi, kłamie czy też kradnie różne rzeczy. Dużą rolę odgrywają jej talenty iluzjonistyczne. Nosi ona przy sobie książkę z opisami podstawowych sztuczek i sporo zagadek polega na wprowadzeniu zawartych tam instrukcji w czyn. Przenosimy się wtedy do oddzielnego ekranu, gdzie wyświetlana jest postać panny Everett, z sekcjami odpowiedzialnymi za jej ręce, kieszenie, rękawy itp. Interfejs uzupełnia kilka funkcji, typu „odwróć uwagę” czy „manipuluj przedmiotem”. Korzystając z tego systemu, realizujemy instrukcje krok po kroku i gdy osiągniemy pełną poprawną sekwencję czynności, Samatha odtwarza je. Czasem musimy jednak wykonać sztuczkę własnoręcznie. Przykładowo w jednym z trików karcianych, zapoznawszy się z regułami jego działania (od jakiej karty zacząć itp.), rozgrywamy go samodzielnie na wirtualnym stole gry. Iluzjonistyczne zagadki sprawiają dużo frajdy i stanowią oryginalne urozmaicenie zabawy.

PC
X360