Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 listopada 2010, 10:59

autor: Adrian Werner

Znamy polską datę premiery przygodówki Gray Matter

Mamy doskonałe wieści dla wszystkich miłośników przygodówek. Gray Matter, czyli najnowszy projekt twórczyni cyklu Gabriel Knight wydany zostanie w Polsce jeszcze w tym miesiącu.

Mamy doskonałe wieści dla wszystkich miłośników przygodówek. Gray Matter, czyli najnowszy projekt twórczyni cyklu Gabriel Knight wydany zostanie w Polsce jeszcze w tym miesiącu.

Znamy polską datę premiery przygodówki Gray Matter - ilustracja #1

Gra wyląduje na rodzimych półkach sklepowych już 26 listopada w cenie 99,99 złotych. Dostępna będzie spolonizowana kinowo (napisy) wersja na PC. Na razie nie wiemy czy i kiedy wydana zostanie w naszym kraju również edycja na Xboksa 360. Czytelnikom, którzy nie śledzili losów tego projektu przypomnijmy, że będzie on klasyczną przygodówką z interfejsem point & click, pozwalającą graczom na wcielenie się w postacie podróżującej po Europie młodej amerykanki Samanthy Everett oraz ekscentrycznego neurobiologa Davida Stylesa, który zatrudni pannę Everett jako swoją asystentkę.

Premiera gry zakończy wieloletnie oczekiwania fanów Jane Jensen na kolejny pełnowymiarowy tytuł jej autorstwa. Ta specjalizująca się w przygodówkach projektantka gier znana jest głównie z cyklu Gabriel Knight, którego trzecia i ostatnia odsłona (o podtytule Blood of the Sacred, Blood of the Damned) wypuszczona została w 1999 roku. Pierwotnie zakładano, że powstanie również część czwarta, ale malejąca popularność całego gatunku położyła kres tym planom. Od tego czasu Jane Jensen zajęła się produkcją gier casualowych i to jej można przypisać zasługę wprowadzenia elementów przygodowych do tej kategorii. Zaprojektowana przez nią Agatha Christie: Death on the Nile połączyła mechanikę „hidden object” (polegająca na wyszukiwaniu ukrytych przedmiotów) z mocną fabuła i rozbudowanymi logicznymi zagadkami. Sukces tego tytułu sprawił, że szybko znalazł on wielu naśladowców i obecnie trudno natknąć się na nową grę w kategorii hidden object, która nie miałaby jakiś elementów przygodówkowych.

Znamy polską datę premiery przygodówki Gray Matter - ilustracja #2

Zaprojektowane przez Jane Jensen gry casualowe takie jak cykl Women's Murder Club czy seria bazująca na powieściach Agathy Christie zyskały powszechne uznanie, ale fani cały czas cierpliwie czekali aż powróci ona wreszcie do tworzenia tytułów większego kalibru i tym właśnie ma stać się Gray Matter. O tej produkcji po raz pierwszy usłyszeliśmy w 2003 roku. Wtedy nosiła ona nazwę Project Jane-J i wydać ją miało Adventure Company - w tamtych czasach jeden z niewielu wydawców wciąż finansujących nowe przygodówki. Niestety, po kilku miesiącach ogłoszono, że prace nad projektem zostały zawieszone. W ciągu następnych kilku lat ten gatunek gier powoli odzyskiwał swoją popularność, zwłaszcza w Europie i w 2006 roku niemiecka firma dtp szukając nowych produkcji o dużym potencjale wskrzesiła projekt Jane Jensen, który zyskał wreszcie oficjalny tytuł w postaci Gray Matter.

Niestety, pomimo solidnego wsparcia finansowego ze strony dtp dalsze losy gry nie należały wcale do najspokojniejszych. Regularnie, co kilka miesięcy przesuwano na przód datę premiery, aż w końcu wydawca stracił cierpliwość i podjął decyzję o zmianie zespołu produkcyjnego odpowiedzialnego za realizację wizji Jane Jensen. Studio Tonuzaba poszło odstawkę i zastąpiła je znana głównie z wyprodukowania So Blonde ekipa Wizardbox. Przyśpieszyło to tempo prac, ale mimo to projekt zaliczył jeszcze kilka kolejnych poślizgów.

Od dnia, w którym po raz pierwszy usłyszeliśmy o tej grze minęło siedem długich lat. Teraz jednak oczekiwanie dobiega wreszcie końca i pozostaje mieć nadzieję, że Gray Matter spełni wszystkie pokładane w nim nadzieje.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej