Seria Sacred - seria gier
Cykl gier RPG akcji, wykreowany przez studio Ascaron Software, które opracowało jego dwie pierwsze odsłony. Następnie rozwojem Sacred zajmowały się rozmaite zespoły deweloperskie, jak SouthEnd Interactive, Keen Games, Chimera Entertainment, a także SparklingBit (założone przez Franza Stradala uważanego za „ojca” marki).
Historia serii Sacred
Pierwsza gra spod tego szyldu, zatytułowana po prostu Sacred, ukazała się na komputerach osobistych w 2004 roku. Produkcja szybko zdobyła popularność, toteż po roku od premiery doczekała się dodatku zatytułowanego Sacred: Underworld. W międzyczasie wypuszczono Sacred Plus, wzbogacone o łatkę i dodatkowe elementy, zaś w październiku 2005 roku ukazał się Sacred: Złota Edycja, zawierający całą wypuszczoną dotychczas zawartość, tj. podstawową wersję gry Sacred, elementy przygotowane na potrzeby Sacred Plus oraz dodatek Sacred: Podziemia.
Na pełnoprawną drugą część serii gracze musieli zaczekać do 2008 roku, kiedy to ukazał się Sacred 2: Fallen Angel. Tytuł cierpiał na szereg bolączek technicznych, co jednak nie przeszkodziło mu w odniesieniu sukcesu i dotarciu do pokaźnej liczby graczy. Grono jego odbiorców powiększyło się w 2009 roku, gdy drugi Sacred trafił na PlayStation 3 oraz Xboksa 360. Studio Ascaron Software wzbogaciło jeszcze swoje dzieło o dodatek Władca Smoków (Ice & Blood), a następnie rozwój serii został przekazany w ręce innych ekip.
W 2013 roku na komputerach osobistych i konsolach ukazał się spin-off pod tytułem Sacred Citadel, będący rasowym beat’em upem. W 2014 roku na tych samych platformach zadebiutował natomiast Sacred 3, który nie przypadł do gustu fanom ze względu na zmianę kierunku i rozmaite uproszczenia. W 2016 roku pojawił się jeszcze jeden spin-off, czyli mobilne RPG akcji pod tytułem Sacred Legends.
W sierpniu 2025 roku ogłoszono jednak, że Sacred wraca na ścieżkę wytyczoną przez pierwsze odsłony tego cyklu. Zapowiedziano bowiem Sacred 2: Fallen Angel Remastered na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.
Gameplay w cyklu Sacred
Dwie pierwsze części serii Sacred to gry RPG akcji z otwartymi światami, które przemierzamy na piechotę lub na grzbietach wierzchowców. Wcielając się w postacie zróżnicowane pod kątem klas, preferowanego uzbrojenia i stylu walki, eksplorujemy rozległe krainy, poznajemy ich mieszkańców i prowadzimy z nimi rozmowy, a przede wszystkim – eliminujemy zastępy przeciwników, robiąc użytek z broni białej, dystansowej lub magii. W miarę postępów rozwijamy protagonistów, a także gromadzimy coraz lepszy ekwipunek.
Sacred 3 stanowił znaczący krok w bok (a zdaniem niektórych – w tył) pod względem mechaniki. Miejsce otwartego świata wypełnionego zadaniami zajęły w nim niewielkie lokacje i liniowe misje polegające głównie na walce. Zrezygnowano też z systemów zarządzania ekwipunkiem i znacząco uproszczono rozwój postaci, a walka zaczęła przywodzić na myśl slashery. Ponadto choć wszystkie duże gry spod szyldu Sacred pozwalają na multiplayerową rozgrywkę, dopiero trzecia odsłona cyklu uczyniła z niej swój fundament.
Sacred 2: Fallen Angel Remastered oferował natomiast całą zawartość podstawowej wersji gry i dodatku Władca Smoków, a także odświeżoną grafikę, ulepszony interfejs użytkownika, udoskonalony system walki czy też liczne poprawki natury technicznej.