Seria gier Divinity
Seria osadzonych w świecie fantasy gier RPG. Cykl stanowi najważniejszą autorską markę w portfolio belgijskiego Larian Studios. Niemniej, w jego rozwoju wzięły udział również inne zespoły, na czele z Logic Artists, które współtworzyło jego niewydany spin-off.
Krótka historia serii Divinity
Skromne początki marki Divinity
Pierwsza odsłona serii, czyli Divine Divinity, została wydana w 2002 roku. Tytuł spotkał się z ciepłym przyjęciem wśród miłośników klasycznych RPG-ów, co zachęciło ekipę Larian Studios do rozwinięcia stojącej za nim koncepcji. Efektem tego była gra Beyond Divinity, wypuszczona w 2004 roku.
Pełnoprawna kontynuacja, zatytułowana Divinity II: Ego Draconis, ujrzała światło dzienne w 2009 roku. Na tle poprzedniczek wyróżniała się ona przede wszystkim za sprawą gruntownie odmienionej oprawy graficznej. Gra doczekała się dodatku – Divinity II: Flames of Vengeance (2010), a także edycji rozszerzonej – Divinity II: The Dragon Knight Saga (2011). W 2013 roku twórcy pokusili się o kolejny spin-off pod tytułem Divinity: Dragon Commander, wzbogacający rozgrywkę o elementy strategiczne.
Od Original Sin na szczyt
Piątą grą spod tego szyldu było sfinansowane m.in. poprzez Kickstartera Divinity: Original Sin. Produkcja zadebiutowała w 2014 roku, podbijając serca fanów cyklu i gatunku. W 2015 roku pojawiło się Divinity: Original Sin – Enhanced Edition, czyli udoskonalona wersja dzieła z 2014 roku, wzbogacona o nową zawartość i ulepszenia graficzne, a także przystosowana do rozgrywki na padzie; pozycja ta ukazała się bowiem zarówno na komputerach osobistych, jak i na PlayStation 4 oraz Xboksie One.
W 2017 roku pojawiła się kolejna odsłona serii, będąca kontynuacją Grzechu Pierworodnego, czyli Divinity: Original Sin II. Tytuł zadebiutował najpierw na komputerach osobistych, a z czasem doczekał się wydania Definitive Edition, które trafiło również na PlayStation 4, Xboksa One, Nintendo Switch oraz urządzenia mobilne firmy Apple. Pozycja ta powtórzyła sukces artystyczny i komercyjny poprzedniczki.
W 2019 roku zapowiedziano jeszcze jeden spin-off cyklu, pod tytułem Divinity: Fallen Heroes, przygotowywany we współpracy ze studiem Logic Artists. Produkcja mająca przywodzić na myśl taktyczną serię XCOM, ostatecznie nie doczekała się wydania – prace nad nią zostały wstrzymane nieco ponad pół roku po jej oficjalnej zapowiedzi.
Świat i fabuła cyklu Divinity
Akcja gier z serii Divinity toczy się w Rivellonie – uniwersum high fantasy, zamieszkiwanym m.in. przez ludzi, smoki, gobliny, zjawy i demony. Fabuła poszczególnych części przedzielona jest cezurą czasu, co pozwoliło twórcom na przedstawienie całkowicie odrębnych historii. W poszczególnych produkcjach nie brakuje jednak odwołań do ich poprzedniczek, a także easter eggów. Na przykład w Divinity: Original Sin mamy okazję spotkać popularnego wśród fanów maga Arhu jeszcze sprzed przemiany w kota, czy podróżującego w czasie impa Zixzaxa.
Gameplay w grach z serii Divinity
Rozgrywka w większości gier z cyklu Divinity bazuje na rozwiązaniach charakterystycznych dla klasycznych, izometrycznych RPG-ów. Gracze wcielają się w postacie, które wykonują zadania zlecane przez bohaterów niezależnych, eksplorują lokacje, walczą z przeciwnikami i rozwijają posiadane umiejętności.
Podczas gdy w Divine Divinity sterujemy tylko jedną postacią, w Beyond Divinity otrzymujemy do dyspozycji dwójkę głównych bohaterów, z kolei Divinity: Original Sin i jego następca wprowadziło możliwość skomponowania pełnoprawnej drużyny. Co zaś tyczy się systemu walki – dwie pierwsze części serii stawiały na potyczki w czasie rzeczywistym i aktywną pauzę, natomiast pierwszy i drugi Grzech Pierworodny wprowadziły do serii turowe starcia.
Wyjątek stanowi Divinity II: Ego Draconis, któremu za sprawą trzecioosobowej perspektywy (TPP) oraz dynamicznej walki w czasie rzeczywistym, bliżej było chociażby do serii Gothic czy The Elder Scrolls. Ponadto tytuł ten umożliwiał transformację w smoka, co wyróżniało go na tle wyżej wymienionych marek.
Coop i inne tryby gry
Pierwsze części serii Divinity oferowały wyłącznie kampanie fabularne dla pojedynczego gracza. Począwszy od Grzechu Pierworodnego do cyklu zawitały moduły multiplayerowe, pozwalające na rozgrywkę z innymi osobami przez Internet lub na podzielonym ekranie.
Grafika w serii Divinity
Warstwa techniczna cyklu zmieniała się na przestrzeni lat. Pierwsze odsłony serii posiadały dwuwymiarową grafikę z rzutem izometrycznym. W Divinity II: Ego Draconis zastosowano jednak trójwymiarową oprawę wizualną, generowaną przez silnik Gamebryo. Divinity: Original Sin, wracając do rozwiązania znanego z pierwszej części, sięgnęło po rzut izometryczny, ale pozostało przy grafice 3D z możliwością przybliżania i obracania kamery.
Sukces marki Divinity
Seria Divinity stanowi przykład cyklu, któremu po skromnych początkach udało się wedrzeć na szczyt popularności. Przełom przyszedł wraz z pojawieniem się Divinity: Original Sin – zgodnie z szacunkami, do października 2018 roku produkcja ta miała znaleźć do 2 milionów odbiorców. Prawdziwy rekord natomiast przyniosło Divinity: Original Sin II, w ciągu trzech pierwszych tygodni znajdujące ponad 1,2 miliona nabywców.
Ewolucja serii Divinity
2017
Divinity: Original Sin II
2015
Divinity: Original Sin - Enhanced Edition
2014
Divinity: Grzech Pierworodny
2013
Divinity: Dragon Commander
2010
Divinity II: The Dragon Knight Saga
2009
Divinity II: Ego Draconis
2004
Beyond Divinity
2002
Divine Divinity
Divinity
Data Nieznana
RPG, Fantasy, Turowe.
Siódma główna odsłona kultowego cyklu gier RPG wykreowanego przez Larian Studios, znane też z bestsellerowego Baldur’s Gate 3. Divinity to samodzielna gra RPG z turową walką, które nie kontynuuje bezpośrednio podserii Divinity: Original Sin.
Divinity: Original Sin II
14 września 2017
RPG, Crowdfunding, Fantasy, Indie, Internet, Klasyczne RPG, Kooperacja, LAN, Multiplayer, Na 2 osoby, Podzielony/wspólny ekran, Romanse, Singleplayer, Turowe, Widok izometryczny, singleplayer, multiplayer.
Divinity: Original Sin II to gra RPG będąca kontynuacją Divinity: Grzechu Pierworodnego. Gracze po raz kolejny udają się do krainy Rivellon, wcielając się tym razem w użytkownika mocy Źródła, któremu depczą po piętach Łowcy.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Divinity: Original Sin - Enhanced Edition
27 października 2015
RPG, Fantasy, Internet, Klasyczne RPG, Kooperacja, Multiplayer, Na 2 osoby, Podzielony/wspólny ekran, Remaster/remake, Singleplayer, Turowe, Widok izometryczny.
Ulepszona edycja gry RPG studia Larian z 2014 roku, skierowana – w przeciwieństwie do oryginału – także do graczy konsolowych. Pod względem fabularnym tytuł stanowi prequel całej serii Divinity, a gracze wcielają się w dwoje młodych Łowców Źródła, którzy muszą rozwikłać zagadkę tajemniczej śmierci w jednym z miast Rivellonu i zgłębić arkana zakazanej magii, aby skutecznie przeciwdziałać ich skutkom. Pod względem mechaniki tytuł stanowi powrót do widoku izometrycznego, typowego dla pierwszych odsłon cyklu. Podczas rozgrywki kierujemy max. 4-osobową drużyną, a rozgrywkę urozmaica system konwersacji między członkami ekipy oraz możliwość wykorzystywania elementów otoczenia. W porównaniu do pierwotnej wersji gry, Enhanced Edition zawiera nowe wątki fabularne, a co za tym idzie niedostępne wcześniej zadania i nowe, alternatywne zakończenie. W grze dodano też lokalny tryb współpracy i zatroszczono się o podrasowaną oprawę audiowizualną oraz możliwość sterowania za pomocą pada.
GRYOnline
Gracze
Steam
Divinity: Grzech Pierworodny
30 czerwca 2014
RPG, Fantasy, Turowe, Widok izometryczny, Na 2 osoby, Crowdfunding, Kooperacja, Klasyczne RPG, Singleplayer, Multiplayer, Internet, LAN.
Divinity: Original Sin to wyprodukowana przez belgijskie studio Larian gra cRPG, stanowiąca kolejną odsłonę marki Divinity. Akcja osadzona została przed wydarzeniami przedstawionymi w Divine Divinity (2002). Fabuła ukazuje perypetie pary młodych Łowców Źródła, którzy muszą zgłębić arkana zakazanej magii i przeciwdziałać jej skutkom. Rozgrywka bazuje na klasycznych mechanizmach cRPG. Gracz kieruje poczynaniami drużyny złożonej z maksymalnie czterech herosów, z którymi wykonuje zlecane misje, eksploruje lokacje i walczy z wrogami. Wraz z nabywanym doświadczeniem, postaci mogą zwiększać posiadane atrybuty psycho-fizyczne i opanowywać nowe umiejętności. Poza trybem jednoosobowym Divinity: Original Sin oferuje również możliwość zabawy w kooperacji z drugim graczem za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Divinity: Dragon Commander
6 sierpnia 2013
Strategiczne, Elementy zręcznościowe, Fantasy, Internet, LAN, Multiplayer, RTS, Singleplayer, Turowe.
Osadzona w realiach fantasy strategia z elementami gry akcji oraz cRPG, stanowiąca spin-offową odsłonę cyklu Divinity. Fabuła Divinity: Dragon Commander przedstawia losy młodego spadkobiercy tronu, który jako smoczy rycerz walczy o przetrwanie królestwa Rivellon po śmierci swego ojca. Zabawa skupia się na trzech elementach: zarządzaniu krajem, wydawaniu rozkazów strategicznych (np. przesuwanie podległych oddziałów na mapie) oraz dowodzeniu w trakcie bitew. Te ostatnie toczone są w czasie rzeczywistym, a gracz może zająć się kierowaniem poszczególnymi jednostkami lub, wcielając się w głównego bohatera, ruszyć do walki jako ziejący ogniem smok. Poza kampanią trybu jednoosobowego gra studia Larian posiada również tryb wieloosobowy, przeznaczony dla maksymalnie czterech osób.
GRYOnline
Gracze
Steam
Divinity II: The Dragon Knight Saga
29 października 2010
RPG, Fantasy, RPG akcji, Singleplayer, TPP.
Dynamiczny RPG akcji osadzony w realiach fantasy, autorstwa Larian Studios. W grze wcielamy się w Smoczego Rycerza, który wyrusza na daleką wyprawę po krainie Rivellion, pełnej magicznych postaci, stworów, zadań i przedmiotów. Specjalna edycja składa się z głównej gry jak i dodatku Flames of Vengeance, w którym otrzymujemy poprawioną grafikę, a także wielogodzinny epilog wypełniony nowymi zadaniami, postaciami i skarbami.
Gracze
Divinity II: Ego Draconis
24 lipca 2009
RPG, Fantasy, RPG akcji, Singleplayer, TPP.
Kolejna odsłona cyklu gier cRPG zespołu Larian Studios, stanowiąca kontynuację powstałych w latach 2002-2004 Divine Divinity oraz Beyond Divinity. Akcja Divinity II: Ego Draconis rozgrywa się w fantastycznej krainie Rivellon, ok. 50-100 lat po wydarzeniach znanych z poprzedniczki. W grze wcielamy się w postać pogromcy smoków, który wraz z biegiem wydarzeń sam jest w stanie przemienić się w smoka, a dzięki temu latać i wykorzystywać całą gamę smoczych umiejętności. W przeciwieństwie do swoich poprzedniczek opisywany tytuł zrealizowany został w formie trzecioosobowego RPG-a akcji, w którym kluczem do postępów w grze jest walka za pomocą szerokiej gamy broni białej oraz zaklęć. Jak na RPG przystało, spora część rozgrywki opiera się jednak na dialogach z napotkanymi postaciami oraz wykonywaniu kolejnych misji głównych i pobocznych. Dokonywane przez gracza wybory wpływają zaś na kształt fabuły i definiują sposób, w jaki postrzegają nas inni mieszkańcy świata Rivellon.
GRYOnline
Gracze
Steam
Dodatki:
- Divinity II: Flames of Vengeance 12 listopada 2010
Beyond Divinity
2 kwietnia 2004
RPG, Fantasy, Hack'and'slash, RPG akcji, Singleplayer, Widok izometryczny.
Kolejne, po Divine Divinity, dzieło belgijsko-niemieckiego studia developerskiergo - Larian Studios. Jest to gra z gatunku cRPG osadzona w tych samych realiach fantasy, co Divine Divinity i stanowiąca swego rodzaju łącznik pomiędzy pierwszą, a drugą częścią tejże serii.
GRYOnline
Gracze
Steam
Divine Divinity
2 sierpnia 2002
RPG, 2D, Fantasy, Hack'and'slash, RPG akcji, Singleplayer, Widok izometryczny.
Divine Divinity to gra z gatunku cRPG osadzona w pełnym intryg i czarnej magii świecie fantasy. W świecie tym panuje chaos, dlatego też zadaniem gracza będzie podążanie ścieżką która doprowadzi do przywrócenia ładu i porządku.
GRYOnline
Gracze
Steam
Divinity: Fallen Heroes
Anulowana
RPG, Elementy strategiczne, Fantasy, Hot seat, Internet, Kooperacja, Multiplayer, Singleplayer, Taktyczne, Turowe, Widok izometryczny.
Taktyczny spin-off serii Divinity, będący owocem współpracy Larian Studios z zespołem Logic Artists (twórcami cyklu Expeditions). Fabuła Divinity: Fallen Heroes toczy się po wydarzeniach z Original Sin 2 i zabiera nas do nieznanych zakątków Rivellonu u boku starych znajomych.
Newsy o grach z serii Divinity
„Są trochę przestarzałe”. Reżyser Baldur's Gate 3 ostrzega tych, którzy chcą „przygotować się” do Divinity, grając w poprzednie tytuły z serii
Swen Vincke nie poleca sprawdzać starych odsłon serii Divinity przed premierą nowego RPG twórców Baldur's Gate 3. W kilku zdaniach wytłumaczył dlaczego.
gry
Jakub Błażewicz
23 grudnia 2025 13:15
Trailer Divinity zawiera detal, który może mieć duże znaczenie. Fani spekulują, co może oznaczać
Nowy zwiastun Divinity zaskoczył mrocznym, symbolicznym i groteskowym obrazem. Kryją się w nim jednak najwyraźniej nawiązania do innych gier z uniwersum.
Danuta Repelowicz
19 grudnia 2025 16:12
„Wiele zgubiło się między słowami”. Swen Vincke sugeruje, że afera wokół Divinity to wielkie nieporozumienie
Szef studia Larian obiecał, że wkrótce gracze będą mogli sami przepytać deweloperów z różnych działów, aby uzyskać dokładne informacje o tym, jak wykorzystywane jest tam AI.
gry
Adrian Werner
19 grudnia 2025 10:01
Daniel Vávra broni Larian Studios i atakuje przeciwników AI. Na tyradę twórcy Kingdom Come zareagował polski deweloper
Daniel Vávra i Adrian Chmielarz wyrazili swoje opinie na temat wykorzystywania AI w grach, zainspirowani burzą, jaka wybuchła wokół stosowania tej technologii w studiu Larian.
gry
Adrian Werner
18 grudnia 2025 10:31
„To jest coś, czego nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy”. Larian Studios zmienia sposób pracy nad nowym RPG fantasy przez porażające ceny RAM i SSD
Rosnące ceny pamięci RAM i dysków SSD wpływają dziś bezpośrednio na sposób tworzenia gier – czego najlepszym przykładem są zmiany w produkcji nowej odsłony Divinity od Larian Studios.
gry
Kamil Kleszyk
17 grudnia 2025 21:00
„Jasna cholera, nie robimy tego”. Szef Baldur's Gate 3 próbuje ugasić pożar wokół Larian Studios
Internet stanął płomieniach po doniesieniach o wykorzystywaniu przez studio Larian generatywnej sztucznej inteligencji przy produkcji nowego Divinity. Pożar ugasić próbował prezes firmy, Swen Vincke.
gry
Adrian Werner
17 grudnia 2025 10:43
Larian bało się, że to spowolni rozgrywkę. Kluczowa mechanika D&D prawie wyleciała z Baldur's Gate 3
Potrzeba było uporu graczy, by Larian Studios przekonało się do dodania reakcji do wczesnego dostępu Baldur's Gate 3.
gry
Jakub Błażewicz
17 grudnia 2025 10:01
Larian Studios raz na zawsze rozwiewa wątpliwości co do Divinity. Nowe RPG może pójść śladem Baldur’s Gate 3, ale premiera jest daleko
Studio Larian zdradza kolejne sekrety nadchodzącej gry – Divinity będzie turowym RPG-iem z akcją osadzoną po wydarzeniach z poprzednich odsłon. Tytuł wyszedł już z fazy preprodukcji, a twórcy zaprosili część aktorów do studiów nagraniowych.
gry
Krzysztof Kałuziński
16 grudnia 2025 19:25
Larian Studios ma dla graczy prezent na Święta Bożego Narodzenia. Znakomite RPG twórców Baldur’s Gate 3, Divinity: Original Sin 2, otrzymało darmowe ulepszenie
Larian Studios oficjalnie potwierdziło, że Divinity: Original Sin II doczekało się darmowego ulepszenia na konsole aktualnej generacji, pozwalającego graczom ponownie zanurzyć się w jednym z najlepszych RPG ostatnich lat.
gry
Kamil Kleszyk
15 grudnia 2025 18:27
Największa zagadka TGA 2025 to symbol buntu twórców Baldur’s Gate 3 przeciwko AI. Ma on zjednoczyć graczy w oczekiwaniu na Divinity, a nie ich szokować
Poznaliśmy nazwę posągu, który pojawił się w trailerze Divinity na The Game Awards 2025. Dyrektor wydawniczy Larian Studios ujawnił nam więcej informacji na jego temat.
gry
Maciej Gaffke
15 grudnia 2025 17:15