Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Divinity - seria gier

Seria gier z gatunku RPG osadzona w świecie fantasy. Cykl stanowi najważniejszą markę w portfolio belgijskiego studia Larian.

Pierwsza odsłona - Divine Divinity - wydana została w roku 2002. Gracz wciela się w niej w jedną z sześciu postaci. Teoretycznie wybiera on również w tym momencie jedną z trzech klas, możliwe jest jednak rozwijanie bohatera, podążając nieco mniej tradycyjną ścieżką, gdyż dostępne są dla niego również skille pozostałych dwóch klas. Tytuł spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem wśród miłośników RPG. Zachęciło to ekipę Larian Studios do rozwinięcia pomysłu. Efektem tego była gra Beyond Divinity (2004) zaliczana do spin-offów cyklu. Elementem charakterystycznym dla tej produkcji jest obecność generowanych przez komputer „pól walki” (battlefield), niezależnych od głównej fabuły, służących do dodatkowego podnoszenia poziomu doświadczenia głównego.

Pełnoprawna kontynuacja – Divinity II: Ego Draconis - ujrzała światło dzienne w 2009 roku. Wcielamy się w niej w pogromcę smoków, który z czasem sam zdobywa umiejętność przemiany w to mityczne stworzenie. Gra doczekała się dodatku - Divinity II: Flames of Vengeance (2010), a także edycji rozszerzonej - Divinity II: The Dragon Knight Saga (2011). W 2013 roku twórcy pokusili się o kolejny spin-off - Divinity: Dragon Commander.

Kolejną odsłoną serii jest sfinansowane za pomocą Kickstartera Divinity: Original Sin, które zadebiutowało w 2014 roku, podbijając serca fanów całego cyklu i nie tylko, między innymi dzięki świetnemu uchwyceniu istoty klasycznych gier RPG. Akcja ma miejsce na długo przed wydarzeniami z części pierwszej, dzięki czemu gracz ma możliwość lepszego zapoznania się z mitologią cyklu. Gracz steruje losami dwójki głównych bohaterów, będących Łowcami Źródła, czyli członkami organizacji zajmującej się likwidacją niebezpiecznego rodzaju magii. W 2015 roku pojawiło się Divinity: Original Sin – Enhanced Edition, udoskonalona wersja produkcji z 2014 roku, przystosowana do gry na padzie. Poza dodaniem możliwości grania na konsoli PS4 i XONE tytuł otrzymał poprawioną oprawę audiowizualną, wiele nowych zadań, postaci, a nawet dodatkowe unikalne zakończenie.

W 2017 roku pojawiła się kolejna odsłona serii, będąca kontynuacją Grzechu Pierworodnego, czyli Divinity: Original Sin II. Tym razem gracze wcielają się w adepta zakazanej magii, którego pragną schwytać Łowcy Źródła. Akcja toczy się tysiąc lat po wydarzeniach ukazanych w Divinity: Original Sin.

Wspólnym mianownikiem gier z serii Divinity jest uniwersum high fantasy Rivellon, zamieszkane m.in. przez ludzi, smoki, gobliny, zjawy i demony. Fabuła poszczególnych części przedzielona jest cezurą czasu, co pozwoliło twórcom na przedstawienie całkowicie odrębnych historii. Nie brakuje jednak odwołań do innych gier z serii i easter eggów. Na przykład w Divinity: Original Sin mamy okazję spotkać popularnego wśród fanów maga Arhu jeszcze sprzed przemiany w kota, czy podróżującego w czasie impa Zixzaxa.

Rozgrywka bazuje na rozwiązaniach doskonale znanych z klasycznych gier RPG. Postać kontrolowana przez gracza wykonuje zadania zlecane przez bohaterów niezależnych, eksploruje lokacje, walczy z przeciwnikami i rozwija posiadane umiejętności. W grach nie brakuje sporego arsenału broni i pancerzy, magicznych przedmiotów oraz czarów. Wyłączając Divinity II: Ego Draconis i jej rozszerzenia, gracz ma możliwość tworzenia drużyny ze spotykanych podczas swoich przygód postaci. W przypadku Divine Divinity steruje on poczynaniami tylko jednego, głównego bohatera, nie posiadając pełnej kontroli nad towarzyszami. W Beyond Divinity gracz zyskuje możliwość kierowania poczynaniami dwóch głównych bohaterów oraz przywoływania NPC-ów. Kolejna rewolucja następuje w Divinity: Original Sin, gdyż w tej odsłonie sterować już możemy drużyną składającą się z maksymalnie czterech postaci – dwóch głównych oraz dwóch pobocznych, napotkanych w trakcie rozgrywki. Również i w przypadku Divinity: Original Sin II mamy do dyspozycji czteroosobową drużynę. Charakterystyczna dla tej części jest możliwość wyboru profesji towarzyszy podczas pierwszej rozmowy i prowadzenia ich rozwoju zgodnie z naszym upodobaniem.

Warstwa techniczna cyklu zmieniała się na przestrzeni lat. Pierwsze odsłony serii posiadały dwuwymiarową grafikę z rzutem izometrycznym. W Divinity II: Ego Draconis zastosowano jednak trójwymiarową oprawę wizualną, generowaną przez silnik Gamebryo (wcześniej zastosowany m.in. w The Elder Scrolls IV: Oblivion). Divinity: Original Sin, wracając do rozwiązania znanego z pierwszej części, sięga po rzut izometryczny, ale pozostaje przy grafice 3D z możliwością przybliżania i obracania kamery. Podobnie jest w kwestii interaktywności świata – wiele przedmiotów można podnieść, przenieść, rzucić – co daje ogromne pole do popisu przy próbach rozwiązania zagadek i odnajdywania sekretów. Z kolei walka po raz pierwszy w całej serii jest w pełni turowa. Przemyślana strategia podczas potyczek w połączeniu z interaktywnością leżących w pobliżu przedmiotów daje ogrom satysfakcji, gdyż wiele rzeczy można rozwiązać w nieszablonowy sposób. Obecny jest również tryb kooperacji dla dwóch graczy, w którym bohaterowie są od siebie zależni, toczą rozmowy, a w razie rozbieżności zdań mogą postarać się przeforsować swoje jako właściwe. Z kolei w najnowszej odsłonie serii po raz pierwszy gracz ma możliwość wyboru rasy swojego bohatera. Nowością są również tryby gry – poza Podstawowym, przedstawiającym standardową kampanię, zaopatrzonym w kilka poziomów trudności, umożliwiającym grę online lub na podzielonym ekranie, pojawia się również tryb Areny nastawiony na PvP, oraz przeznaczony dla maksymalnie pięciu osób tryb Mistrza Gry, w którym jeden z graczy tworzy własną kampanię.

Seria Divinity stanowi przykład cyklu, który po skromnych początkach zdobywa coraz większą popularność. Przełom przyszedł wraz z pojawieniem się Divinity: Original Sin – szacuje się, że na Steamie sprzedało się od miliona do dwóch milionów egzemplarzy (stan z dnia 11.10.2018). Prawdziwy rekord natomiast przyniosło Divinity: Original Sin II, w ciągu trzech pierwszych tygodni znajdujące ponad 1,2 miliona nabywców. Na ten moment szacuje się, że grę na Steamie kupiło od 2 do 5 milionów graczy.

Divinity: Fallen Heroes
Divinity: Fallen Heroes

RPG grudzień 2019

Taktyczny spin-off serii Divinity, będący owocem współpracy Larian Studios z zespołem Logic Artists (twórcami cyklu Expeditions). Fabuła Divinity: Fallen Heroes toczy się po wydarzeniach z Original Sin 2 i zabiera nas do nieznanych zakątków Rivellonu u boku starych znajomych.

PC

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition
Divinity: Original Sin II - Definitive Edition

RPG 14 września 2017

Divinity: Original Sin II to gra RPG będąca kontynuacją Divinity: Grzech Pierworodny. Gracze po raz kolejny udają się do krainy Rivellonu, wcielając się tym razem w użytkownika mocy Źródła, któremu depczą po piętach Łowcy.

PCPS4XONE

Divinity: Original Sin - Enhanced Edition
Divinity: Original Sin - Enhanced Edition

RPG 27 października 2015

Ulepszona edycja gry RPG studia Larian z 2014 roku, skierowana – w przeciwieństwie do oryginału – także do graczy konsolowych. Pod względem fabularnym tytuł stanowi prequel całej serii Divinity, a gracze wcielają się w dwoje młodych Łowców Źródła, którzy muszą rozwikłać zagadkę tajemniczej śmierci w jednym z miast Rivellonu i zgłębić arkana zakazanej magii, aby skutecznie przeciwdziałać ich skutkom. Pod względem mechaniki tytuł stanowi powrót do widoku izometrycznego, typowego dla pierwszych odsłon cyklu. Podczas rozgrywki kierujemy max. 4-osobową drużyną, a rozgrywkę urozmaica system konwersacji między członkami ekipy oraz możliwość wykorzystywania elementów otoczenia. W porównaniu do pierwotnej wersji gry, Enhanced Edition zawiera nowe wątki fabularne, a co za tym idzie niedostępne wcześniej zadania i nowe, alternatywne zakończenie. W grze dodano też lokalny tryb współpracy i zatroszczono się o podrasowaną oprawę audiowizualną oraz możliwość sterowania za pomocą pada.

PCPS4XONE

Divinity: Grzech Pierworodny
Divinity: Grzech Pierworodny

RPG 30 czerwca 2014

Divinity: Original Sin to wyprodukowana przez belgijskie studio Larian gra cRPG, stanowiąca kolejną odsłonę marki Divinity. Akcja osadzona została przed wydarzeniami przedstawionymi w Divine Divinity (2002). Fabuła ukazuje perypetie pary młodych Łowców Źródła, którzy muszą zgłębić arkana zakazanej magii i przeciwdziałać jej skutkom. Rozgrywka bazuje na klasycznych mechanizmach cRPG. Gracz kieruje poczynaniami drużyny złożonej z maksymalnie czterech herosów, z którymi wykonuje zlecane misje, eksploruje lokacje i walczy z wrogami. Wraz z nabywanym doświadczeniem, postaci mogą zwiększać posiadane atrybuty psycho-fizyczne i opanowywać nowe umiejętności. Poza trybem jednoosobowym Divinity: Original Sin oferuje również możliwość zabawy w kooperacji z drugim graczem za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.

PC

Divinity II: The Dragon Knight Saga
Divinity II: The Dragon Knight Saga

RPG 29 października 2010

Dynamiczny RPG akcji osadzony w realiach fantasy, autorstwa Larian Studios. W grze wcielamy się w Smoczego Rycerza, który wyrusza na daleką wyprawę po krainie Rivellion, pełnej magicznych postaci, stworów, zadań i przedmiotów. Specjalna edycja składa się z głównej gry jak i dodatku Flames of Vengeance, w którym otrzymujemy poprawioną grafikę, a także wielogodzinny epilog wypełniony nowymi zadaniami, postaciami i skarbami.

PCX360

Divinity II: Ego Draconis
Divinity II: Ego Draconis

RPG 24 lipca 2009

Kolejna odsłona cyklu gier cRPG zespołu Larian Studios, stanowiąca kontynuację powstałych w latach 2002-2004 Divine Divinity oraz Beyond Divinity. Akcja Divinity II: Ego Draconis rozgrywa się w fantastycznej krainie Rivellon, ok. 50-100 lat po wydarzeniach znanych z poprzedniczki. W grze wcielamy się w postać pogromcy smoków, który wraz z biegiem wydarzeń sam jest w stanie przemienić się w smoka, a dzięki temu latać i wykorzystywać całą gamę smoczych umiejętności. W przeciwieństwie do swoich poprzedniczek opisywany tytuł zrealizowany został w formie trzecioosobowego RPG-a akcji, w którym kluczem do postępów w grze jest walka za pomocą szerokiej gamy broni białej oraz zaklęć. Jak na RPG przystało, spora część rozgrywki opiera się jednak na dialogach z napotkanymi postaciami oraz wykonywaniu kolejnych misji głównych i pobocznych. Dokonywane przez gracza wybory wpływają zaś na kształt fabuły i definiują sposób, w jaki postrzegają nas inni mieszkańcy świata Rivellon.

PCX360

Beyond Divinity
Beyond Divinity

RPG 2 kwietnia 2004

Kolejne, po Divine Divinity, dzieło belgijsko-niemieckiego studia developerskiergo - Larian Studios. Jest to gra z gatunku cRPG osadzona w tych samych realiach fantasy, co Divine Divinity i stanowiąca swego rodzaju łącznik pomiędzy pierwszą, a drugą częścią tejże serii.

PC

Divine Divinity
Divine Divinity

RPG 2 sierpnia 2002

Divine Divinity to gra z gatunku cRPG osadzona w pełnym intryg i czarnej magii świecie fantasy. W świecie tym panuje chaos, dlatego też zadaniem gracza będzie podążanie ścieżką która doprowadzi do przywrócenia ładu i porządku.

PC