Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Sam & Max - seria gier

Sam & Max to oparta na licencji komiksu seria humorystycznych przygodówek z sympatyczną parą bohaterów w rolach tytułowych. Marka wykreowana została przez studio LucasArts, a obecnie jej rozwojem zajmuje się studio Telltale Games.

Geneza cyklu Sam & Max wiąże się z serią komiksów stworzonych w latach 80. ubiegłego wieku przez Steve'a Purcella. Autor został zatrudniony w firmie LucasArts, które początkowo wykorzystywało postacie Sama i Maksa w oprogramowaniu szkoleniowym. Z czasem jednak kierownictwo studia zdecydowało się na produkcję gry opartej o popularny język skryptowu SCUMM. Przygodówka Sam & Max Hit the Road ujrzała światło dzienne w 1993 roku. Mimo kilkukrotnie podejmowanych prób kolejnych projektów (Sam & Max: Plunge Through Space, Sam & Max Freelance Police i inne) nie udało się zrealizować. Dopiero kiedy w 2005 roku licencję do gier w uniwersum Sam & Max przejęło studio Telltale Games pojawiła się szansa na kontynuację. Nowy deweloper zdecydował się gruntownie zmienić formułę, wydając gry w formie epizodycznej. Na pierwszy ogień poszły Sam & Max Save the World (2006) oraz Sam & Max: Beyond Time and Space (2007-2008). Kolejna część serii – Sam & Max 3: The Devil's Playhouse ukazała się z niewielkim poślizgiem czasowym w 2010 roku

Wspólnym mianownikiem gier z cyklu Sam & Max są postaci głównych bohaterów. Niezależni policjanci – pies Sam i zwariowany królik Max. Fabuła zazwyczaj jest mocno zakręcona i obfituje w humorystyczne akcenty oraz nawiązania do zjawisk kultury masowej.

Rozgrywka bazuje na elementach doskonale znanych miłośnikom graficznych przygodówek. Kierowani przez gracza bohaterowie odwiedzają rozmaite lokacje, poszukują przedmiotów, rozmawiają z postaciami niezależnymi oraz rozwiązują łamigłówki.

Pierwsza odsłona cyklu Sam & Max posiadały prostą, dwuwymiarową oprawę graficzną w komiksowym stylu. Wraz z premierą Sam & Max Save the World deweloperzy zdecydowali się na radykalna zmianę i wprowadzenie grafiki 3D, generowanej przez silnik Telltale Tool. Pojawiła się także jazzowa ścieżka muzyczna z utworami skomponowanymi przez Jareda Nathaniela Emersona-Johnsona.

Sam & Max: The Devil's Playhouse
Sam & Max: The Devil's Playhouse

Przygodowe czerwiec 2024

Remaster trzeciej części serii Sam & Max. W Sam & Max: The Devil’s Playhouse duet tytułowych bohaterów mierzy się z galaktycznym gorylem Skun-ka’pem i innymi złoczyńcami, którzy próbują przejąć kontrolę nad nadnaturalnymi mocami królika Maksa.

PCPS4XONESwitch

Sam & Max: Beyond Time and Space
Sam & Max: Beyond Time and Space

Przygodowe 8 grudnia 2021

Zremasterowana wersja drugiej części serii Sam & Max, opracowana przez studio Skunkape Games. W Sam & Max: Beyond Time and Space ponownie wcielamy się w tytułowych bohaterów i prowadzimy śledztwa, które rzucają ich w różne zakątki świata.

PCPS4XONESwitch

Sam & Max: This Time It's Virtual
Sam & Max: This Time It's Virtual

Przygodowe 8 lipca 2021

Sam & Max: This Time It's Virtual to przygodówka w klimacie kreskówkowej komedii. Tytuł powstał z myślą o technologii wirtualnej rzeczywistości za sprawą studia HappyGiant, zrzeszającego wielu weteranów serii.

PCPS4

Sam & Max ratują świat
Sam & Max ratują świat

Przygodowe 2 grudnia 2020

Remaster wydanej w 2007 roku gry Sam & Max: Sezon 1. W Sam & Max Save the World wcielamy się w tytułowych bohaterów, którzy muszą położyć kres intrydze zagrażającej całemu światu. Autorzy nie tylko unowocześnili grafikę, lecz także wzbogacili soundtrack o nowe utwory.

PCPS4XONESwitch

Sam & Max: Season 3 - The Devil's Playhouse
Sam & Max: Season 3 - The Devil's Playhouse

Przygodowe 15 kwietnia 2010

Sam & Max: Season 3 - The Devil’s Playhouse to kontynuacja serii przygodówek tworzonych przez firmę Telltale Games. Fabuła gry koncentruje się wokół wątku paranormalnych zdolności, jakie odkrył w sobie jeden z tytułowych bohaterów i które ściągają na niego uwagę galaktycznego goryla Skunk'apa. Rozgrywka obfituje w zagadki, poszukiwanie różnych przedmiotów i rozmowy z bohaterami niezależnymi. Całość utrzymana jest w tryskającej humorem, kreskówkowej konwencji.

PCPS3

Sam & Max: Beyond Time and Space (2008)
Sam & Max: Beyond Time and Space (2008)

Przygodowe 11 kwietnia 2008

Drugi sezon przygód zabawnych detektywów, czyli psa Sama i zwariowanego królika Maxa. Odwiedzamy zarówno nowe lokacje, jak i poznane wcześniej miejsca. Rozwiązujemy zagadki i rozmawiamy z postaciami niezależnymi.

PCX360PS3Wii

Sam & Max: Season 2 - What's New, Beelzebub?
Sam & Max: Season 2 - What's New, Beelzebub?

Przygodowe 10 kwietnia 2008

Finalny epizod drugiego sezonu przygód dwóch detektywów Sama i Maxa. Tym razem bohaterowie stają w obliczu dnia sądu ostatecznego i muszą poradzić sobie z władcą piekła, samym szatanem.

PC

Sam & Max: Season 2 - Chariots of the Dogs
Sam & Max: Season 2 - Chariots of the Dogs

Przygodowe 13 marca 2008

Czwarty odcinek drugiego sezonu przygód królika Maxa i psa Sama. Tym razem dwójka detektywów wyrusza na poszukiwania swojego przyjaciela Bosco, który został porwany przez Obcych.

PC

Sam & Max: Season 2 - Night of the Raving Dead
Sam & Max: Season 2 - Night of the Raving Dead

Przygodowe 13 lutego 2008

Sam & Max Episode 203: Night of the Raving Dead to trzeci odcinek drugiego sezonu wydawanej w postaci epizodycznej gry przygodowej tworzonej przez Telltale Games. Jej bohaterami jest para szalonych detektywów, pies Sam oraz Max – królik o sadystycznych skłonnościach, którzy są doskonale znani czytelnikom komiksów Steve’a Purcella.

PC

Sam & Max: Season 2 - Moai Better Blues
Sam & Max: Season 2 - Moai Better Blues

Przygodowe 11 stycznia 2008

Po złagodzeniu kryzysu na biegunie północnym w pierwszym epizodzie kolejnego sezonu serialu Sam & Max, przyszedł czas na zmianę klimatu. W drugim odcinku nieustraszona para zwariowanych detektywów wyrusza na Wyspę Wielkanocną, aby powstrzymać erupcję tamtejszego wulkanu. Zadanie nie będzie należeć do łatwych, gdyż oprócz kłopotów z tubylcami, naszych bohaterów czeka również przeprawa z miejscowymi bóstwami.

PC

Sam & Max: Season 2 - Ice Station Santa
Sam & Max: Season 2 - Ice Station Santa

Przygodowe 8 listopada 2007

Pierwszy epizod drugiego sezonu przygód psa Sama oraz jego zwariowanego króliczego kompana Maxa. Główni bohaterowie wyruszają na Biegun Północny, próbując zapobiec kryzysowi związanemu ze Świętami Bożego Narodzenia.

PC

Sam & Max: Sezon 1
Sam & Max: Sezon 1

Przygodowe 1 sierpnia 2007

Sam & Max: Season 1 to pierwszy z pakietów epizodycznych przygód tytułowych bohaterów. Zwariowani policjanci zostają wplątani w szereg niezwykłych intryg, a gracz ma za zadanie pomóc im rozwiązać zagadki kryminalne. Deweloperzy ze studia Telltale Games zadbali o kreskówkową oprawę wizualną oraz tryskającą humorem fabułę gry.

PCX360Wii

Sam & Max: Season 1 – Bright Side of The Moon
Sam & Max: Season 1 – Bright Side of The Moon

Przygodowe 26 kwietnia 2007

Sam & Max: Season 1 – Bright Side of The Moon to szósty i zarazem ostatni epizod nowych przygód psa Sama i jego króliczego kompana imieniem Max opracowanych przez studio Telltale Games. Tym razem dwójka zwariowanych detektywów, znanych z komiksów autorstwa Steve'a Purcella, przenosi się na księżyc, gdzie przyjdzie im ostatecznie zmierzyć się z szaleńcami pragnącymi kontrolować umysły wszystkich mieszkańców ziemi.

PC

Sam & Max: Season 1 – Reality 2.0
Sam & Max: Season 1 – Reality 2.0

Przygodowe 29 marca 2007

Sam & Max Season 1: Episode 5 – Reality 2.0 to piąta część opracowanej przez studio Telltale Games na podstawie komiksów Steve’a Purcella serii gier przygodowych traktujących o zwariowanych i przezabawnych przygodach sympatycznych detektywów Sama i Maksa. Tym razem przenosimy się do cyberprzestrzeni, gdzie pomagamy komiksowym bohaterom zażegnać kolejny kryzys.

PC

Sam & Max: Season 1 – Abe Lincoln Must Die!
Sam & Max: Season 1 – Abe Lincoln Must Die!

Przygodowe 22 lutego 2007

Sam & Max: Season 1 – Abe Lincoln Must Die! jest czwartą częścią sześcioodcinkowej serii przepełnionych humorem gier przygodowych traktujących o przygodach dość niezwykłej pary detektywów: psa – Sama oraz królika o sadystycznych skłonnościach – Maksa. Sami bohaterowie, jak i rodzaj poczucia humoru, którym odznacza się gra, są wzorowane na komiksach tworzonych przez Steve’a Purcella.

PC

Sam & Max: Season 1 – The Mole, the Mob, and the Meatball
Sam & Max: Season 1 – The Mole, the Mob, and the Meatball

Przygodowe 26 stycznia 2007

Trzeci epizod nowych przygód (zapoczątkowanych w październiku 2006 roku) popularnego psa Sama i jego króliczego kompana imieniem Max nosi tytuł The Mole, the Mob, and the Meatball. Tym razem dwójka zwariowanych detektywów, znanych z komiksów autorstwa Steve'a Purcella, musi dokonać infiltracji przestępczej organizacji, zwanej Zabawkową Mafią.

PC

Sam & Max: Season 1 – Situation: Comedy
Sam & Max: Season 1 – Situation: Comedy

Przygodowe 20 grudnia 2006

Drugi epizod popularnego cyklu gier przygodowych, który opowiada o perypetiach niezwykłej pary detektywów – Sama i Maksa. Tym razem niezmordowani stróże prawa wybierają się do studia telewizyjnego, gdzie sławna prezenterka dostaje szału w trakcie kręcenia jednego ze swoich programów.

PC

Sam & Max: Season 1 - Culture Shock
Sam & Max: Season 1 - Culture Shock

Przygodowe 17 października 2006

Sam & Max: Season 1 to produkcja, która została przygotowana przez zespół Telltale Games, znany m.in. ze stworzenia gry Bone. Podobnie jak wspomniany tu tytuł, Sam & Max jest grą epizodyczną.

PC

Sam & Max Hit the Road
Sam & Max Hit the Road

Przygodowe 24 września 1993

Jedna z najlepszych i najśmieszniejszych gier przygodowych LucasArts, bazująca na postaciach wykreowanych przez Steve'a Purcella. Sam i Max to para detektywów, działająca zawsze wbrew ogólnie przyjętym normom społecznym i wyznająca ortodoksyjne metody pracy śledczej.

PC

Sam & Max Freelance Police
Sam & Max Freelance Police

Przygodowe prace wstrzymane

Sam & Max Freelance Police to kontynuacja wydanej w 1993 roku gry przygodowej Sam & Max Hit the Road. Dewelopingiem tytułu zajęło się studio LucasArts. Twórcy zdecydowali się zachować wierność oryginalnemu poczuciu humoru oraz surrealistycznej stylistyce wizualnej pierwowzoru, implementując jednak grafikę 3D. Prace nad grą zostały wstrzymane w 2004 roku.

PC