Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Elementy logiczne - Gry Zręcznościowe PC Windows

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku zręcznościowe o tematyce elementy logiczne na platformę PC Windows ułożone według popularności.

Gry zręcznościowe. Gatunek wymagający szczególnej sprawności manualnej. Produkcje te inaczej zwane są grami arcade. Głównym zadaniem gracza jest dotarcie do wyznaczonego celu lub pokonanie przeciwników, wykazując się przy tym sprawnym kontrolowaniem prowadzonej postaci lub pojazdu. Zręcznościówki zazwyczaj pozbawione są fabuły lub występuje ona w postaci szczątkowej. Do tej kategorii należą m.in. popularne platformówki.

Po premierze 140 Przed premierą 6
PC
Zręcznościowe
elementy logiczne
Czas
Unravel Two
Unravel Two

Zręcznościowe 9 czerwca 2018

Unravel Two to wydana na pecety platformówka 2.5D. Gracze kierują maskotką stworzoną w całości z grubej włóczki. Podczas zabawy testowana jest zarówno zręczność gracza, jak i jego spryt, dzięki często pojawiającym się pomysłowym wyzwaniom logicznym.

Unravel
Unravel

Zręcznościowe 9 lutego 2016

Logiczno-zręcznościowa gra platformowa, stworzona we współpracy studia Coldwood Interactive z koncernem Electronic Arts. W produkcji wcielamy się w postać stworzonego z włóczki bohatera imieniem Yarny, który przemierza inspirowane krajobrazami Skandynawii lokacje w poszukiwaniu śladów dawno zaginionej rodziny. W trakcie zabawy czeka nas masa zróżnicowanych przygód, podczas których staramy się uniknąć zamoczenia przez wodę, wykorzystując unikalne cechy naszego protagonisty. Yarny może bowiem przywiązywać się do rozmaitych elementów otoczenia, tworząc w ten sposób coś na kształt mostu, bądź przedostawać się przez rzekę, wykorzystując dryfujące po niej przedmioty oraz złapane ryby w roli napędu. Gra odznacza się w pełni trójwymiarową i niezwykle efektowną oprawą graficzną. Sama rozgrywka, podobnie jak w kultowym LittleBigPlanet zrealizowana została jednak w perspektywie 2.5D, tak więc podczas zabawy poruszamy się wyłącznie po z góry ustalonych ścieżkach.

Rime
Rime

Zręcznościowe 26 maja 2017

Trzecioosobowa gra zręcznościowa autorstwa hiszpańskiego studia Tequila Works, które w 2012 roku udanie zadebiutowało postapokaliptyczną platformówką Deadlight. Głównym bohaterem Rime jest mały chłopiec, który próbuje wydostać się z tajemniczej wyspy, skrywającej mroczny sekret z przeszłości. Aby mu się udało, najpierw musi rozwiązać serię zróżnicowanych zagadek. Pod względem mechaniki mamy tu do czynienia z grą akcji z silnymi akcentami platformowymi. Protagonista przemierza rozległy świat podzielony na kilka mniejszych sekcji, wspinając się po urwistych krawędziach i przeskakując nad przepaściami. Podczas zabawy musimy jednak wykazać się nie tylko zręcznością, ale także spostrzegawczością, gdyż niezwykle istotną rolę w grze pełni światło, dźwięk oraz dotyk (realizowany dzięki wykorzystaniu funkcji konsolki PS Vita oraz kontrolera DualShock 4). Całość wyróżnia się w pełni trójwymiarowym środowiskiem oraz kolorową oprawą wizualną w komiksowej stylistyce.

Trine 2
Trine 2

Zręcznościowe 7 grudnia 2011

Kontynuacja gry logiczno-platformowej studia Frozenbyte, której akcję osadzono w barwnym, bajkowym świecie fantasy. W Trine 2 ponownie splatają się losy maga Amadeusa, złodziejki Zoyi oraz rycerza Pontiusa, których połączył tajemniczy artefakt o nazwie Trine. Tym razem trójka bohaterów trafia do baśniowej krainy zamieszkanej przez gobliny, a ich zadaniem jest odkrycie skrywanej przez nie tajemnicy i zapobieżenie zagrożeniu ze strony złośliwych stworów. Podobnie jak w wypadku pierwowzoru, rozgrywka zrealizowana została w dwóch wymiarach, a zabawa sprowadza się zarówno do elementów zręcznościowych (jak skakanie po platformach i walka), jak i rozwiązywania zróżnicowanych łamigłówek logicznych. Nasi bohaterowie zyskali jednak kilka zupełnie nowych umiejętności, a dodatkowo podczas rozgrywki mają oni możliwość zbierania specjalnych butelek z doświadczeniem i odnajdywania ukrytych skarbów. Nowością jest też opcja zabawy kooperacyjnej za pośrednictwem sieci.

Ballance
Ballance

Zręcznościowe 2 kwietnia 2004

Ballance to niskobudżetowa gra zręcznościowa-logiczna, przygotowana przez niemieckie studio Cyparade. Jak to zwykle w tego typu produktach bywa, fabuła jest najmniej istotnym elementem programu. Ot, po prostu istnieje sobie kulka, która musi się przedostać z jednego punktu do drugiego za pomocą osadzonego w przestrzeni korytarza, pełnego kanałów, tuneli i ramp. Początkowo zadanie nie należy do specjalnie skomplikowanych. Dopiero w trakcie pokonywania kolejnych plansz, pojawia się coraz więcej elementów charakterystycznych dla gier logicznych, w których trzeba ostro ruszyć mózgownicą.

Trine
Trine

Zręcznościowe 2 lipca 2009

Osadzona w barwnym świecie fantasy gra przygodowo-platformowa z elementami logicznymi, za której powstanie odpowiada fińskie studio Frozenbyte, znane wcześniej za sprawą serii izometrycznych strzelanek Shadowgrounds. W grze przejmujemy kontrolę nad trójką bohaterów: magiem, złodziejką oraz rycerzem, którzy muszą uratować zagrożone przez nieumarłych królestwo, wykorzystując moc tajemniczego narzędzia o nazwie Trine. Mechanika rozgrywki czerpie z klasycznych platformówek, a podczas zabawy zajmujemy się eksploracją kolejnych poziomów, unikaniem pułapek, rozwiązywaniem zagadek oraz walką z napotkanymi przeciwnikami. Możemy też dowolnie przełączać się między postaciami, z których każda odznacza się swoimi unikalnymi zdolnościami: mag może za pomocą czarów tworzyć rozmaite przedmioty, złodziejka specjalizuje się w działaniu z dystansu, zaś rycerz dysponuje potężną siłą fizyczną. Pod względem wizualnym gra odznacza się mocno bajkowym klimatem oraz niezwykle soczystą paletą kolorów.

Hob
Hob

Zręcznościowe 26 września 2017

Gra przygodowo-zręcznościowa stworzona przez Runic Games, amerykańskie studio znane z serii hack’n’slashy Torchlight. W Hob wcielamy się w bohatera, który budzi się w pięknym, lecz niebezpiecznym świecie stojącym na krawędzi zagłady. Nasz protagonista nie pamięta, jak znalazł się w tym miejscu, a odpowiedzi na stawiane sobie pytania pozna dopiero w miarę postępów w grze. Co ciekawe, produkcja nie zawiera żadnych tekstów ani dialogów, dzięki czemu fabuła zostawia spore pole do interpretacji. Sedno platformowej rozgrywki stanowi eksploracja otwartego świata i interakcja z napotkanymi istotami oraz samą planetą, w tym rozwiązywanie zagadek logicznych. Pomocne w przetrwaniu w niebezpiecznym i stale zmieniającym się środowisku są znajdowane przedmioty oraz odkrywane w toku gry umiejętności bohatera, dzięki którym możemy przedostać się w niedostępne wcześniej miejsca. Hob odznacza się oryginalną oprawą graficzną, wykonaną w technologii cel-shading.

Never Alone
Never Alone

Zręcznościowe 18 listopada 2014

Platformówka wzbogacona o elementy zaczerpnięte z gier logicznych, za której stworzenie odpowiada studio Upper One Games. Fabuła opisywanej produkcji została oparta na wierzeniach ludu Inuitów – gracze wcielają się w młodą dziewczynę z plemienia Inupiaq, która wraz z białym lisem udaje się na niebezpieczną wyprawę celem uratowania swoich współplemieńców i powstrzymania nadejścia wiecznej zamieci śnieżnej. W toku przygody protagoniści spotykają wiele istot znanych z inuickich legend, pokroju Ludzi Nieba, Toczących się Głów czy Człowieka Zamieci. W Never Alone akcję obserwujemy z boku – podczas zabawy przemierzamy rozległe poziomy, unikamy pułapek, walczymy z przeciwnikami i rozwiązujemy zagadki logiczne. Z uwagi na fakt, że każda z postaci posiada unikalne umiejętności, których wykorzystanie jest niezbędne do pokonania większości łamigłówek, w trybie dla pojedynczego gracza można przełączać się pomiędzy dziewczynką oraz lisem; w trybie kooperacji natomiast kontrola nad nimi zostaje rozdzielona pomiędzy dwójkę graczy. Wszystko to okraszono przyjemną dla oka, trójwymiarową oprawą graficzną, a rozgrywce towarzyszy soundtrack oparty na tradycyjnej muzyce Inuitów. Co ciekawe, narracja jest prowadzona w języku tych ludów – każdą wypowiedź opatrzono jednak angielskimi napisami.

Deadlight
Deadlight

Zręcznościowe 25 października 2012

Kolejna produkcja, której akcja toczy się w świecie opanowanym przez epidemię zombie. Tym razem mamy jednak do czynienia z klimatyczną, dwuwymiarową platformówką, inspirowaną klasycznymi hitami pokroju Another World czy Flashbacka. Jej twórcą jest debiutujące studio Tequila Works, którego pracownicy mają za sobą współpracę z takimi gigantami, jak Blizzard czy Sony. W grze wcielamy się w byłego strażnika parku narodowego Randalla Wayne’a, który stara się odnaleźć zaginioną żonę i córkę. Przemierzając kolejno ulice zniszczonego Seattle, podziemne kanały oraz tereny bazy wojskowej, nasz protoplasta musi unikać nie tylko panoszących się zombie, lecz także polujących na nich żołnierzy, którzy bez wahania otwierają ogień do wszystkiego, co się rusza. Gra cechuje się intrygującym, postapokaliptycznym klimatem oraz specyficzną oprawą graficzną. Mimo iż w grze wykorzystano zaawansowany silnik Unreal Engine 3, obserwujemy jedynie cienie postaci na tle szczegółowych, animowanych scenerii.

Trine 3: The Artifacts of Power
Trine 3: The Artifacts of Power

Zręcznościowe 20 sierpnia 2015

Trzecia część bestsellerowej serii osadzonych w realiach fantasy gier platformowych studia Frozenbyte. Śledzimy w niej dalsze losy znanych z poprzednich odsłon cyklu postaci: maga Amadeusa, rycerza Pontiusa i złodziejki Zoyi, którzy znudzeni życiem bohaterów postanawiają zwrócić swe niezwykłe zdolności tytułowemu artefaktowi o nazwie Trine. Coś jednak idzie nie tak i moce bohaterów zostają poplątane, co przyczynia się do całej masy niepożądanych wydarzeń. Trójka przyjaciół wyrusza w kolejną podróż z zamiarem naprawienia nieopatrznie wyrządzonych szkód. Podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu, w kolejnych etapach gry korzystamy z unikalnych umiejętności poszczególnych bohaterów, pokonując liczne przeszkody i pułapki, walcząc z napotkanymi wrogami oraz rozwiązując proste zagadki logiczne. W odróżnieniu od poprzednich odsłon cyklu, Trine 3 odznacza się w pełni trójwymiarową oprawą graficzną, która przekłada się na nieco inną mechanikę rozgrywki.

Braid
Braid

Zręcznościowe 10 kwietnia 2009

Innowacyjna dwuwymiarowa platformówka, w której oprócz przeskakiwania na inne półki zajmujemy się także manipulacją upływu czasu. Możliwości podróży w czasie uzależnione są od aktualnie odwiedzanego świata gry.

Oddworld: Abe's Oddysee
Oddworld: Abe's Oddysee

Zręcznościowe 15 listopada 1997

Dwuwymiarowa platformówka wzbogacona o elementy przygodówki i skradanki. Dzieło studia Oddworld Inhabitants przenosi gracza na nieznaną planetę zamieszkaną przez rasę Mudokonów, reprezentowaną przez tytułowego bohatera, Abe'a. Mudokoni są wykorzystywani przez złych Glukkonów do niewolniczej pracy w kopalni – kiedy protagonista dowiaduje się o nowych planach „rasy panów” względem jego ziomków (zamierzają oni przerobić Mudokonów na smaczne konserwy), postanawia uciec i uratować przyjaciół. Rozgrywka w Oddworld: Abe's Oddysee polega na przeskakiwaniu po platformach, cichym przekradaniu się za plecami przeciwników oraz rozwiązywaniu rozmaitych zagadek logicznych; w toku zmagań heros może również wydawać proste polecenia swoim pobratymcom. Z uwagi na fakt, że bohater nie dysponuje paskiem zdrowia ani energii, jeden atak przeciwnika wystarczy, by posłać go na tamten świat – w takim wypadku Abe odradza się na początku danego etapu. Cechą charakterystyczną gry jest brak jakiegokolwiek interfejsu – wszystkie informacje są przekazywane poprzez elementy poziomów oraz specjalne ekrany instruktażowe.

World of Goo
World of Goo

Zręcznościowe 13 października 2008

World of Goo to gra logiczno-zręcznościowa wyprodukowana i wydana przez Kyle'a Gablera i Rona Carmela, czyli dwuosobową ekipę deweloperską studia 2D Boy. Zabawa, przeznaczona wyłącznie dla jednego gracza, polega na budowaniu rozmaitych konstrukcji z kulek galaretowatej mazi, czyli tytułowych Goo, w czym permanentnie przeszkadza grawitacja i inne prawa fizyki. Tytuł, odznaczający się specyficzną oprawą wizualną oraz oryginalnym humorem sytuacyjnym, uznany został za jedną z najoryginalniejszych gier 2008 roku.

Oddworld: Abe's Oddysee New N' Tasty
Oddworld: Abe's Oddysee New N' Tasty

Zręcznościowe 25 lutego 2015

Uwspółcześniony remake jednej z najpopularniejszych gier platformowych, Oddworld, która zadebiutowała w 1997 roku i doczekała się trzech pełnoprawnych kontynuacji. Gra przedstawia historię sympatycznego stworka imieniem Abe, który wraz ze swymi pobratymcami dostał się w niewolę bezwzględnych Glukkonów i został przymuszony do niewolniczej pracy. Na wieść o czekającej ich wkrótce śmierci, nasz bohater postanawia spróbować ucieczki i uwolnić swoich braci spod jarzma oprawców. Rozgrywka stanowi połączenie elementów typowej platformówki z licznymi zagadkami logicznymi, w których należy wykazać się inwencją i pomysłowością. Nasz bohater biega, skacze, wspina się i podkrada do przeciwników, porozumiewając się z kompanami przy pomocy specjalnego zestawu komend, wypowiadanych w zabawnym, niezrozumiałym języku. Mimo zmian w mechanice rozgrywki i podrasowania oprawy graficznej do standardu HD, twórcom z Oddworld Inhabitants udało się zachować specyficzny klimat pierwowzoru.

Woolfe: The Red Hood Diaries
Woolfe: The Red Hood Diaries

Zręcznościowe 17 marca 2015

Przygotowana przez niezależne belgijskie studio GRIN gra przygodowo-zręcznościowa, czerpiąca inspiracje z bajki o złym wilku i Czerwonym Kapturku. Fabuła Woolfe: The Red Hood Diaries rozgrywa się w fantastycznym, steampunkowym świecie znajdującym się na skraju rewolucji przemysłowej. Bohaterką gry jest zaś 14-letnia dziewczynka, która po śmierci swojego ojca postanawia zemścić się na niejakim B.B. Woolfe – czyli prezesie firmy odpowiedzialnej za całe zło, jakie dotknęło jej rodzinę. Pod względem mechaniki rozgrywka przypomina popularną serię Trine, w której typowe sekwencje platformowe uzupełnione zostały walką ze zróżnicowanymi przeciwnikami, rozwiązywaniem prostych zagadek logicznych, a także elementami skradankowymi. Podstawową bronią Czerwonego Kapturka jest tu zaś topór, którym potrafi ona zręcznie wywijać, wyprowadzając specjalne ataki oraz rozmaite kombosy. Całość okraszona została wykonaną z dużą dbałością o detale oprawą graficzną w bajkowo-realistycznym stylu.

Modi i Nanna: Sprytne Smyki
Modi i Nanna: Sprytne Smyki

Zręcznościowe 15 listopada 2002

Zręcznościowa gra przygodowa z elementami logicznymi, przeznaczona dla młodszych i starszych odbiorców. Całość charakteryzuje się dużą dynamiką akcji, rozbudowanym światem gry oraz starannie dopracowaną grafiką, taką która odzwierciedli baśniową (z legend i podań ludów skandynawskich) i magiczną stronę środowiska.

The Watchmaker
The Watchmaker

Zręcznościowe 17 maja 2018

Utrzymana w steampunkowym klimacie przygodowa gra akcji z elementami logicznymi, opracowana przez niezależne studio Micropsia Games z Chile. Akcja The Watchmaker osadzona została we wnętrzu ogromnej zegarowej wieży, a podczas zabawy wcielamy się w postać jej strażnika imieniem Alexander. Pewnego dnia w wieży doszło do sabotażu, w wyniku którego czas praktycznie oszalał, a nasz bohater zaczął starzeć się w przerażającym tempie. Aby uniknąć śmierci, musi on przedrzeć się przez kolejne sekcje wieży, aby odnaleźć i pokonać sabotażystę oraz przywrócić prawidłowe funkcjonowanie czasu. Całość łączy elementy przygodówki, platformówki 3D oraz gry logicznej. Główny nacisk położono tu na rozwiązywanie zróżnicowanych zagadek środowiskowych, choć podczas zabawy nie brakuje też elementów czysto zręcznościowych oraz walk z bossami, podczas których nasz protagonista wykorzystuje różne przydatne gadżety. Ciekawostkę stanowi zaś kwestia starzenia się bohatera, która zastąpiła klasyczny pasek zdrowia.

Fez
Fez

Zręcznościowe 1 maja 2013

Zręcznościowa gra platformowa w stylu retro, autorstwa teamu developerskiego Polytron. Wcielamy się w Gomeza, który żyjąc dotychczas w świecie 2D uświadamia sobie istnienie jeszcze jednego wymiaru. Tytuł przedstawia rozgrywkę w dość innowacyjny sposób, realizując rozmaite łamigłówki za pomocą dwuwymiarowych plansz w trójwymiarowym świecie. Wszystko to odbywa się w pikselowej, kolorowej stylistyce. Gra warta uwagi ze względu na swoją unikalną prezentację.

Deadlight: Director's Cut
Deadlight: Director's Cut

Zręcznościowe 21 czerwca 2016

Zremasterowana z myślą o pecetach i konsolach ósmej generacji edycja dwuwymiarowej platformówki studia Tequila Works z 2012 roku. Akcja gry osadzona została w alternatywnej wizji lat 80. ubiegłego wieku, w której w wyniku działania tajemniczego wirusa świat został opanowany przez zombie. Podczas zabawy wcielamy się w postać ocalałego, Randalla Wayne’a, który stara się dotrzeć w bezpieczne miejsce i spotkać się z rodziną oraz przyjaciółmi. Pod względem mechaniki mamy do czynienia z platformówką 2,5D, w której szczególny nacisk położono na eksplorację oraz różne sposoby radzenia sobie z napotkanymi zombiakami. W grze nie zabrakło także sekwencji czysto zręcznościowych oraz zagadek środowiskowych, których rozwiązanie pozwala nam dostać się w niedostępne wcześniej miejsca. W porównaniu do wydanego 4 lata wcześniej pierwowzoru, Deadlight: Director’s Cut odznacza się podrasowaną oprawą graficzną w rozdzielczości 1080p, zestawem nowych animacji oraz nowym trybem zabawy Survival Arena.

Oddworld: Soulstorm
Oddworld: Soulstorm

Zręcznościowe listopad 2018

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier przygodowo-zręcznościowych, opracowana przez kalifornijski i brytyjski oddział firmy Oddworld Inhabitants Inc. oraz kanadyjski zespół Frima Studio. Produkcja stanowi bezpośrednią kontynuację Oddworld: New 'n' Tasty, czyli remake'u Oddworld: Abe's Oddysee z 2013 roku i jest luźno oparta na grze Oddworld: Abe's Exoddus. Gracze po raz kolejny wcielają się w Abe'a – sympatycznego Mudokona, któremu udało się uciec z rąk Glukkonów, prowadząc w nieznane trzystu uratowanych pobratymców. Bohater i jego świta przemierzają bezkresną pustynię, zmagając się z niedostatkami żywności i picia. Protagoniści znajdują jednak ukojenie w pewnym uzależniającym napoju. Oddworld: Soulstorm nie odbiega pod względem mechaniki od schematu, do jakiego przyzwyczaiła graczy poprzednia produkcja z serii. Nadal jest to zatem hybryda platformówki 2.5D oraz gry logicznej, a w trakcie zabawy należy polegać zarówno na umiejętnościach głównego bohatera, jak i na zdolnościach jego pobratymców. Całość została jednak utrzymana w mroczniejszej stylistyce.

Gunpoint
Gunpoint

Zręcznościowe 3 czerwca 2013

Ciekawa platformówka logiczna o przygodach pewnego szpiega, który podejmuje niebezpieczne misje. Zadaniem gracza jest omijanie zabezpieczeń w pilnie strzeżonych budynkach. Dokonujemy tego za pomocą zaawansowanych gadżetów, w tym urządzenia, które pozwala hakować pewne obiekty. Każdy z poziomów można przejść na kilka sposobów.

BattleBlock Theater
BattleBlock Theater

Zręcznościowe 15 maja 2014

BattleBlock Theater to gra zręcznościowa, w której musimy przemierzać poziomy wypełnione platformami, niebezpiecznymi pułapkami oraz morderczymi bestiami. Gra jest trzecią produkcją studia The Behemoth - po Alien Hominid i Castle Crashers, przygotowaną w charakterystycznej dla tej firmy formie audiowizualnej.

Life Goes On
Life Goes On

Zręcznościowe 17 kwietnia 2014

Life Goes On to okraszona sporą dawką humoru platformówka autorstwa niezależnego studia Infinite Monkeys. Gracz kieruje poczynaniami mężnych rycerzy, którzy wyruszają na poszukiwania mitycznego Pucharu Życia. Misja nie należy do bezpiecznych, jednak odważni wojownicy są w stanie poświęcić życie, by ułatwić zadanie swoim następcom. Celem zabawy jest doprowadzenie rycerza do końca planszy, gdzie czeka nagroda. Wcześniej trzeba jednak pokonać szereg śmiercionośnych pułapek. W wielu przypadkach, aby uruchomić jakiś mechanizm lub ominąć przeszkodę gracz musi poświęcić rycerza, w miejsce którego pojawia się nowy śmiałek o losowo generowanym, zabawnym przydomku. Twórcy Life Goes On przygotowali łącznie 50 poziomów z łamigłówkami o rosnącej skali trudności.

The Lost Vikings
The Lost Vikings

Zręcznościowe 5 sierpnia 1993

Gra zręcznościowo-logiczna. Opowiada przygodę trzech Wikingów: Eryka Chyżego, Baleoga Srogiego i Olafa Tęgiego, którzy muszą pokonać Tomatora, władcę planety Crouton i powrócić do domu.