Data wydania: 13 sierpnia 2020
Drugi spin-off strategicznego cyklu Total War, w którym gracze mogą wziąć udział w konflikcie znanym jako wojna trojańska. W Total War Saga: Troy możemy poprowadzić do boju wojska tytułowego miasta lub nacierającą na nie grecką armię. W grze stworzonej przez studio Creative Assembly pojawia się ośmiu słynnych herosów, na czele z Achillesem i Odyseuszem.
Gracze
Steam
OpenCritic
Total War Saga: Troy to drugi po Thrones of Britannia spin-off cyklu Total War, opracowany przez studio Creative Assembly. Źródłem inspiracji dla tej gry strategicznej był przede wszystkim epos Iliada autorstwa Homera.
Akcja gry Total War Saga: Troy została osadzona w czasie na poły legendarnego konfliktu znanego jako wojna trojańska, którego zarzewiem było porwanie Heleny, czyli królowej Sparty, przez trojańskiego księcia Parysa. Dało to początek bitwie, w której pod murami Troi broniące jej wojska starły się z grecką armią, a herosi stanęli do walki o wieczną chwałę. Gracze mogą opowiedzieć się po jednej ze stron i spróbować poprowadzić ją do zwycięstwa.
Podobnie jak miało to miejsce we wcześniejszych grach studia Creative Assembly, rozgrywka w Total War Saga: Troy toczy się na dwóch płaszczyznach. Pierwszą jest mapa strategiczna, na której kolejne ruchy wykonujemy w trybie turowym. To tutaj zarządzamy swoim imperium w skali makro, dbając o ekonomię podległych nam regionów (opartą na surowcach takich jak żywność, drewno, kamień, brąz oraz złoto) i handlując ze sprzymierzeńcami, nawiązując mniej lub bardziej przyjazne stosunki dyplomatyczne z innymi stronnictwami czy wreszcie podbijając kolejne terytoria.
Druga to natomiast toczone w czasie rzeczywistym bitwy na lądzie i morzu, w trakcie których przejmujemy bezpośrednią kontrolę nad swoimi wojskami. Podczas tych pierwszych musimy polegać przede wszystkim na piechocie, a różnice pomiędzy jej poszczególnymi typami są teraz bardziej wyczuwalne niż kiedykolwiek. Poza tym na skuteczność bojową naszych wojsk wpływ ma również podłoże; przykładowo, błoto potrafi znacznie spowolnić ciężko opancerzonych żołnierzy, podczas gdy lekko uzbrojonym wojownikom przejście przez grząski teren nie sprawia większego problemu, z kolei wysoka trawa skutecznie osłania jednostki wyspecjalizowane w skradaniu.
Twórcy postarali się przy tym o to, by za mityczną „otoczką” kryły się możliwie najbardziej realistyczne założenia. W grze pojawiają się więc jednostki nawiązujące do mitów, które jednak nie są potworami czy herosami obdarzonymi nadnaturalnymi zdolnościami; na przykład w przypadku Minotaura, którego także możemy posłać do boju, mowa o wysokim, muskularnym wojowniku odzianym w hełm w kształcie głowy byka, siejącym postrach wśród oponentów. Spotkać możemy także mitycznych agentów, takich jak np. Meduza.
Herosi znani z eposu Homera stoją natomiast na czele ośmiu obozów, jakie otrzymujemy do dyspozycji w trakcie zabawy. Po stronie Greków mowa między innymi o dzielnym Achillesie, którego temperament może stanowić problem w przypadku porażki dowodzonych przez niego wojsk. Hektor, książę Troi, jest z kolei sowicie nagradzany przez króla Priama, kiedy tylko uda mu się wykonać zadanie przed swoim bratem – Parysem.
Podczas zabawy istotną rolę odgrywa również przychylność poszczególnych bóstw, wiara w które przynosi naszej armii rozmaite bonusy. Na przykład Ares, jako bóg wojny, zapewnia naszym wojownikom większą skuteczność bojową, Posejdon będący bogiem mórz i oceanów ułatwia starcia na wodzie, natomiast Afrodyta przyczynia się do rozwoju gospodarki.
Gry spod szyldu Total War przyzwyczaiły graczy do wysokiej jakości grafiki. Nie inaczej mają się sprawy w przypadku Total War Saga: Troy – poszczególne jednostki i otoczenie są bardzo szczegółowe. Na uwagę zasługuje także mapa strategiczna, która początkowo budzi skojarzenia z antycznymi malowidłami, jednak w miarę odkrywania kolejnych obszarów zyskuje coraz bardziej realistyczny wygląd.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
24GRY
Ciesząca się dużą popularnością seria gier strategicznych autorstwa brytyjskiego studia Creative Assembly. Cykl Total War w udany sposób łączy elementy strategii turowej, opartej na zarządzaniu zasobami, a także taktyczne bitwy toczone w czasie rzeczywistym. Od 2005 roku pieczę wydawniczą nad cyklem sprawuje firma Sega. W 2010 roku zdecydowano się wprowadzić zmianę w nazewnictwie serii, czyniąc jego głównym elementem człon Total War, wcześniej będący jedynie podtytułem.
Aktualizacja: 12 sierpnia 2020
Total War Troy poradnik to najlepsze porady na start, jak szybko zarabiać, porady strategiczne, wymagania sprzętowe i odpowiedzi na najważniejsze pytania.
14 grudnia 2020
W kończącym się powoli roku na rynku pojawiło się sporo bardzo odmiennych gier strategicznych. Każdy znajdzie coś dla siebie. Pytanie tylko, na które tytuły warto zwrócić uwagę?
30 lipca 2020
Po miesiącach konsolowej dominacji, w sierpniu nastąpi kontratak pecetów, które otrzymają m.in. Baldur's Gate 3, Horizon: Zero Dawn oraz nową odsłonę cyklu Total War.
21 lipca 2020
Seria Total War nie zwalnia tempa. Trochę ponad rok po Trzech królestwach na rynku zadebiutuje Saga Troy. To teoretycznie mniejsza produkcja, jednak kilka godzin z nią spędzonych pokazało mi, że i tak będzie się z nią dało spędzić dziesiątki godzin.
Przedstawiciele studia Creative Assembly ogłosili, że nadchodzące DLC do Total War Saga: Troy - Rhesus & Memnon – będzie ostatnim. Członkowie CA Sofia opiekujący się tym tytułem mają zająć się nowym projektem.
gry
Miłosz Szubert
3 grudnia 2021 15:15
Wiemy, kiedy Total War Saga: Troy zadebiutuje na Steamie. Twórcy zapowiedzieli również dodatek Mythos, który wzmocni elementy fantastyczne, oraz darmowy tryb realizmu historycznego, mający ukazać się w ramach aktualizacji.
gry
Adrian Werner
28 lipca 2021 11:31
7,5 mln użytkowników Epic Games Store dodało do swojego konta Total War Saga: Troy, najnowszą odsłonę popularnego cyklu od Creative Assembly, która w ramach promocji była dostępna za darmo przez 24 godziny od premiery.
gry
Bartosz Krawcewicz
15 sierpnia 2020 11:36
Studio Creative Assembly ujawniło, że w ciągu pierwszej godziny rozeszło się milion bezpłatnych egzemplarzy Total War: Troy w Epic Games Store. Grę można dostać za darmo przez jeszcze niespełna 20 godzin.
gry
Bartosz Woldański
13 sierpnia 2020 19:25
Dziś odbędzie się premiera Total War: Troy – kolejnej odsłony znanej serii strategicznej od brytyjskiego studia Creative Assembly. Produkcja zadebiutuje na platformie Epic Games Store i przez pierwsze 24 godziny będzie dostępna za darmo.
gry
Bartosz Świątek
13 sierpnia 2020 10:51
Epic Games Store ujawnił wymagania sprzętowe Total War Saga: Troy. W sieci pojawiły się też nowe nagrania z rozgrywki, prezentujące króla Sparty oraz frakcję Amazonek z DLC.
gry
Jakub Błażewicz
23 lipca 2020 14:30
Do sieci trafił pierwszy gameplay z nadchodzącego spin-offu Total War Saga: Troy, który w dniu premiery dostępny będzie do odebrania za darmo na platformie Epic Games Store. Twórcy zaprezentowali fanom, jak będą wyglądać bitwy w nowej odsłonie cyklu.
gry
Paweł Woźniak
4 czerwca 2020 18:02
Poznaliśmy datę premiery gry Total War Saga: Troy. Jak się okazuje, produkcja, która trafi do sprzedaży jeszcze przed końcem wakacji, będzie rocznym exclusive’em dla Epic Games Store. Co jednak najciekawsze, przez krótki czas gracze będą mogli zdobyć ją za darmo.
gry
Krystian Pieniążek
2 czerwca 2020 16:29
Studio Creative Assembly opublikowało kolejny film z Total War Saga: Troy, czyli nowej pobocznej odsłony popularnego cyklu strategii. Stanowi on wstęp do historii wojny trojańskiej i prezentuje mapę świata, na której toczyć się będzie zabawa.
gry
Miłosz Szubert
20 września 2019 11:05
Doczekaliśmy się oficjalnej zapowiedzi najnowszej odsłony serii Total War, która tym razem zabierze nas w realia wojny trojańskiej. Produkcja ukaże się w przyszłym roku.
gry
Paweł Woźniak
19 września 2019 16:52
Popularne pliki do pobrania do gry Total War Saga: Troy.
trainer Total War Saga: Troy - v1.5.0 +34 Trainer - 4 lutego 2021
trainer Total War Saga: Troy - v1.0 +32 Trainer - 17 sierpnia 2020
trainer Total War Saga: Troy - v1.2.0 +29 Trainer (promo) - 30 września 2020
trainer Total War Saga: Troy - v1.0.0 +28 Trainer (promo) - 14 sierpnia 2020
trainer Total War Saga: Troy - v1.0.2 +29 Trainer (promo) - 29 sierpnia 2020
trainer Total War Saga: Troy - v1.2.0 Build 9687.2088628 +29 Trainer (promo) - 21 października 2020
trainer Total War Saga: Troy - v1.6.2 Build 15281 +29 Trainer - 22 września 2021
trainer Total War Saga: Troy - v1.6.0 +34 Trainer - 6 września 2021
trainer Total War Saga: Troy - v1.7.0 +34 Trainer - 17 lipca 2023
trainer Total War Saga: Troy - v1.3.0 +34 Trainer - 3 listopada 2020
Wymagania sprzętowe gry Total War Saga: Troy:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Duo 3.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 / Radeon HD 5770 lub lepsza, 26 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-6600 / AMD Ryzen 5 2600X, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / 2 GB Radeon R9 270X lub lepsza, 26 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Lista dodatków do gry Total War Saga: Troy:
Dodatek
2 września 2021
Strategiczne
Pierwszy duży dodatek DLC do A Total War Saga: Troy, drugiej części serii spin-offów cyklu Total War. Mythos wprowadza nowe rodzaje kampanii, jednostki oraz modyfikuje część z podstawowych elementów rozgrywki.
Gracze
Lista małych dodatków do gry Total War Saga: Troy:
DLC Ajax & Diomedes 2 września 2021
DLC Blood & Glory 2 września 2021
DLC Amazons 24 września 2020
Średnie Oceny:
Średnia z 372 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 2909 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
papież Flo IV
Ekspert
2022.05.18
Niby ciekawy i szczegółowo odwzorowany okres historyczny, niby parę nowości... ale jednak to nie to. Thronnes of Britannia wyglądał dużo ciekawiej. Bitwy, które zawsze były ostoją tej serii są mocno chaotyczne, jednostki ciężko odróżnić w ferworze walki szczególnie wtedy, kiedy zaczynają się gonić po mapie. Lepiej pograć w którąś z głównych części.
Szymon Rusnarczyk
GRYOnline.pl Team
2024.11.28
Ocena OpenCritic
63% rekomendacji (41)
Metro GameCentral
IGN
T.J. Hafer
PC Gamer
Fraser Brown
TrustedReviews
Ryan Jones
God is a Geek
Chris Hyde
tomash79 Legionista
Bawiłem się świetnie na początku gry, przez pierwsze kilkadziesiąt tur. Niestety, z czasem pojawiły się 2 rzeczy, które mnie od tej gry odepchnęły.
1. Konfederacje frakcji NPC - niezrozumiałe, niezgodne z fabułą... Wyobrażacie sobie, żeby Menelaos oddał się pod rządy Achillesa? Uważam, że główne, grywalne frakcje powinny mieć możliwość wyłącznie wchłaniania pomniejszych, tych, którymi nie możemy grać. Z wyjątkiem Synów Priama, oczywiście, którzy mają do tego stworzoną oddzielną mechanikę.
2. Ekonomia graczy AI - a w zasadzie jej brak. AI może mieć od groma armii i nie dbać o ich koszt utrzymania! Przekonacie się o tym, jeśli doprowadzicie do konfederacji i nagle wasz przychód żywności spadnie do -100k (poważnie, nie żartuję).
W moim przypadku rezultatem tego drugiego był Ragequit & Uninstall. Teraz czekam na patche/mody które to naprawią. Z Rome II się udało, może więc i Troy nie jest kompletnie stracone?
blimsien_yankovic Centurion
Grę dostałem za darmo więc daję 10/10. Jednak nie zasługuje na ten wynik.
1. Jak grałem w Medievala 2 to mówiłem że mapy są za bardzo uproszczone. Zmieniam zdanie. Troja ma tak szczegółową mapę że ciężko jest coś znaleźć. Zatęskniłem za tą prostotą. Chyba każda zapyziała dziura z Grecji jest na zlokalizowana na mapie kampanii. Jest też za bardzo kolorowa.
2. Ekonomia. Za bardzo rozbudowana. Rzecz w Total War zbędna. Zawsze kojarzyłem serię Total War z uproszczoną warstwą strategiczno - ekonomiczną na mapie głównej. Perełką były bitwy. (z nostalgią wspominam bitwy średniowieczne z Medievala 2, Empie oraz bitwy z Shogun 2 Zmierz Samurajów - swoją drogą chcę Total Wara z wojny secesyjnej to by była petarda)
3. Schematyczny rozwój osad. Tutaj jest regres w serii. Rozbudowa miast jest zawsze taka sama. Musimy posiadać "prowincje" czyli stolicę i osady. Stolica bez osady nie wytwarza surowców, a osady bez stolicy nie dostają wpływu i zadowolenia. Koncepcja takiej prowincji to minus, był już wcześniej ale w tej odsłonie są jeszcze bardziej osady powiązane ze sobą. Jak twój sojusznik którego raczej nie możesz zaatakować ma stolicę a ty masz osadę, to lepiej oddaj tą osadę. Inaczej będzie w niej zawsze spadło zadowolenie, chyba że zawsze będziesz tam trzymał armię (nie garnizon).
4. Garnizony to co już wcześniej mnie wkur****o, garnizon jest automatyczny. Okej. Masz dwie osady obok siebie na najwyższym poziomie, ale wróg atakuje jedną z nich armią z 20 jednostkami. Nie ma możliwości transferu wojsk z jednej do drugiej choć leżą praktycznie obok siebie. Wiem było już wcześniej. Aby zwerbować armię trzeba mieć bohatera który też kosztuje. Jak prowadzisz wojnę i wszyscy wojownicy są potrzebni na froncie a wróg atakuje tyły to już praktycznie po grze. Ostatni ze swobodnym werbunkiem jednostek był chyba Shogun 2.
5. Bohaterowie to krok wstecz. Już wcześniej było coraz gorzej. Tutaj mogą tracić motywację (coś a la lojalność).
6. Gra robi wrażenie że co tura coś się dzieje. Dostaję spam w postaci od 5 do 11 wiadomości co tura. Każde okienko jest różnej wielkości i znaczek X się przemiesza. Doprowadza to do zwykłego. Wiadomości są naprawdę nieistotnie. Np: generał siedział w wiosce 3 tury i się nie ruszał i spadła mu jakaś cecha około 1%.
7. Do spamu dochodzi masowy atak agentów werbowanych przez komputer. To podlega pod sadyzm z jaką ilości nas atakują. Jak ktoś wspomniał masz dużo wojen, agenci masowo zalewają twoje państwo.
8. Komputer używa czitów. Komputer mając jedno miasto bez osad nie jest w stanie produkować żywności potrzebnej do utrzymania dużej armii oraz brązu (dla jednostek lepszych / elitarnych). Jak zgracie przygotujcie się że komputer z dupy wyciąga armię + pełny garnizon w sumie 40 jednostek. Powinieneś go zaatakować minimum dwiema armiami. Ty jako gracz musisz mieć na utrzymanie dwóch armii już kilka miast. Oczywiście atakując go odsłaniasz tyły jak wrogie miasto jest gdzieś dalej i musisz tam posłać wojska. Ten fakty przekonał mie że seria idzie w złym kierunku.
zanonimizowany947190 Pretorianin
Jakiś rok wahałem się z zakupem gry, przede wszystkim zniechęcony ocenami, także na GOL-u i negatywnymi recenzjami. Dopiero po wyjściu ostatniej aktualizacji, z możliwością rozegrania kampanii historycznej, skusiłem się i kupiłem razem z dodatkiem mitycznym.
Mówiąc szczerze to była bardzo dobra decyzja. Na pewno, patrząc po komentarzach sprzed roku, gra obecnie stanowi duży krok naprzód jeśli chodzi o te wszystkie bolączki, bo większości po około 70h rozgrywki nie zauważyłem. Są, typowe dla TW stałe przypały, które obserwuję w kolejnych odsłonach, a gram w TW od 15 lat, co oznacza, że produkcje są w pewnych aspektach gówniane, ale stabilne :)
Niemniej Total War Saga Troy mogę ocenić bardzo dobrze, porównanie do moich ulubionych odsłon jak Medieval II czy Rome II. Przede wszystkim, co dla mnie na plus:
1. Wreszcie każda z frakcji ma prawdziwą, unikalną mechanikę (Bazy wypadowe Itaka, kolonizowanie osad w zasięgu wzroku Sparta itd.), które na prawdę dodają ciekawy aspekt strategiczny. Wreszcie masz ochotę zastanawiać się jak to wykorzystać i co z tym zrobić, a nie tylko schemat - budujesz, szkolisz, podbijasz,
2. Na mapie strategicznej wróg próbuje ciekawych zagrań, których nawet ja bym się nie powstydził. Np., najpierw desantował swoją armię w mojej prowincji, a że nie byliśmy w stanie wojny, to przysłał swojego agenta, który co tura próbował wywołać bunt. Zapewne po opanowaniu mojej prowincji przez buntowników, zajął by ją, mając rączki czyste od wojny ze mną,
3. Wróg reaguje na moje posunięcia: w trakcie wojny przenosił wojnę do moich prowincji ojczystych na głębokie zaplecze, wysyłając nie raz armie na dalekie dystanse,
4. Świetne nowe elementy z modlitwami i hekatombami - dają mocne efekty w postaci przychylności bóstw
5. Na ogromny plus wprowadzenie zasobów. Czujemy się trochę jak w strategii ekonomicznej: do budowy i utrzymania armii trzeba gromadzić surowce, nie tylko złoto, więc spora część czasu na mapie kampanii poświęcona jest, zwłaszcza jak ma się dużo armii, zawieraniu różnych układów handlowych oraz planowaniu, które rejony podbijać, aby produkować surowce samemu,
6. Ograniczenie limitów agentów do 3 każdego rodzaju, chyba niezależnie od poziomu państwa, bo Spartą osiągnąłem jakiś niemożebny poziom administracji i dalej mogę mieć łącznie tylko 9. To niweluje jakże irytujący z poprzednich odsłon spam agentami wroga i konieczność decydowania co zrobimy z naszym agentem w danej turze,
7. Mapa - możliwe, że to zmiana w trybie historycznym, ale nie jest wg mnie kolorowa, chyba, że mam z tym problem :), ale najważniejsze jest to, że odzwierciedla sytuację historyczną grecji z epoki - każda wysepka to osobne państewko, a że wysp jest masa, to i jest masa zabawy ze strategicznym planowaniem
8. Optymalizacja - na moim 2 letnim kompie gra śmiga na maks detalach i to sama je wybrała jako preferowane, nie obserwuję jakiegoś klatkowania, spadku prędkości gry, czy artefaktów
Niestety jest i łyżka dziegciu:
1. Od 20 lat nie zmieniło się w TW to, że kiedy mam już całą mapę, negocjuję z jednym moich wrogów, który ma ostatni region, stoję pod nią, nie ma w niej wojska, a on chce się poddać dopiero po moim trupie....
2. W dalszym ciągu brak jest opcji dyplomacji żądania usunięcia obcych wojsk z naszego terenu, na który wtargnęły. Co prawda obce armie nie łażą już jak kiedyś w te i nazad, ale są pewne irytujące frakcje, które nic sobie nie robią z traktatów i spokojnie przemierzają nasze prowincje z pełną armią. Skąd mam wiedzieć jakie mają zamiary?
3. Pojawił się nowy "ciekawy" punkt - dotąd armie szkolone były dostępne po zakończeniu tury komputera. Teraz miałem sytuację, w której moja armia i stojąca obok armia wroga rozpoczęły szkolenie dodatkowych oddziałów, do zakończenia miała upłynąć jedna tura, ale w trakcie tury komputera on miał już te oddziały szkolone w swojej armii i swobodnie zaatakował moją armię z przewagą, bo moje oddziały w dalszym ciągu się nie pojawiły. Nie wiem, czy to nie bug, ale to wygląda na oszustwo.
4. "Dotacje" dla frakcji komputerowych. Były od zawsze i zawsze tak samo irytujące. Od Itaki kupowałem 5000 tysięcy jednostek żywności na turę, ale kiedy zawarłem w nią konfederację okazało się, że z jej przejętych ziem produkuję łącznie 1 500... Zostawię to bez komentarza, bo wiadomo, co stało się z moim bilansem żywności
5. Różne zachowania komputera na mapie kampanii, najczęściej beznadziejnie bezmyślne (armia wroga stała obok mojej, dwa razy większej, zamiast uciec, złupiła moją pobliską osadę, którą po to zostawiłem jako przynętę, a następnie dała się spokojnie zniszczyć doszczętnie przez moją pobliską armię, którą widzieć musiała. Takie przypadki można mnożyć).
Generalnie gra jest bardzo dobra, 70h kampanii Spartą połknąłem w parę dni, a ledwo dotarłem do Troi, więc, gra jest dla mnie zaskoczeniem pozytywnym i nauczką, aby, jak to zwykle bywa, nie sugerować się wszystkimi opiniami innych osób.
Mogę dać spokojną 9/10
papież Flo IV Senator
Niby ciekawy i szczegółowo odwzorowany okres historyczny, niby parę nowości... ale jednak to nie to. Thronnes of Britannia wyglądał dużo ciekawiej. Bitwy, które zawsze były ostoją tej serii są mocno chaotyczne, jednostki ciężko odróżnić w ferworze walki szczególnie wtedy, kiedy zaczynają się gonić po mapie.
Lepiej pograć w którąś z głównych części.