Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

DayZ - poradnik do gry

DayZ - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

DayZ: Świat - zombie, odżywianie, noc, deszcz DayZ poradnik

W DayZ: Standalone czyha na gracza cała masa niebezpieczeństw z zombie na czele. W tym rozdziale dowiesz się jak sobie z nimi radzić. Dowiesz się też jak działa system odżywiania - bardzo ważna część tej gry. Przeczytasz też kilka informacji na temat nocy. Będziesz mógł również rozwiać wszelkie swoje wątpliwości na temat znaczenia pogody.

ekran gracza podczas gry w nocy - DayZ: Świat - zombie, odżywianie, noc, deszcz - DayZ - poradnik do gry
ekran gracza podczas gry w nocy

Zombie

Byli mieszkańcy Republiki Czarnorusi, którzy zostali zakażeni infekcją to zombie. Żywią się krwią graczy. Mogą ich widzieć i słyszeć.

Unikanie zombie

Zombie są bardzo czujne i trudno jest przejść obok nich niezauważonym. Poważnym błędem jest jednak zwracanie na siebie uwagi, poprzez robienie hałasu strzelając. W momencie oddania strzału z niewytłumionej broni, zombie odradzają się dookoła gracza, a to może oznaczać jedynie kłopoty. Ich uwagę można też zwrócić, świecąc w nocy latarką.

Walka z zombie

Jak już wspomniałem, do zombie lepiej nie strzelać z głośnej broni, jeżeli nie ma takiej konieczności. Co więc należy zrobić? Najlepiej walczyć z nimi przy pomocy siekiery lub wytłumionego pistoletu. Walcząc siekierą, musisz celować w głowę, ponieważ kończy się to zawsze bezpośrednim unieszkodliwieniem przeciwnika. Na trafianie w ciało musiałbyś poświęcić o wiele więcej czasu. Jeżeli jednak zombie mają przewagę liczebną, nie baw się z nimi i strzelaj. Co prawda możesz przez to zwrócić uwagę prawdziwego gracza, ale zombie również nie należy lekceważyć. Nieznacznie trudniej jest zabić zombie ubrane militarnie niż te w ciuchach cywilnych.

Bez broni - co robić?

Jeżeli nie mamy żadnej broni, to najlepiej przez zombie uciekać jak najdalej. Jest jednak pewien sposób na unieszkodliwienie szkodnika. Chodzi mianowicie o chodzenie po wzniesieniach. Może to być nawet mała nierówność terenu np. tory kolejowe, schody. Czasami zombie po przejściu takiej przeszkody drastycznie zwalnia, dzięki czemu spokojnie możemy mu uciec. Dlatego, jeśli cię gonią, zahacz tylko o jakieś małe wzniesienie, przebiegnij się w poprzek torów parę razy, a prawdopodobnie uda ci się ich zgubić.

Jak atakuje zombie?

Zombie zawsze uderza gracza bezpośrednio. Może to wywołać krwawienie, jeżeli damy się trafić kilka razy. Utrata krwi może spowodować nawet utratę przytomności. Więcej o bandażowaniu oraz utracie przytomności w rozdziałach nr 3 oraz nr 9.

System odżywiania

System odżywiania mimo wersji alpha jest już dość dobrze rozwinięty. Mamy trzy różne wskaźniki związane z odżywianiem. Gracz jednak nie widzi ich bezpośrednio w grze. Są to: energia, woda oraz pojemność żołądka. Statusy są pokazane w oknie Player, w ekwipunku.

Energia

Energię dostarcza nam zarówno pokarm, jak i napoje energetyczne. Jest pięć różnych komunikatów wskazujących na ilość energii. Są to: energized - jasnozielone tło, energized - zielone tło, brak komunikatu, hungry - żółtozielone tło, hungry - pomarańczowe tło, starving - czerwone tło.

Brak komunikatu to znak, że nie musisz jeszcze na zabój szukać jedzenia, ale powinieneś się już za nim rozejrzeć.

Jeżeli pojawi się żółtozielony status hungry, oznacza to, że powinieneś już poważnie rozglądać się za jakimś pożywieniem.

Jeżeli pojawi się pomarańczowy status hungry, musisz bardzo szybko znaleźć jakieś pożywienie.

Status starving to znak, że już tracisz krew i masz bardzo mało czasu, zanim stracisz przytomność. Jeżeli nie widzisz perspektywy na znalezienie jedzenia, wyloguj się i poproś kogoś, aby przyszedł do ciebie i dał ci je.

Statusy energized oznaczają, że twoja postać ma wystarczająco jedzenia. Jednak pojawienie się jasnozielonego tła, wcale nie jest górną granicą energii, którą organizm postaci może pomieścić. Jest ona ustawiona dość wysoko i nie trzeba się nią martwić. Dlatego nawet wtedy możesz jeść, a niemal jedynym ograniczeniem jest pojemność żołądka, o której za chwilę.

Status energii warto utrzymywać na wysokim poziomie, ponieważ przyspiesza to ewentualną regenerację krwi po jej utracie, a także pozwala utrzymać naszą postać zdrową.

Woda

Wbrew pozorom wody nie dostarczają nam jedynie produkty spożywcze, które możemy wypić. Dostarcza ją również większość pokarmów. Oczywiście nie jest to taka ilość, jak gdybyśmy pili czystą wodę. Woda jest znacznie łatwiejsza do zdobycia, ponieważ możemy pić wodę ze studni rozmieszczonych na mapie, wodę deszczową, łapiąc ją do manierki, a także wodę z jeziora. Jest pięć różnych komunikatów wskazujących na ilość wody w organizmie. Są to: hydrated - jasnozielone tło, hydrated - zielone tło, brak komunikatu, thirsty - żółtozielone tło, thirsty - pomarańczowe tło, thirsty - czerwone tło.

Status thirsty na żółtozielonym tle oznacza, że powinieneś zacząć już rozglądać się za źródłem wody.

Jeżeli tło tego statusu zmieni się już na pomarańczowe, to znak, że szukanie wody powinno stać się twoim priorytetem.

Status thirsty na czerwonym tle oznacza, że już tracisz krew i masz bardzo mało czasu, zanim stracisz przytomność. Jeżeli nie widzisz perspektywy na znalezienie wody, wyloguj się i poproś kogoś, aby przyszedł do ciebie i dał ci ją.

Brak komunikatu oraz status hydrated na zielonym tle oznaczają, że twoja postać ma wystarczająco wody na chwilę obecną, ale w razie możliwości powinieneś się za nią rozejrzeć.

Status hydrated na jasnozielonym tle to znak, że twoja postać ma odpowiednią ilość wody i nie ma sensu pić więcej, ponieważ status ten jest blisko górnej granicy wody, którą twój organizm może pomieścić. Cała woda spożyta po przekroczeniu górnej granicy marnuje się.

Status wody warto utrzymywać na wysokim poziomie, ponieważ przyspiesza to ewentualną regenerację krwi po jej utracie, a także pozwala utrzymać naszą postać zdrową.

Pojemność żołądka

Wszystko, co spożywamy, trafia do naszego żołądka. Jego pojemność jest ograniczona. Mamy cztery statusy dotyczące miejsca w naszym brzuchu. Są to: brak komunikatu, stuffed - żółtozielone tło, stuffed - pomarańczowe tło, stuffed - czerwone tło.

Jeżeli nie widzisz żadnego z tych komunikatów, oznacza to, że w twoim brzuchu jest jeszcze dużo miejsc i możesz spokojnie jeść bez obaw.

Jeżeli status stuffed ma żółtozielone tło, to znaczy, że powinieneś, ale nie musisz przestać jeść ani pić.

Status stuffed na pomarańczowym tle to ostatnie ostrzeżenie i powinieneś natychmiast przestać spożywać cokolwiek.

Jeżeli nie zastosujesz się do ostrzeżenia z poprzedniego akapitu, to status stuffed będzie miał już czerwone tło. Szybko zamieni się on na sick, a wtedy twoja postać zacznie wymiotować, przez co straci energię, wodę oraz zrobi się trochę miejsca w brzuchu. Musisz tego jednak stanowczo unikać.

Nie ma znaczenia, czy nasz brzuch jest pełny, czy pusty. Nie zależy od tego prędkość regeneracji krwi.

Noc

W Czarnorusi nie ma nigdzie działających latarni. Z tego powodu oczywiście widoczność w nocy jest bardzo ograniczona. Dlatego warto nosić ze sobą latarkę, którą dostajemy na starcie wraz z baterią. Należy jednak uważać, ponieważ jesteśmy w ten sposób widziani przez innych graczy. Podróżowanie po ciemku również jest bardzo utrudnione, dlatego, jeżeli nie jesteś pewnym nawigatorem, staraj się unikać serwerów, na których aktualnie jest noc. W przeglądarce serwerów zawsze jest wyświetlona aktualna godzina. Jeżeli przy niej widnieje "x" np. 12:08x, to znaczy, że panuje tam dynamiczna zmiana pory dnia, więc noce nadchodzą bardzo szybko. Sposoby nawigacji w nocy poznasz w rozdziale nr 5.

Deszcz

Gdy nasze ubrania są mokre, dostajemy co chwilę komunikat na ten temat od naszej postaci, że nasze ubrania są przemoczone. Nie ma to jednak żadnego wpływu na naszą postać. Deszcz ma jednak pewne znaczenie. Na przykład podczas deszczu jest głośno i przeciwnik może nie usłyszeć strzału. Z deszczu można też napełnić manierkę.