Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

DayZ - poradnik do gry

DayZ - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

DayZ: Przyrządy optyczne - zaawansowane DayZ poradnik

Ostatnia aktualizacja: 7 maja 2020

Zaawansowane przyrządy optyczne

W DayZ zastosowano realistyczny model balistyczny, który symuluje opadanie trajektorii lotu kuli. Im słabsza broń (mniejsza prędkość wylotowa kuli), tym szybciej kule opadają ku ziemi. Efekt ten nie ma dużego wpływu na strzelanie do celów znajdujących się stosunkowo blisko (mniej niż 200m), jednak jest już bardzo odczuwalny podczas posługiwania się bronią snajperską, lub karabinem z lunetą.

Większość broni długich w DayZ posiada możliwość wyzerowania (domyślnie klawisze [PageUp] i [PageDown]), a więc wprowadzenia poprawki przyrządów optycznych odpowiednio do odległości dzielącej nas od celu - DayZ: Przyrządy optyczne - zaawansowane - DayZ - poradnik do gry

Większość broni długich w DayZ posiada możliwość wyzerowania (domyślnie klawisze [PageUp] i [PageDown]), a więc wprowadzenia poprawki przyrządów optycznych odpowiednio do odległości dzielącej nas od celu. Poprawkę można zmieniać co 100m, aż do maksymalnego zasięgu danej broni (zasięgi znajdziesz w tabeli z bronią poniżej). Wartość wprowadzonej poprawki widoczna jest w lewym-górnym rogu ekranu, tuż pod licznikiem amunicji. Domyślna wartość to zazwyczaj 300m.

Najlepszą i najdokładniejszą metodą zmierzenia odległości między Tobą a celem jest użycie Dalmierza. Pozwala on na określenie odległości z dokładnością do 1m, co widać na powyższym screenie. Niestety, użycie tego sprzętu wymaga chwilowego odłożenia broni lub grania w parach (snajper i obserwator).

Znając już odległość do celu możemy wykorzystywać przyrządy optyczne na dwa sposoby - DayZ: Przyrządy optyczne - zaawansowane - DayZ - poradnik do gry

Znając już odległość do celu możemy wykorzystywać przyrządy optyczne na dwa sposoby. Najłatwiej będzie wprowadzić poprawkę na odpowiednią odległość i celować za pomocą środkowej kropki celownika. Można również celować bez wprowadzania poprawki i samemu korygować trajektorię pocisku, wykorzystując kropki znajdujące się poniżej środka celownika. Środkową kropkę wykorzystujemy w przypadku gdy cel znajduje się w odległości do 200m. Kolejne kropki to przeskok o kolejne 200m, aż do 1000m.

Optymalnym rozwiązaniem jest korzystanie z obu metod na raz, a więc zerowanie broni na odpowiednią odległość oraz ręczne korygowanie za pomocą kropek. Trzeba tak postępować, gdy odległość między strzelcem a celem nie jest okrągłą liczbą. Poprawne wykorzystanie przyrządów optycznych wymaga trochę wprawy i wyczucia każdej obsługiwanej broni. Przykładowo - jeśli cel znajduje się 350m od Ciebie, ustaw poprawkę na 300m oraz podnieś nieco celownik tak, aby cel znajdował się w 1/4 odległości między środkową a pierwszą kropką poniżej środka.

Nieco inną parą kaloszy jest unikatowa luneta zamontowana na karabinie SVD Camo - DayZ: Przyrządy optyczne - zaawansowane - DayZ - poradnik do gry

Nieco inną parą kaloszy jest unikatowa luneta zamontowana na karabinie SVD Camo. Dodatkowe linie i szewrony widoczne na celowniku nie są jedynie ozdobą i pełnią bardzo ważną rolę. Każdy szewron ("daszek") na osi pionowej jest odpowiednikiem standardowych kropek. Wyjątkiem jest największy szewron znajdujący się powyżej osi poziomej, który służy do strzelania na odległości mniejsze niż 100m.

Karabin snajperski SVD nie posiada możliwości zerowania, a więc konieczne jest ręczne korygowanie trajektorii pocisku względem odległości dzielącej nas od celu. W zamian za to, luneta SVD ma wbudowany dalmierz w postaci zakrzywionych linii po lewej stronie celownika. Jego używanie może być nieco podchwytliwe na nowicjusza, ale przy odrobinie wprawy staje się niezwykle pomocnym gadżetem.

Jak korzystać z wbudowanego dalmierza? Otóż każda linia pełni określoną rolę:

  • linia pozioma oznacza podłoże, na którym znajduje się cel
  • krótka krzywa to wysokość przykucniętego celu (~0,5m)
  • długa krzywa to wysokość stojącego celu (~1,5m)

Poziomą linię ustawiamy tak, aby postać do której celujemy stała na niej. Teraz, w zależności od tego czy postać kuca czy stoi ustawiamy dalmierz tak, aby krótka lub długa krzywa dotykała czubka głowy postaci i odczytujemy odległość na podziałce. Przykładowo: jeśli stojąca postać dotyka głową długiej krzywej w punkcie między 4 a 6, oznacza to, że znajduje się 500m od strzelca.

Wbudowany dalmierz sprawdza się 1000m w przypadku osoby stojącej oraz do ~650m w przypadku osoby kucającej. Niestety, dalmierz SVD nie pomoże Ci za bardzo w przypadku osoby leżącej i będziesz musiał zdać się na wyczucie. Możesz oczywiście wykorzystać krótką krzywą i wyobrazić sobie, gdzie znajdowałby się czubek głowy postaci którą obserwujesz, gdyby kucała. Wymaga to wprawy i praktyki, ale jest jak najbardziej wykonalne.

W DayZ występują dwie bronie wyposażone w celowniki optyczne z funkcją noktowizora i termowizji - DayZ: Przyrządy optyczne - zaawansowane - DayZ - poradnik do gry

W DayZ występują dwie bronie wyposażone w celowniki optyczne z funkcją noktowizora i termowizji. Celowniki te nie posiadają podziałki jak lunety snajperskie, ponieważ zamontowane są one na karabinach szturmowych. Oba karabiny (FN FAL AN/PVS-4 oraz L85A2 AWS) posiadają możliwość zerowania, a ich zasięg to kolejno 400 i 300m. W ich przypadku zerowanie wystarczy, aby z powodzeniem używać środka celownika do oddania celnego strzału na maksymalną skuteczną odległość.