Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

DayZ - poradnik do gry

DayZ - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

DayZ: Atakowanie, obrona stref DayZ poradnik

W DayZ: Standalone nie raz trzeba wejść do jakiegoś miasta, czy też zatrzymać się na chwilę, aby poszukać jedzenia czy też amunicji. Jednak najczęściej wiąże się to bezpośrednio z atakowaniem i obroną tych miejsc, o czym więcej w tym artykule.

Wymiana ognia przy wieży kontroli lotów - DayZ: Atakowanie, obrona stref - DayZ - poradnik do gry
Wymiana ognia przy wieży kontroli lotów

O strzelaninach słów kilka

W grze system obrażeń jest bardzo realistyczny, przez co czasami jeden czy dwa celne strzały okazują się być śmiertelne dla przeciwnika. Ze względu na losowość zdarzeń, tak naprawdę nie można zawsze mieć 100% pewności, że w miejscu, w którym przebywamy, jest bezpiecznie (wyjątkiem są całkowicie puste serwery). Kiedy ktoś do nas strzela, mamy mało czasu, żeby określić jego pozycję i zacząć kontratakować. Dodatkowo, gdy zginiemy, mamy niewielką szansę na odzyskanie swojego ekwipunku (najczęściej pociski niszczą go, lub przeciwnik używa opcji hide body). Wyjątkiem są sytuacje, w których strzelanina odbywała się w miastach, gdzie można się odrodzić (np. Berezino, Krasnostav, Svetlojarsk itp.). Właśnie dlatego kluczem do sukcesu jest rozważny atak, ale i racjonalna obrona.

Zanim przystąpicie do defensywy czy też ofensywy, musicie zdawać sobie sprawę, że gra jest ciągle w wersji alpha. Wiąże się to z tym, że większość graczy wykorzystuje dość powszechny błąd w grze, zwany glitchowaniem. Pozwala on na patrzenie przez ściany większości budynków. Aby z niego skorzystać, należy, przy użyciu kamery trzecioosobowej, z bronią w ręku, podejść do ściany i przy pomocy klawisza E lub Q wychylić się w jej stronę. Nie jest to do końca uczciwe zachowanie, jednak ogromna część graczy nie myśli w ten sposób. Nie zdziwcie się więc, kiedy wróg będzie znał wasze położenie.

Ważnym zagadnieniem jest też ostrożne poruszanie się po budynkach. Jeżeli ktoś w nim przebywa, to zapewne usłyszy, kiedy będziecie do niego wchodzić. Unikajcie zatem biegania po pokojach. Zanim wejdziecie do jakiegokolwiek domu, zerknijcie na okna i dachy.

Współpraca

Do ataku czy obrony jakiegokolwiek punku będzie potrzebnych przynajmniej dwóch graczy komunikujących się ze sobą głosowo poprzez komunikator zewnętrzny (teamspeak, skype itp.). Kluczem do sukcesu jest odpowiednia wymiana informacji na temat aktualnej bitwy. Zbyt mała lub zbyt duża ilość informacji może skutkować niepowodzeniem. Dlatego najlepiej nie grać w zespołach większych niż 8 osób. Należy też ograniczyć się do jedynie najważniejszych informacji. Przed wejściem do gry trzeba wspólnie nadać nazwy danym miejscom (np. oznaczyć hangary numerami, nazwać unikalną nazwą miejsca o sporym znaczeniu taktycznym itd.). Dzięki temu później będzie łatwiej. Dobra informacja to krótka informacja.

Atakowanie i obrona popularnych miejsc

Północno-zachodnie lotnisko

Wszyscy gracze uwielbiają odwiedzać największe na mapie lotnisko, ponieważ można tam dozbroić się aż po zęby. Zatem zostanie ono opisane najdokładniej. W przypadku atakowania tego miejsca (oczywiście należy posiadać jakąś broń) trzeba dobrze zastanowić się jak unikać zagrożenia, które najczęściej stanowią liczni snajperzy. Najłatwiej podejść jest od strony południowej, gdzie znaleźć można więzienie oraz studnie. Warto zatrzymać się tam na chwilę, aby rozejrzeć się (najlepiej przy pomocy lornetek) za strzelcem wyborowym - najczęściej przebywają oni na wieży kontroli lotów lub na dachu remizy strażackiej. Kiedy upewnimy się, że teren jest bezpieczny, należy udać się do remizy, aby stamtąd dokonać dalszych obserwacji. Najlepiej obiec teren lotniska tuż obok płotu, mijając hangary (w ten sposób unikniemy ostrzału z większości budynków). Następny krok to dokładne przeszukanie remizy (sprawdzamy wszystkie piętra), z której doskonale widać resztę terenu. Jeżeli wciąż mamy niekompletny ekwipunek, to kolejnym krokiem będzie bieg w kierunku namiotów. Teoretycznie można sprawdzić też więzienia, ale to właśnie tam najczęściej przesiadują gracze. Jeżeli gracie samemu, zdecydowanie lepiej jest przebiec lasem w kierunku pola namiotowego (można znaleźć tam mnóstwo dodatków do broni, amunicji oraz elementów wojskowego ubioru). Przy końcu znajdziemy drogę, która prowadzi do ukrytej leśnej bazy (rzadko kiedy gracze ją odwiedzają, toteż powinniśmy się tam udać). Tak odbyta podróż powinna być stosunkowo bezpieczna.

Obrona lotniska jest o niebo łatwiejsza niż jego atakowanie, ponieważ jest wiele miejsc, w których możemy zaczaić się na wroga. W ten sposób w prosty i szybki sposób skompletujemy ekwipunek. Grając przykładowo jako samotny snajper, warto ustawić się w lesie po zachodniej stronie lotniska (unikajmy wieży kontroli lotów czy remizy, ponieważ gdy już tam wejdziemy, to ucieczka okaże się niemożliwa). Kiedy gramy większą grupą, można skupić się np. na obstawieniu jednej części lotniska (hangary, namioty). Można również zaryzykować, wchodząc do więzienia i tam rozstawić swoich ludzi. Pamiętajcie o glitchowaniu, które umożliwi wam obserwację terenu przez ściany. Zadziała jednak też na waszą niekorzyść, gdy wróg sprawdzi budynek, podchodząc do niego.

Lotnisko przy Krasnostavie

Lotnisko, w pobliżu miasta Krasnostav, jest bardzo często odwiedzane przez graczy, tych uzbrojonych i tych nowych. Jest ono mniejsze, niż to północno-zachodnie, więc sposób atakowania go różni się znacząco. Najniebezpieczniejszy jest moment samego podchodzenia do budynków, ponieważ bardzo często kończy się to ostrzałem ze strony snajperów (ci lubią siedzieć przy północnym ogrodzeniu). Najlepiej zatem podchodzić do samej wieży i więzienia od strony południowej. Należy uważać jednak na ostrzał ze strony tych budynków. Jeżeli gracie większą grupą, rozstawcie snajpera przy płocie. Dodatkowo pamiętajcie o tym, żeby przed wejściem do budynku sprawdzić okna (jeśli drzwi są zamknięte, a jesteście na pełnym serwerze, to jest to często pułapka). Możecie skorzystać z glitchowania i sprawdzić poszczególne pokoje.

Oczywiście obrona tego lotniska jest prostsza, wymaga jedynie obecności snajpera. Może on rozstawić się niedaleko północnego lasu. Widać z niego wszystkie budynki, kosztem dużej odległości (ma to znaczenie przy strzelaniu na dystans z karabinu wyborowego, zaleca się więc odpowiednie zerowanie lunety). Reszta oddziału powinna pozostać w jednym z więzień lub w wieży kontroli lotów. W przypadku gdy gracie w pojedynkę, w zależności od tego, jaką macie broń, wybierzcie jedną z powyższych pozycji i tam poczekajcie na wroga.

Lotnisko w Krasnostavie jest bardzo podobne do tego przy mieście Balota. Różni je tylko obecność pola namiotowego. Jeżeli odrodzicie się bliżej południa, warto udać się właśnie do Baloty, ze względu na mniejszą szansę spotkania gracza. Dodatkowo samotny snajper może zostać w Chapaevsku pod osłoną licznych bloków (jest to idealne miejsce na obserwacje terenu samego lotniska).

Lotniska to też idealne miejsca, aby zbratać się z jakimś innym przetrwańcem, lub grupą graczy. Pamiętajcie jednak, że póki ich dobrze nie poznacie, to mogą bardzo szybko stać się oni waszymi wrogami i wbić wam nóż w plecy. Sami też możecie tak się zachować, bo na tym polega przetrwanie! Dlatego właśnie rozważnie wybierajcie swoich kompanów.

Większe miasta - Berezino, Elektrozavodsk itp.

W przypadku wchodzenia do dużych miast (na pełnych serwerach) zawsze dochodzi do spotkania mniejszej lub większej grupy graczy. Często są to bandyci (o których więcej w rozdziale nr 10), którzy strzelają do wszystkiego, co się rusza i bardzo chętnie zabiją też was. Lubią przesiadywać w większych budynkach takich jak szkoła, remiza czy też kamienice. Jeżeli macie broń i trochę odwagi, odwiedźcie te miejsca, a na pewno będziecie mieli okazję do strzelania oraz zdobycia lepszego ekwipunku. Nie można jednoznacznie określić konkretnej taktyki atakowania danego miasta. Warto trzymać się jednak pewnych zasad - po pierwsze starajcie się biegać za płotami i po obrzeżach miasta (w ten sposób nie będzie was tak łatwo zastrzelić), po drugie, gdy słyszycie strzały, nie biegnijcie bezmyślnie w środek samej akcji, bo na pewno skończy się to śmiercią. I po trzecie, obserwujcie bacznie wszystkie okna (najlepiej przy pomocy lornetek).

Jeśli chodzi o obronę takich miejsc, nie ma tutaj żadnego problemu. Wystarczy udać się do wcześniej wymienionych budynków (tych z rozdziału nr 4) i tam poczekać na innych graczy. Również warto umieścić snajpera na jakimś wysokim punkcie (np. bloki, dźwigi, dachy) tak, aby mógł obserwować jak największa część miasta.