Cywilizacja 5: Renesans

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Renesans

Kiedy mroczne wieki mamy już za sobą, warto rozważyć opcje rozwoju, które oferuje nam renesans. Tutaj bardzo istotny będzie dla nas rodzaj mapy, na jakiej gramy - jeśli są to kontynenty lub wyspy, najbardziej opłaci nam się inwestycja w żeglugę - jeśli nie, najbardziej interesujący będzie wewnętrzny rozwój imperium. Niezależnie od naszego wyboru, prawie każda z technologii renesansu daje nam bonusy do surowców, takich jak kultura, nauka, zadowolenie, produkcja, złoto czy żywność. Będzie to więc epoka naszego rozkwitu i, jeśli taka nasza wola, gwałtownej ekspansji, dzięki wynalezieniu prochu strzelniczego i oceanicznej żeglugi.

Astronomia - bardzo opłacalna, jeżeli znaczną część mapy stanowią oceany. Pozwoli nam szybko odkryć nowe kontynenty i wyspy, poznać nieznane dotąd cywilizacje i osiągnąć dominację na morzach dzięki późniejszej nawigacji (co wydatnie zahamuje rozwój przeciwników).

Akustyka - dzięki niej możemy liczyć na gwałtowny wzrost kulturalny naszego państwa, co jest szczególnie opłacalne, jeżeli akurat nie jesteśmy uwikłani w kilka wyczerpujących wojen. W dalszej kolejności pozwoli nam wydobywać węgiel, co będzie esencjonalne dla epoki przemysłowej. Ponadto teoria naukowa, następująca po akustyce, da nam całkiem spory wzrost do punktów nauki.

Bankowość - pozwala znacznie zwiększyć nasze przychody w złocie oraz, w połączeniu z prasą drukarską, w produkcji (ekonomia). W dalszej kolejności ulepszy nasze armie, dzięki naukom militarnym. Jeśli musimy podreperować nasz budżet, jest to bardzo dobry wybór.

Prasa drukarska - przy jej użyciu zwiększymy zadowolenie naszych obywateli, a ponadto, w połączeniu z bankowością, będziemy mogli wynaleźć ekonomię oraz nauki militarne. O ile nie mamy do czynienia z dużym niezadowoleniem naszego społeczeństwa, lub jest ono na granicy między zadowoleniem a niezadowoleniem, nie ma potrzeby, by śpieszyć się z wynalezieniem prasy drukarskiej.

Proch strzelniczy - to droga dominacji militarnej. Dzięki tej technologii będziemy mogli tworzyć arkebuzerów, potężne działa (chemia) oraz lansjerów (metalurgia). Dalej, poprzez gwintowanie, zaciągniemy strzelców (piechota zadające ogromne obrażenia) oraz, co ciekawe, ulepszymy nasze pola uprawne (nawóz), dzięki czemu zwiększymy nasz przychód żywności o +1 na farmach bez dostępu do wody pitnej.

Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2011-01-10
22:30

leedss Chorąży

leedss
👍

Ja raz zbudowałem miasto na wzgórzu potem odkryłem tam żelazo myślałem, że je straciłem jednak miałem 6 sztuk żelaza, czyli działało to tak jak kopalnia.

Komentarz: leedss
2011-01-12
17:39

zanonimizowany721120 Legionista

Dyplomacja w tej grze chyba niczemu nie służy, jakich to dobrych stosunków nie mam z innymi nacjami to po jakimś czasie i tak mam wojnę z 2/3 na raz cywilizacjami, sami ją wypowiadają. Nigdy nie udało mi się uprosić o surowiec, a handel jest totalnie nieopłacalny.

Komentarz: zanonimizowany721120
2011-01-12
17:42

zanonimizowany721120 Legionista

Warto dodać do kulturowego zwycięstwa cywilizację Azteków, jeżeli ktoś gra dość agresywnie nieźle można punktów zdobyć zabijając wrogie jednostki.

Komentarz: zanonimizowany721120
2014-12-31
12:23

zanonimizowany1058929 Junior

Do zwycięstwa naukowego warto dodać cywilizację Austrii, gdyż dzięki "małżeństwom dyplomatycznym" możemy szybko powiększyć imperium o dobrze rozbudowane miasta-państwa, które stanowią pokaźne źródło punktów nauki.

Komentarz: zanonimizowany1058929
2015-01-14
09:01

Lapak Legionista

Ja za to uważam, że handel naprawdę jest opłacalny. Można się w dość ciekawy sposób nawet targować, nie jeden raz udało mi się zaspokoić potrzebę miasta na jeden z surowców :)

Komentarz: Lapak
2016-01-02
15:25

spidermanPL Legionista

leeds ma racje

Komentarz: spidermanPL
2016-11-09
18:25

rycerz12345678901 Junior

Strasznie droga ta armia w średniowieczu robie taką małą armię(parę maks 10 jednostek)patrzę ,a tu moje państwo produkuje 1 zł na turę.

Komentarz: rycerz12345678901
2017-01-18
00:46

implact Junior

ja to chyba gram w inną grę niż tą którą autor tu opisuje.... dajmy na to stawiam miasto na pustyni i mam tak jak wszędzie indziej poza górą, tam mam 2 jedzenia i 2 produkcji, 2 jedzenia i 1 produkcji... nie ma złota tam gdzie autor opisuje, że jest... Niby ta sama a wiele różnic dzieli tą tu opisywaną a tą w którą ja gram... Pomimo, że gram w tą grę, ma ona wiele wad. Inteligencja komputera to tragiczna tragedia i tylko dzięki zwiększaniu poziomu trudności można w nią grać i jest w miarę ciekawie choć to nie zmienia faktu, że komputer po prostu jest głupi! Brakuje mi tu wiele rzeczy, choćby takiej, że po zdobyciu doświadczenia sami wybieramy specjalizacje, a nie nabywamy poprzez to co faktycznie się dzieje, skoro walczymy ciągle w trudnym terenie to powinien zdobywać umiejętność walki w trudnym terenie, wybór powinniśmy mieć dopiero wtedy jak jest mniej więcej połowa walk stoczonych tu i tu. Dalej wymieniając, przemierzamy ciągle równinami albo łąkami powinniśmy po jakimś czasie szybciej chodzić po tych polach np. 3 ruchu móc zrobić, to samo góry, dalej - robotnicy nie ulepszają się a powinni moim zdaniem, stawiasz tą 3-6 czy tam 8 farmę to powinni robić to już trochę szybciej... tu ktoś wspomniał, że dyplomacja jest do niczego i ja się pod tym podpisuję, całą grę mam dobre stosunki a i tak mi wojnę wypowie, albo potępi nie wiedzieć czemu... mała ilość opcji i dość wąskie możliwości dyplomacji. Dużo pracy czeka jeszcze producentów nim gra stanie się naprawdę dobrą i wartą polecenia...

Komentarz: implact
2017-01-29
10:47

chumanista Junior

Najlepsza jest autokracja i racjonalizm. w autokracji masz faszyzm (to ci podwaja surowce strategiczne) a w racjonaliźmie masz ewolucję naukową (2 darmowe technologie). Przemyśl
to.

Komentarz: chumanista

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl