Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 18 września 2022, 11:30

2. Władca Pierścieni: Powrót króla. Najlepsze gry w świecie Władcy Pierścieni

„Jedna, by wszystkimi rządzić. Jedna, by wszystkie odnaleźć. Jedna, by wszystkie zgromadzić i w ciemności związać”. Innymi słowy – wybieramy najlepszą grę osadzoną w uniwersum Władcy Pierścieni.

2. Władca Pierścieni: Powrót króla

  1. Gatunek: gra akcji TPP
  2. Rok wydania: 2003
  3. Platformy: PC, PS2, Xbox, GBA, GCN
  4. Producent: Visceral Games / EA Redwood Shores

Drugie miejsce na podium przypadło grze Władca Pierścieni: Powrót króla. Choć cenię ją nieco mniej, wspominam z nie mniejszym sentymentem niż choćby Bitwę o Śródziemie. Być może dlatego, że w momencie premiery Powrót króla po prostu olśniewał graficznie. Fragmenty filmu płynnie przechodziły w cutscenki na silniku gry, a te z kolei we właściwy gameplay. Dobrze się to oglądało, a jeszcze lepiej się w to grało, bowiem system walki był palce lizać – niezależnie od tego, czy akurat kierowaliśmy Gandalfem, Aragornem, Legolasem czy którymś z hobbitów.

Mimo dopracowania tego elementu omawiana produkcja była relatywnie trudna – przynajmniej dla dwunastolatka, który testował ją mniej więcej rok po premierze. Ostatnią misję, Szczeliny Zagłady, powtarzałem chyba kilkadziesiąt razy, zanim wreszcie udało mi się zepchnąć tego nieszczęsnego Golluma w ognie Góry Przeznaczenia. W obliczu niemałego wyzwania tym większą frajdę sprawiało korzystania z trybu perfekcyjnego – jego aktywacja skutkowała tym, że nasza postać stawała się niewrażliwa na ciosy wrogów, a każde zabójstwo było nagradzane najwyższą możliwą notą. Cóż to była za moc!

Granie Gandalfem zawsze uważałem za najprzyjemniejsze, choć misja „Minas Tirith – szczyt muru” dała mi ostro w kość. Źródło grafiki: YouTube / Atharendil. - Najlepsze gry w świecie Władcy Pierścieni - wybór redakcji - dokument - 2022-09-18
Granie Gandalfem zawsze uważałem za najprzyjemniejsze, choć misja „Minas Tirith – szczyt muru” dała mi ostro w kość. Źródło grafiki: YouTube / Atharendil.

Jedynym elementem Powrotu króla, którego nigdy nie przetestowałem zbyt dobrze, jest tryb kooperacji. Jako że był on bardzo udany i należy mu się kilka słów w tym artykule, pozwolę sobie zacytować fragment felietonu Mikołaja „mikosa” Łaszkiewicza, który mogliście przeczytać w serwisie GRYOnline.pl jakiś czas temu.

„Ty grasz Gimlim, ja Legolasem” – prawdopodobnie właśnie tak zaczynała się większość moich rozmów z bratem kilkanaście lat temu. Nie jestem w stanie zliczyć, ile godzin spędziliśmy razem, grając w Powrót króla w trybie kooperacji. Wiem tylko, że siadaliśmy przy komputerze i przepadaliśmy na całe dnie w wirtualnym Śródziemiu. Twórcy – studia Visceral Games i EA Redwood Shores – zaimplementowali tu pełnoprawny moduł współpracy, w którym można było przejść prawie całą grę we dwójkę (chyba tylko za wyjątkiem krótkiego prologu w Helmowym Jarze). Działało to znakomicie. Na ekranie znajdowało się jednocześnie dwóch graczy, którzy byli oznaczeni odpowiednimi markerami, krążącymi nad głowami postaci. Kooperacja była szczególnie przydatna, gdy jeden z nich nieco gorzej radził sobie z walką, wtedy ten drugi, bardziej doświadczony, stanowił dla niego wsparcie.

Ciekawy był też aspekt rywalizacji w co-opie, bo na końcu każdego poziomu gra podsumowywała nasze osiągnięcia i pokazywała, kto pokonał więcej przeciwników i w jakim stylu. Poza tym chyba zdajecie sobie sprawę z tego, jak dużo immersji zyskiwała zabawa, kiedy nie tylko postacie na ekranie krzyczały do siebie „uważaj!”, ale też gracze przed komputerem.

Mikołaj „mikos” Łaszkiewicz

Powrót króla ocenia również Karol Laska, który – jak my wszyscy – zagrywał się weń jako dzieciak.

Kiedy dziś patrzę na screeny z Powrotu króla, łapię się za głowę – ta gra naprawdę tak wygląda? Przecież dla kilkuletniego mnie było to doświadczenie niemal fotorealistyczne, czułem się, jakbym naprawdę znajdował się wewnątrz filmu Jacksona. Do dziś doskonale pamiętam wiele obrazków z najróżniejszych misji – mój strach, kiedy siekałem Samem pająki, czy dreszczyk ekscytacji, gdy wszedłem w sam środek bitwy z udziałem mumakili. Piękne wspomnienia i naprawdę „epicka” gra!

Karol Laska

WŁADCA PIERŚCIENI: POWRÓT KRÓLA – JAK GRAĆ KOMFORTOWO NA WSPÓŁCZESNYCH PECETACH ZA POMOCĄ MODÓW

The Lord of the Rings: The Return of the King ma już prawie dwie dekady na karku, nic więc dziwnego, że gra nie jest dopasowana do współczesnych pecetów. Na ratunek jak zwykle przyszli fani, tworząc przydatne modyfikacje.

  1. Resolution Tweak – dodaje wsparcie dla współczesnych wysokich rozdzielczości szerokoekranowych.
  2. Windows 10 Fix – jeśli macie problemy z uruchomieniem gry na najnowszych wersjach Windowsa, ten projekt rozwiąże je w większości przypadków.

Adrian Werner

  1. Więcej o grze Władca Pierścieni: Powrót króla

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Grałeś w gry oparte o uniwersum Władcy Pierścieni?

Tak, bywały całkiem udane.
45,5%
Zdarzało się ale nie zachwycały.
28,6%
Nie interesują mnie gry osadzone w Śródziemiu.
18%
Nie, mają kiepską opinię, staram się je omijać.
7,9%
Zobacz inne ankiety
Śródziemie: Cień Mordoru

Śródziemie: Cień Mordoru

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II

LEGO The Lord of the Rings: Władca Pierścieni

LEGO The Lord of the Rings: Władca Pierścieni

Władca Pierścieni: Powrót Króla

Władca Pierścieni: Powrót Króla

The Lord of the Rings Online

The Lord of the Rings Online

15 faktów o Władcy Pierścieni, których mogliście nie znać
15 faktów o Władcy Pierścieni, których mogliście nie znać

John Lennon przygotowywał się do roli Golluma, Galadriela miała uwieść Froda, który wcześniej był Bilbem, a Sauron to gatunek pająka. Brzmi dziwnie? I powinno, bo przygotowaliśmy dla Was ciekawostki, o których mogliście nie mieć pojęcia.

W co grała redakcja GRYOnline.pl w 2021 roku? Nasze podsumowanie
W co grała redakcja GRYOnline.pl w 2021 roku? Nasze podsumowanie

Przez cały rok zbieraliśmy dane dotyczące growych wyborów członków naszej redakcji i w końcu przyszedł czas na podzielenie się wynikami, wnioskami oraz ciekawostkami z nimi związanymi. Oto, w co grał GOL przez ostatnie 12 miesięcy!

Najlepsza gra o Władcy Pierścieni wyszła 15 lat temu. Wspominamy Bitwę o Śródziemie
Najlepsza gra o Władcy Pierścieni wyszła 15 lat temu. Wspominamy Bitwę o Śródziemie

Na licencji Władcy Pierścieni powstało wiele gier, a na popularności serialu Amazonu mogą wyrosnąć kolejne. Tylko jeden tytuł jest jednak w stanie rządzić nimi wszystkimi, mimo że ma już na karku 15 lat.