Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 6 sierpnia 2021, 15:39

7 wielkich hitów, których omal nie skasowano

Inwestycja czasu oraz pieniędzy w produkcję gry oznacza ryzyko, które można oddalić decyzją o przedwczesnym skasowaniu projektu. Historia zna jednak przypadki, gdy słabe, niechciane gry okazywały się wielkimi hitami!

Spis treści

GTA 1 – miszmasz pomysłów

  1. Data premiery: 27 października 1997
  2. Producent: DMA Design
  3. Gatunek: sandboksowa gra akcji 2D

Dziś tylko najstarsi weterani komputerowego grania pamiętają, że kultowa seria Grand Theft Auto zaczynała od dwuwymiarowej gry z miastem oglądanym pionowo z góry. A studio pracujące nad pierwszym GTA nie nazywało się jeszcze Rockstar North (tylko DMA Design) i powstało w Szkocji. Dość powiedzieć, że prace nad Grand Theft Auto szły jak po grudzie. W ekipie ciągle zderzały się kompletnie różne wizje tego, jaka to ma być gra. Co więcej, poszczególne elementy tworzone przez mniejsze zespoły zupełnie do siebie nie pasowały. Projektanci poziomów i mechanik rozgrywki robili swoje, a scenarzyści i twórcy misji swoje.

GTA było zlepkiem przypadkowych fragmentów, które składały się na bezsensowny miszmasz, a nie wciągający sandbox akcji. Szczególnie irytowało to wydawcę, BMG Interactive (późniejsze Rockstar Games), który nalegał na skasowanie projektu. Gary Penn – jeden z ówczesnych pracowników DMA – wspomina, że telekonferencje z BMG odbywały się co tydzień i za każdym razem głównym tematem był nakaz porzucenia projektu, czemu Szkoci stanowczo się przeciwstawiali. Mimo wszystko wciąż wierzyli, że może wyjść z tego coś naprawdę dobrego. I mieli rację! Gdyby nie ich konsekwencja i gdyby ulegli naciskom wydawcy, dziś moglibyśmy mieć świat gier bez GTA 5 i tego wielkiego oczekiwania na „szóstkę”

Zostało jeszcze 45% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którą serię wolisz? Call of Duty czy Battlefield?

Battlefield
52,3%
Call of Duty
16,4%
Tak
31,3%
Zobacz inne ankiety
Wiedźmin, którego nie było. Graliśmy w skasowanego hack'n'slasha studia CD Projekt RED
Wiedźmin, którego nie było. Graliśmy w skasowanego hack'n'slasha studia CD Projekt RED

Taka okazja nie trafia się każdemu. Dzięki uprzejmości Sebastiana Zielińskiego było nam dane zagrać w demo Wiedźmina, które powstało w studiu CD Projekt RED prawie 15 lat temu... i nie ma nic wspólnego z RPG-iem z 2007 roku. Czy to też byłby hit?

Zaginione w akcji - gry, którym nie udało się ujrzeć światła dziennego
Zaginione w akcji - gry, którym nie udało się ujrzeć światła dziennego

Z okazji startu nowej generacji konsol spoglądamy na osiem lat poprzedniej w poszukiwaniu najbardziej obiecujących projektów, które zostały skasowane przez premierą.