Polecamy Recenzje Przed premier Publicystyka Warto zagra

Publicystyka

Publicystyka 19 lutego 2021, 17:42

autor: DM

Strzelam i je盥輳 wirtualnie i w realu. Pniej o tym pisz krytycznie lub z zachwytem.

10 s造nnych postaci z gier, kt鏎e... nie wypowiedzia造 ani s這wa

Czasem nie potrzeba s堯w, by zrobi piorunuj鉍e wra瞠nie. Cho niemy bohater w grze to ryzykowny manewr, zdarzaj si zapadaj鉍e w pami耩 wyj靖ki. Oto najbardziej charyzmatyczni milcz鉍y protagonici w grach.

Milczenie jest z這tem ta znana maksyma cz瘰to sprawdza si w 篡ciu, ale niekonieczne w grach komputerowych. Milcz鉍y bohater to popularny spos鏏 chodzenia na 豉twizn niekt鏎ych deweloper闚, uzasadniany wi瘯sz immersj czy lepszym wczuciem si w odgrywan posta, z kt鏎 przecie mamy si uto窺amia. Rzeczywiste odczucia cz瘰to okazuj si nieco inne i gry, zw豉szcza te z fabu章, trac przy milcz鉍ym bohaterze, co niejednokrotnie wytykalimy takim produkcjom jak Tom Clancys The Division, Destiny 2 czy Astral Chain. To, co sprawdza si w niekt鏎ych MMO, zupe軟ie nie pasuje chocia瘺y do fabularnych sandboks闚.

W tym zalewie milczk闚 s jednak chlubne wyj靖ki. To bohaterowie, kt鏎zy potrafili by tak charyzmatyczni, 瞠 szybko ich polubilimy i zapami皻alimy na zawsze, mimo 瞠 nigdy nie powiedzieli ani s這wa. Fakt, cz z nich pochodzi z dawnych czas闚, gdy cie磬i dialogowe w grach by造 jeszcze opcjonalnym luksusem, ale niekt鏎zy z powodzeniem nie strz瘼i j瞛yka i w nowszych tytu豉ch. Oto wi璚 nasza subiektywna lista najbardziej charyzmatycznych milcz鉍ych postaci w grach komputerowych. Gwiazd takiego formatu, 瞠 wystarczy sama ich obecno, by robi造 wra瞠nie i zapada造 w pami耩.

Czemu on jest taki cichy, czyli wieszanie klosza

Tw鏎cy ksi嘀ek, film闚 oraz gier s wiadomi tego, 瞠 czasem w ich dzie豉ch obecne s pewne absurdy, kt鏎ych nie mog lub nie chc przeskoczy takie jak w豉nie milcz鉍y g堯wny bohater wr鏚 rozgadanej gromady. Niekt鏎zy usi逝j jako z tego wybrn寞, stosuj鉍 technik zwan lampshadingiem lub lampshade hangingiem, czyli wieszaniem aba簑ru. Polega ona na celowym zwr鏂eniu uwagi odbiorcy na dany absurd, cz瘰to obracaj鉍 go w 瘸rt, i szybkim przejciu do dalszego ci鉚u fabu造.

To ma nas przekona, 瞠 autor nie by w tym przypadku leniwy czy g逝pi, tylko wiadomie zastosowa taki zabieg. Lampshading mo瞠 by ma這 wyszukany lub niezwykle pomys這wy, a czasem wr璚z genialny. Lampshadingiem jest chocia瘺y scena z filmu Monty Python i wi皻y Graal, gdy jeden z bohater闚 zwraca drugiemu uwag, 瞠 ten nie jedzie konno, tylko uderza o siebie dwiema po堯wkami kokosa. W grach lampshading to np. mail w Doomie 3, w kt鏎ym czytamy o pomy趾owej wysy販e pi 豉鎍uchowych na Marsa, co ma t逝maczy absurdaln obecno tego narz璠zia na planecie bez drzew.

Claude GTA 3

Claude z GTAIII nie porozmawia w grze, nawet kiedy dosta drug szans w GTASA. - Charyzmatyczne postaci w grach, kt鏎e... nie wypowiedzia造 ani s這wa - dokument - 2021-02-19
Claude z GTAIII nie porozmawia w grze, nawet kiedy dosta drug szans w GTASA.

Milcz鉍y palant! Carl Johnson w GTA: San Andreas do dosadnie nazwa bohatera GTAIII zaliczaj鉍ego gocinny wyst瘼 w nowszej produkcji. Claude bowiem nie odezwa si przez ca章 tr鎩k ani w San Andreas w przeciwie雟twie do rozgadanych protagonist闚 z ka盥ej kolejnej czci. Trudno tu pos鉅za studio Rockstar o jakie lenistwo. Na milczenie Claudea mia raczej wp造w fakt, 瞠 na pocz靖ku XXI wieku gry sandboksowe z tak filmow fabu章 dopiero raczkowa造, a samo GTAIII ze swoim otwartym miastem w 3D stanowi這 graficzn rewolucj, skutecznie odwracaj鉍 uwag od niedoskona這ci fabularnych.

Milczenie Claudea mocno wp造n窸o na histori opowiadan w tr鎩ce. W zasadzie niczego nie dowiadujemy si o przesz這ci tego bohatera oraz jego motywacjach i nie jest on tak wyrazisty jak postacie z nast瘼nych gier. Tw鏎cy chcieli po prostu stworzy bezwzgl璠nego cichego zab鎩c z nieco bezkszta速n osobowoci, aby gracze mogli si lepiej do niej dopasowa. I generalnie to si uda這. Claude zosta dobrze przyj皻y, ale sama fabu豉 GTAIII ju chyba nie zapad豉 nam jako szczeg鏊nie w pami耩. Przy wymienianiu ulubionych czci zwykle dominuj ods這ny z gadaj鉍ym Tommym lub Carlem.

Imi bohatera GTAIII Claude nie pojawia si ani razu w grze. Mo積a by這 je pozna wy章cznie dzi瘯i przegl鉅aniu plik闚, gdzie wyst瘼uje kilka razy. Po raz pierwszy oficjalnie wymienia si je dopiero w GTA: San Andreas. Wielu jest przekonanych, 瞠 chodzi o Claudea Speeda g堯wnego bohatera dwuwymiarowej, drugiej czci serii GTA, a Rockstar dola jeszcze oliwy do ognia, twierdz鉍, 瞠 jest to prawdopodobne.

  1. Wi璚ej o grze Grand Theft Auto III
TWOIM ZDANIEM

Ma dla Ciebie znaczenie, czy bohater gry m闚i?

Tak, wol jak m闚i
78,3%
Nie, nie ma to dla mnie znaczenia
18,8%
Tak, wol jak nie m闚i
2,9%
Zobacz inne ankiety
Doom Eternal

Doom Eternal

Portal 2

Portal 2

Metro Exodus

Metro Exodus

Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto III

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Half-Life 2

Half-Life 2

Ace Combat 7: Skies Unknown

Ace Combat 7: Skies Unknown

South Park: Kijek Prawdy

South Park: Kijek Prawdy

Niemy protagonista zepsu mi kolejn wietn gr
Niemy protagonista zepsu mi kolejn wietn gr

Istniej mechaniki i rodki narracyjne, kt鏎ych nie lubi niemal nikt, a mimo to tw鏎cy bardzo ch皻nie z nich korzystaj. Jednymi z nich s zab鎩cy dobrych fabu, niemi protagonici.

Najciekawsze postacie snajper闚 w grach wideo
Najciekawsze postacie snajper闚 w grach wideo

Jest co w rzemiole snajpera, co dzia豉 na wyobrani. Opanowanie, precyzja, pewna r瘯a - kto gra kiedy w Battlefielda, ten wie, 瞠 nie jest to lekki kawa貫k chleba. Przygl鉅amy si tym strzelcom z gier, kt鏎zy s prawdziwym strza貫m w dziesi靖k.