Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 22 października 2015, 12:20

autor: Luc

Życie po bombie - wszystko, co musisz wiedzieć o uniwersum Fallouta - część II

Druga część naszego artykułu poświęconego uniwersum serii Fallout, w którym przybliżamy zainteresowanym wydarzenia z kanonicznych odsłon tego cyklu. Dziś skupimy się na wybranych Kryptach oraz przybliżymy sylwetki najciekawszych bohaterów niezależnych.

W pierwszej części naszego artykułu dokładnie omówiliśmy przyczyny wybuchu wielkiej wojny, która doprowadziła ludzkość do niemal całkowitej zagłady, a także przybliżyliśmy fabułę wszystkich kanonicznych gier z serii Fallout. W niniejszym tekście skupimy się na pozostałych aspektach tego uniwersum – odwiedzimy ciekawsze Krypty, przypomnimy sobie najbardziej interesujących bohaterów niezależnych sagi, a także przybliżymy rasy i frakcje, które obowiązkowo pojawią się w czwartej odsłonie cyklu.

Najciekawsze Krypty

Krypta 11

Krypta której na pierwszy rzut oka niczego nie brakowało – miała jedzenie, wodę, wszystkie podstawowe rozrywki i nieszwankującą technologię. Niestety, panowała w niej jedna, niezwykle okrutna zasada. Każdego roku mieszkańcy musieli składać w ofierze jedną osobę – w przeciwnym wypadku, superkomputer schronu miał doprowadzić do uśmiercenia wszystkich bez wyjątku. Decyzję o tym, kogo uśmiercić podejmowano poprzez demokratyczne głosowanie, a to oczywiście szybko doprowadziło do powstania koalicji nadużywających swojej większości do osiągania własnych celów. W ramach zemsty za jedno z takich nadużyć, niejaka Katherine Stone wymordowała członków konkurencyjnego stronnictwa i ustanowiła się nowym Nadzorcą. Zamieniła system demokratyczny na losowanie… co doprowadziło mieszkańców do okrutnego odkrycia – w rzeczywistości nie musieli nigdy nikogo zabijać.

Krypta 12

To jedna z nielicznych Krypt, której nigdy nie zamknięto. Tyle, że w tym przypadku było to celowe działanie decydentów i Nadzorcy. Umieszczeni wewnątrz ludzie mieli być poddani promieniowaniu i jak nietrudno się domyślić, ich przemiana była błyskawiczna. Swoista „krypta ghouli” została ochrzczona później mianem Necropolis, które rozrosło się zresztą także i poza „mury” schronu.

Necropolis to siedziba ghouli, ludzi dotkniętych potężną dawką promieniowania. - 2015-10-22
Necropolis to siedziba ghouli, ludzi dotkniętych potężną dawką promieniowania.

Krypta 21

Jeżeli wizerunek Vault-Boy’a kiedykolwiek wydawał się Wam łudząco do czegoś podobny… macie rację! Maskotka serii Fallout była w dużej mierze wzorowana na symbolu gry Monopoly – wuju Pennybagsie. Wbrew obiegowej opinii, Vault-Boy’a nie należy nazywać Pipboy’em. Wersja bez myślnika pojawiła się w Fallout Tactics, gdzie twórcy po prostu pomylili obie nazwy, a do tego źle ją zapisali. Co jeszcze zabawniejsze, pomyłkę powtórzył nawet sam Chris Avellone opracowując Biblię Fallouta.

Co się stanie, gdy w jednej krypcie zamkniemy wyłącznie uzależnionych od hazardu? Na to pytanie postanowiono odpowiedzieć tworząc Kryptę 21. Wszyscy w środku byli sobie równi, sam schron był idealnie symetryczny, wszystkie różnice i problemy rozwiązywano więc poprzez gry losowe. Wbrew pozorom, społeczeństwo oparte na takim mechanizmie funkcjonowała zaskakująco sprawnie i to przez kilka pokoleń. Ostatecznie tę hazardową utopię postanowił podbić jednak Robert House i przemienił Kryptę w kolejne kasyno swojego małego imperium. W jaki sposób doszło do „podbicia”? Mieszkańcy zadecydowali o nim samodzielnie poprzez grę w Blackjacka.

Krypta 43

Choć schrony miały być przeznaczone dla ludzi, w Krypcie 43 zdecydowano się na odejście od tej reguły. Oprócz 20 mężczyzn i 10 kobiet umieszczono tam bowiem także jedną panterę. Celem eksperymentu miało być sprawdzenie, czy dziki drapieżnik może zostać „włączony” w małe społeczeństwo. Co dokładnie działo się w środku po zamknięciu wrót niestety nie wiadomo.

Krypty 68 i 69

Dwie różne krypty, ale jeden, niemal identyczny schemat. W schronie oznaczonym numerem 68 umieszczono 999 mężczyzn oraz jedną kobietę. W Krypcie 69 było całkowicie na odwrót – na jednego mężczyznę przypadało 999 kobiet. Pomysł już na pierwszy rzut oka prezentował się okrutnie, choć co dokładnie działo się w obu bunkrach możemy się jedynie domyślać.

Vault-Tec przeprowadzał w Kryptach różne, często wręcz okrutne eksperymenty. Krypta 69 jest tego najlepszym dowodem. - 2015-10-22
Vault-Tec przeprowadzał w Kryptach różne, często wręcz okrutne eksperymenty. Krypta 69 jest tego najlepszym dowodem.

Krypta 77

Ta Krypta nigdy nie pojawiła się w żadnej grze, ale zaprezentowano ją w dodatkowych materiałach poszerzających uniwersum. W schronie umieszczono tylko jedną żywą osobę oraz… pudełko z kukiełkami. Nie minęło dużo czasu, a samotny osobnik oszalał i zaczął samodzielnie tworzyć „społeczeństwo” złożone z jego zabawkowych towarzyszy. Każdy z nich otrzymał własne imię oraz osobowość. Ostatecznie szaleńcowi udało się wydostać z Krypty i choć błyskawicznie go pojmano, wydostał się z niewoli z wykorzystaniem kukiełki symbolizującej klasycznego „Vault-Boy’a”.

Krypta 87

Choć to baza Mariposa uważana jest za epicentrum FEV, wirus postanowiono umieścić także i w krypcie 87. Wszyscy zwykli mieszkańcy zostali wystawieni przez tamtejszych naukowców na jego działanie, ale po przeobrażeniach i zorientowaniu się, że właśnie zrujnowano ich życia, zaczęli mścić się na odpowiedzialnych za stworzenie Supermutantów. Koniec końców wszyscy obecni w Krypcie zostali zmutowani, a po nowe „ludzkie zasoby” do dalszych przemian wybierano się poza Kryptę. Większość obecnych w Krypcie 87 służyła później Mistrzowi i jego „Jedności”.

Fallout 4

Fallout 4

Fallout: New Vegas

Fallout: New Vegas

Fallout 3

Fallout 3

Fallout 2

Fallout 2

Fallout Shelter

Fallout Shelter

Fallout

Fallout

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

Fallout: New Vegas - Smutki Starego Świata

Fallout: New Vegas - Smutki Starego Świata

Fallout: New Vegas - Droga Przez Pustkowia

Fallout: New Vegas - Droga Przez Pustkowia

Fallout: New Vegas - Krwawa Forsa

Fallout: New Vegas - Krwawa Forsa

Fallout: New Vegas - Honest Hearts

Fallout: New Vegas - Honest Hearts

Fallout 3: Mothership Zeta

Fallout 3: Mothership Zeta

Fallout 3: Point Lookout

Fallout 3: Point Lookout

Fallout 3: Broken Steel

Fallout 3: Broken Steel

Fallout 3: Dzióra

Fallout 3: Dzióra

Fallout 3: Operacja Anchorage

Fallout 3: Operacja Anchorage

Życie po bombie - wszystko, co musisz wiedzieć o uniwersum Fallouta - część I
Życie po bombie - wszystko, co musisz wiedzieć o uniwersum Fallouta - część I

23 października 2077 roku na całym świecie zawyły syreny alarmowe zwiastujące nadciągającą nuklearną apokalipsę. Z okazji tej szczęśliwie fikcyjnej rocznicy przyglądamy się bliżej uniwersum Fallouta, szykując się na nadchodzącą premierę nowej odsłony.

Komentarze Czytelników (23)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
22.10.2015 15:08
👍
Darqxxx
16
Legionista

Świetnie się to czyta, ale dla bardziej zainteresowanych tematem polecam biblie fallout. Jest tego kilka części i chyba większość można znaleźć po polsku

22.10.2015 18:54
👍
odpowiedz
ROJO.
128
Magia Kontrastu

Doskonałe artykuły. Pysznie się czytało. Może sam nie dowiedziałem się za wiele nowego, ale na pewno dzięki Twej pracy wszystko sobie uporządkowałem. Gratuluję.

22.10.2015 20:22
odpowiedz
hemsworth
29
Centurion

Dobry artykuł ale to chyba mały spojler z Frankiem Horriganem i zakończeniem fallout'a 2:)

22.10.2015 22:14
odpowiedz
kamiloss
70
Konsul

Mnie zastanawia jedno - dlaczego w obu częściach art pominięto świetną część Fallouta jaką był Fallout Tactics? Nie wprowadził nic nowego do fabuły świata gry?

22.10.2015 23:18
odpowiedz
Nerka
99
Generał

Fallout:T chyba nie jest kanoniczny

22.10.2015 23:19
odpowiedz
Luc.Golabiowski
27
Luc

@kamiloss - wyjaśniałem to w komentarzach pod poprzednim artykułem - FT nie jest uznawane za kanoniczne. Trzymamy się oficjalnych wersji aby uniknąć chaosu ;)

22.10.2015 23:28
odpowiedz
kamiloss
70
Konsul

z jakiej racji nie jest kanoniczne? Bo nie rozumiem tego zarzutu? Wprowadziło jakąś alternatywną wersję historii?

22.10.2015 23:39
odpowiedz
Luc.Golabiowski
27
Luc

@kamiloss - o to musisz zapytać przedstawicieli Bethesdy którzy podjęli taką decyzję :) Po przejęciu marki za jedyne "słuszne" dzieła uznali tylko Fallout i Fallout 2.

23.10.2015 07:29
odpowiedz
MaryJane
21
Legionista

ja tam w ciemno kupuje...

23.10.2015 12:04
odpowiedz
Arsacius
23
Chorąży

Hej czy posiadając konto premium na gryonline można pobierać artykuły? Jeśli tak to jak to zrobić?

23.10.2015 12:36
👍
odpowiedz
Flyby
175
Outsider

Niemal obowiązkowa to lektura dla graczy serii Fallout ;)

Wielu z graczy powinno też dzięki tym artykułom dostrzec, jak słabe podstawy mają ich krytyki fabuł poszczególnych Falloutów, tworzące jedyne w swoim rodzaju "uniwersum". Po prostu, kiedy "ogarnie się" w całości jego dzieje - przyjemność z grania we wszystkie Fallouty, jest podwójna. ;)
Jak zwykle, dobrze i zwięźle napisane - doskonale się czyta..

23.10.2015 15:14
odpowiedz
szczypiorofixpw
55
Pretorianin

Ładnie i zwięźle opisane najważniejsze wydarzenia z tego universum. Nie za dużo i nie za mało, nie wszystko do końca się zgadza, bo po prostu nie wszystko w tym świecie jest wyjaśnione przez twórców a w niektórych sprawach np. ghuli sami autorzy (Tim Cain i Chris Taylor) nie są do końca zgodni. Sama Fallout Bible uznawana jest przez jej autora (Avellone) za niekanoniczną, mimo że niektóre jej elementy zostały wykorzystane w Fallout 3 i New Vegas. Generalnie: dawka wiedzy potrzebna dla nieobeznanych graczy na start, ładnie i przystępnie opisana. Brawo!

Co do Fallout Tactics - jest to gra pół-kanoniczna, bo nie była to gra robiona przez Interplay ani BIS tylko przez całkiem inne studio, które do końca nie wiedziało co robi i z czym ma do czynienia. Wprowadził masę przedziwnych głupot, głównie dotyczących BoS. W 100% kanonicznymi grami są : Fallout, Fallout 2, Fallout 3 (z DLC), New Vegas (z DLC) i wszystkie następne części stworzone przez Bethesdę, gdyż ona ma do tego pełne prawa do marki i uniwersum.

23.10.2015 17:38
odpowiedz
Flyby
175
Outsider

[12]
Tak, w Fallout Tactics - było trochę "przedziwnych głupot" ;) Lecz dla mnie było ważne to, że po raz pierwszy mogłem odejść od klasycznej "turówki" i to mi się podobało ;) Przede wszystkim pamiętam ciekawe walki..
Nawet miałem teraz kupić na Steamie "Fallout Tactics" dla "przypomnienia", jednak (jak zwykle) nie było polskich napisów (w ogóle kiedyś były)..
Wspomnę także nawiasem o obecnej propozycji Steama "Fallout Franchise", gdzie jak zwykle polskie wersje gier, nie zostały najlepiej potraktowane ;) I tak, chociaż niektóre Fallouty które mam, zostały wymienione że je mam "W bibliotece" - to tak "Fallout NV", który mam zainstalowany na Steamie ze wszystkimi dodatkami i w który gram (wydanie Cenegi) jest jakby "nieobecny". Tej wersji zresztą, nie chce także "uznać", Nexus Mod Manager. Czy Cenega w końcu potrafi sprawić aby jej polskie wersje gier, nie były traktowane na Steamie jako "półlegalne"?

23.10.2015 18:02
odpowiedz
kamiloss
70
Konsul

Wprawdzie moja płyta z FT już jest zdarta, ale w edycji wydawanej przez CDP były nawet dubbing :) Świetna sprawa - super klimat, jak kilka lat temu ją sobie odświeżyłem to zarwałem nockę. Dziwne, że piszecie, co jest kanoniczne, a co nie. Dla mnie całość historii jest spójna, choć faktyczni chyba nawet BI traktowało Tacticsa jako swego rodzaju spin-off. Kiedy wychodził F3 bardzo krytykowałem zmianę na tryb fps, ale patrząc tak na te rendery postaci ze starych Falloutów, to myślę, że pierwotni twórcy prawdopodobnie w dzisiejszych czasach też pokusiliby się o taką perspektywę.

23.10.2015 18:28
odpowiedz
zanonimizowany1101535
23
Generał

Fajny artykul, mozna sobie przypomniec co nieco przed nadchodza czworka.

24.10.2015 01:17
odpowiedz
arkadius2
112
Dark Crusader

Naprawdę świetne artykuły, warto przeczytać dla przypomnienia i pokładania historii.

24.10.2015 11:49
odpowiedz
Święty!
116
Konsul

Tutaj jest wszystko (biblia Fallouta w PL): http://trzynasty-schron.net/ie_falloutbible.htm
Autorem jest Chris Avellone z Black Isle, co więc oczywiste biblia zawiera tylko informacje na temat F1 i F2 i oryginalnej wizji świata gry, bez późniejszych wymysłów Bethesdy.

24.10.2015 14:05
😃
odpowiedz
Flyby
175
Outsider

Wiele jest biblii na tym świecie..i zawsze są kłopoty z biblistami

24.10.2015 14:43
odpowiedz
szczypiorofixpw
55
Pretorianin

@Święty! : fajnie ale nie należy brać Biblii Fallouta jako wyznacznik wszystkiego. Sam Avellone podważa jej kanoniczność. Gdyby Biblia Fallouta dotyczyła Gwiezdnych Wojen to trafiłaby do Expanded Universe a nie do głównego kanonu.

24.10.2015 15:50
odpowiedz
Święty!
116
Konsul

Zależy co rozumiesz przez "kanoniczność". Jeżeli kanonicznym jest tylko to, co zostało dosłownie powiedziane w grze - jasne, ok. Aczkolwiek wizja i zamysł autorów wykraczają dalece poza samą grę i imo również tworzą świat Fallouta. Zresztą Ch. Avellone nie jest jedynym "źródłem" biblii. Wielokrotnie powołuje on się na innych członków BI, pyta się ich o zdanie, konsultuje, dostarczają mu materiałów, odpowiadają na pytania czytelników. Biblia jest więc de facto tworem ojców Fallouta i dla mnie nierozerwalnie wiążę się z grą. A że sam Ch. A. uważa biblię za niekanoniczną to inna sprawa, on po prostu podchodzi do niej z wielkim luzem, co widać samym języku biblii.
Ps. Gdyby Lucas stworzył kompendium SW, to obawiam się nie pozostałoby nam zbyt dużo pola do interpretacji zdarzeń i faktów z tego uniwersum.

24.10.2015 19:58
😃
odpowiedz
Flyby
175
Outsider

[20]
"Gdyby Lucas stworzył kompendium SW, to obawiam się nie pozostałoby nam zbyt dużo pola do interpretacji zdarzeń i faktów z tego uniwersum."
Pewnie, pewnie ;) https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,6880,Gwiezdne-wojny-Jak-podbily-wszechswiat

..hmm, skoro "gwiezdne wojny" wciąż robią takie "kokosy" i zamieszanie w ludzkich umysłach, to może serię Fallout, też na to stać? ;)

26.10.2015 17:33
odpowiedz
Arsacius
23
Chorąży

@Święty! Dzięki wielkie. :)

26.10.2015 20:22
odpowiedz
Matihias
31
Chorąży

Artykuł fajny. Tylko gdzie są kosmici?

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze