Data wydania: 10 listopada 2006
Kolejna odsłona cyklu strategii studia Creative Assembly, nawiązująca do drugiej części serii i przenosząca graczy ponownie w realia mrocznego średniowiecza. Akcja gry toczy się w latach 1080-1503, a twórcy skupili się na możliwie wiernym odtworzeniu realiów tego okresu, wliczając w to ekonomię, gospodarkę, handel i stosunki polityczne. Do dyspozycji graczy oddano aż 21 grywalnych nacji (m.in.
GRYOnline
Gracze
Steam
Medieval II: Total War to czwarta odsłona bestsellerowej i wielokrotnie nagradzanej serii gier strategicznych autorstwa pracowników zespołu Creative Assembly. Jak wskazuje tytuł, opisywana produkcja nawiązuje do drugiej części cyklu, co oznacza, że jego wielbiciele ponownie przenoszą się w burzliwe czasy Średniowiecza.
Akcja drugiego Medievala toczy się w latach 1080-1530. Twórcy postawili na autentyczność i wierne odtworzenie realiów tego okresu. Gracze prowadzą działania nie tylko na Starym Kontynencie, lecz także w Ameryce Środkowej i Południowej (walki z Aztekami) oraz na Bliskim Wschodzie (krucjaty mające na celu odzyskanie przez chrześcijan Ziemi Świętej).
W sumie, do wyboru oddano aż dwadzieścia jeden grywalnych frakcji (m.in. Anglia, Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego, Francja, Szkocja, Dania, Hiszpania, Portugalia, Wenecja, Sycylia, Polska, Rosja, Węgry, Bizancjum, Turcja, Egipt, Mongołowie, czy Aztekowie), z czego każda oczywiście różni się od siebie (przykładowo taktykami używanymi na placu boju). Liczba dostępnych, różnorodnych jednostek przekracza dwieście pięćdziesiąt, jednak nie ze wszystkich można korzystać już na początku zmagań (w miarę postępów w rozgrywce pod noszą komendę dostają się coraz bardziej doborowe oddziały, z lepszym wyposażeniem i umiejętnościami). Rozbudowaniu uległy możliwości przeprowadzania oblężeń budowli przeciwnika. Gracze mogą korzystać z nowych machin oblężniczych (tarany, wyrzutnie pocisków etc.), jak również niszczyć mury fortecy wroga za pomocą ciężkiej artylerii w postaci dział. Jeżeli chodzi o zależności ekonomiczne, gospodarcze, handlowe i polityczne to także zadbano o pełną zgodność z historią.
Podobnie jak to miało miejsce w dwóch poprzednich częściach serii Total War, rozgrywka w Medieval II w dalszym ciągu podzielona jest na dwie części: turową (rządzimy państwem, powiększamy granice, budujemy miasta, zamki, dbamy o rozwój ekonomiczny i przygotowujemy zakrojone na szerszą skalę kampanie wojenne) oraz bitewną (dowodzimy posiadanymi jednostkami podczas faktycznego starcia z siłami oponenta, w czasie rzeczywistym). W tej ostatniej osoby siedzące przed komputerami mogą dokładnie zapoznać się z dokonaniami grafików Creative Assembly.
Opisywany tytuł korzysta ze zmodyfikowanej i ulepszonej wersji silnika znanego z Rome: Total War. W jednej bitwie jednocześnie może wziąć udział ponad dziesięć tysięcy postaci, czyli podobnie jak w poprzednich odsłonach cyklu. Jakość ich przedstawienia i ogólny poziom detali stoją jednak na znacznie wyższym poziomie - developerzy zadbali o unikatowość każdego walczącego żołnierza (różne zbroje, miecze, symbole herbów na tarczach, postura, twarz etc.), przygotowali ponad tysiąc nowych animacji ruchów wojaków (technika motion-capture), czy zupełnie nowy system zniszczeń w przypadku budowli. To wszystko bez wątpienia podnosi realizm rozgrywki - gracz czuje się, jakby brał udział w naprawdę epickiej bitwie.
Twórcy Medieval II: Total War postarali się także o rozbudowanie opcji zmagań wieloosobowych. Miłośnicy sieciowej rywalizacji mogą teraz wybrać jeden z kilku nowych trybów rozgrywki.
Autor opisu gry: Krzysztof Bartnik
Platformy:
PC Windows 10 listopada 2006Polskie napisy
Android 7 kwietnia 2022Polskie napisy
Apple iOS 7 kwietnia 2022Polskie napisy
Producent: Creative Assembly / Creative Assembly (AND) / Creative Assembly (iOS)
Wydawca: Sega
Polski Wydawca: CD Projekt SA
24GRY
Ciesząca się dużą popularnością seria gier strategicznych autorstwa brytyjskiego studia Creative Assembly. Cykl Total War w udany sposób łączy elementy strategii turowej, opartej na zarządzaniu zasobami, a także taktyczne bitwy toczone w czasie rzeczywistym. Od 2005 roku pieczę wydawniczą nad cyklem sprawuje firma Sega. W 2010 roku zdecydowano się wprowadzić zmianę w nazewnictwie serii, czyniąc jego głównym elementem człon Total War, wcześniej będący jedynie podtytułem.
Recenzja GRYOnline
Medevial II to kolejna z serii gier strategicznych Total War. Formalnie jest to też remake pierwszej gry z tej serii, którą wydano cztery lata temu. Akcję gry osadzono w latach 1080 – 1530. Celem gracza jest podbicie ówczesnego świata.
Aktualizacja: 3 stycznia 2007
W poradniku do gry Medieval II: Total War znajdziecie opisy wszystkich głównych jednostek występujących w grze, podpowiada jak tworzyć armię, jak zadbać o gospodarkę i co zrobić, by wygrać swoją pierwszą długą kampanię w trybie „medium”.
4 września 2021
List gier strategicznych na naszej stronie nie brakuje. Tym razem przypomnimy Wam 16 produkcji, które zdobyły serca czytelników GRYOnline.pl i cieszą się największą popularnością na naszej stronie.
17 kwietnia 2021
Które gry jednoosobowe pochłonęły członków redakcji GRYOnline.pl bez końca? Popytaliśmy, zebraliśmy odpowiedzi i tak oto otrzymaliśmy naprawdę ciekawy zestaw produkcji, na które poświęciliśmy po przynajmniej 100 godzin.
8 kwietnia 2021
W poznawaniu historii możemy liczyć jedynie na źródła, ale korzystanie z nich bywa trudne. Często więc wiedzę czerpiemy z gier i filmów. A tam często roi się od mitów i nieścisłości. Oto te najbardziej powszechne o czasach średniowiecza.
25 grudnia 2018
W natłoku premier wielkich tytułów łatwo przegapić najlepsze mody. A powstają one dzięki ciężkiej pracy fanów i nie raz są bardziej rozbudowane od nowych gier. W tym roku zadebiutowały m.in. świetne Fallout: New California czy Tales of Middle-Earth.
16 lutego 2018
Japonia, Europa, Ameryka; starożytność, średniowiecze, oświecenie; Stary i Nowy Świat Warhammera – w 11 głównych odsłonach seria Total War zwiedziła już wiele miejsc i epok. Przytaczamy historię jednego z największych fenomenów w gatunku strategii.
Ukazała się wersja 7.0 projektu Rise of Three Kingdoms, czyli wielkiej modyfikacji, która przenosi Medieval II: Total War – Kingdoms w czasy starożytnych Chin.
Pliki do gier
Adrian Werner
24 sierpnia 2025 22:28
Ukazała się wersja 4.8 Third Age Total War 4.0, czyli wielkiego moda, który przenosi akcję Medieval II: Total War – Kingdoms w realia Tolkienowskiego Śródziemia.
Pliki do gier
Adrian Werner
4 maja 2023 19:26
Ukazała się nowa wersja Third Age: Total War 4.0, czyli potężnego tolkienowskiego moda do Medieval II: Total War.
Pliki do gier
Adrian Werner
3 listopada 2022 14:17
Ukazało się mobilne wydanie Total War: Medieval 2, czyli wyśmienitej gry strategicznej autorstwa studia Creative Assembly.
gry
Adrian Werner
7 kwietnia 2022 12:42
Ukazała się wersja 2.0 modyfikacji Tsardom Total War, czyli jednego z najciekawszych ostatnimi czasy modów do Medieval II: Total War - Kingdoms.
Pliki do gier
Adrian Werner
21 października 2021 13:57
Ukazała się wersja 2.0 potężnej modyfikacji Roar of Conquest: Late Middle Ages do Medieval II: Total War – Kingdoms. Projekt mocno rozbudowuje większość elementów gry, w tym mapę strategiczną.
Pliki do gier
Adrian Werner
1 sierpnia 2021 11:44
Wciąż trwają prace nad Witcher: Total War, czyli modyfikacją do gry Medieval 2: Total War, która będzie rozgrywała się w świecie fantasy stworzonym przez Andrzeja Sapkowskiego. Ostatnio jej twórcy podzielili się garścią nowych screenów i informacji.
gry
Miłosz Szubert
23 czerwca 2021 13:00
Powstaje modyfikacja, która przeniesie świat znany z książek o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego do popularnej gry strategicznej Medieval II: Total War. Twórcy chcą odwzorować całą znaną mapę oraz wprowadzić 29 grywalnych frakcji. Na razie nie poznaliśmy planowanej daty premiery ich dzieła.
gry
Paweł Woźniak
20 grudnia 2019 17:41
W serwisie Mod DB pojawiła się pełna wersja nowej rozbudowanej modyfikacji do gry Medieval II: Total War. Mod zatytułowany The Elder Scrolls: Total War pozwala graczom stanąć na czele jednej z osiemnastu frakcji zamieszkujących Cesarstwo Tamriel.
gry
Krystian Pieniążek
12 listopada 2019 17:30
Trzy klasyczne już odsłony cyklu popularnych strategii od studia Creative Assembly – Medieval II: Total War, Empire: Total War oraz Napoleon: Total War otrzymały tzw. Edycje Definitywne, zawierające wszystkie wydane dotąd dodatki. Co więcej, posiadacze samych "podstawek" na Steamie otrzymali wszystkie rozszerzenia za darmo.
gry
Miłosz Szubert
21 listopada 2018 10:55
Popularne pliki do pobrania do gry Total War: Medieval II.
trainer Total War: Medieval II - + 7 trainer - 20 grudnia 2006
patch Total War: Medieval II - v.1.2 - v.1.3 PL - 18 września 2007
demo Total War: Medieval II - Gold - 27 października 2006
patch Total War: Medieval II - v.1.2 ENG - 7 maja 2007
patch Total War: Medieval II - v.1.2 - v.1.3 ENG - 5 września 2007
trainer Total War: Medieval II - v.1.1 + 7 trainer - 18 maja 2007
mod Total War: Medieval II - Hyrule Total War: Classic Ultimate v.31072021 - 19 października 2021
mod Total War: Medieval II - Red Falcon - Medieval Campaign Version v.2016 - 13 maja 2016
patch Total War: Medieval II - v.1.2 PL - 7 maja 2007
trainer Total War: Medieval II - Unlocker - 20 grudnia 2006
Wymagania sprzętowe gry Total War: Medieval II:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 1.8 GHz, 512MB RAM, karta grafiki 128MB (GeForce 4 lub lepsza), 11 GB HDD, Windows 2000/XP.
Lista dodatków do gry Total War: Medieval II:
Dodatek
28 sierpnia 2007
Strategiczne
Oficjalny dodatek do wydanej pod koniec 2006 roku gry Medieval II: Total War, czyli kolejnej odsłony popularnej serii strategicznej studia Creative Assembly. Trzon rozszerzenia zatytułowanego Królestwa (ang. Kingdoms) stanowią cztery nowe kampanie, w których możemy wziąć udział w konkwiście Hernana Corteza, walce Zakonu Krzyżackiego z pogańskimi ludami Europy Północno-Wschodniej, krucjatach do Ziemi Świętej oraz konfliktach zbrojnych za panowania Henryka III. Oprócz dwudziestu nowych misji, w grze pojawiło się aż trzynaście całkiem nowych frakcji z własnymi drzewkami technologii, dysponujących łącznie ponad setką zróżnicowanych jednostek oraz 50 budynkami. Nie zabrakło także nowych postaci kluczowych, takich jak Saladyn czy Ryszard Lwie Serce. Całość uzupełnia zaś piętnaście nowych map, przeznaczonych do rozgrywki wieloosobowej dla maksymalnie ośmiu graczy.
GRYOnline
Steam
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 7011 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 25527 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Marcin Terelak
Recenzent GRYOnline.pl
2006.12.01
Medevial II to kolejna z serii gier strategicznych Total War. Formalnie jest to też remake pierwszej gry z tej serii, którą wydano cztery lata temu. Akcję gry osadzono w latach 1080 – 1530. Celem gracza jest podbicie ówczesnego świata.
Patrick Homa
GRYOnline.pl Team
2023.09.24
papież Flo IV
Ekspert
2017.03.01
Mikołaj Łaszkiewicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.28
Adam Kusiak
GRYOnline.pl Team
2016.03.22
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (25 527)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Lew17 Chorąży
Mam pytanie które królestwo mam wybrać, żeby odblokowywać królestwo Polskie?
Jaq87 Centurion
Gra świetna, setki godzin przegrane. Gra mimo lat nadal daje dużo zabawy, jedyne co mi zabrakło, że wrzucili tylko tryb Conquest, a nie ma Glorious Achievements.
MTW2 to taki Skyrim wśród strategii turowych z racji łatwości modowania. Komuś znudziła się mapa i frakcje to może sobie dodać kolejne, zmienić lokację np na Azję nawet uniwersum z któregoś znanego fantasy jak LOTR, Warhammer czy Elder Scrolls.
PanDaneX Konsul
Daję dychę za to że gra dała mi wiele radości nie tylko w 2007 ale i w kolejnych latach. Ponad czasowa rozgrywka na setki godzin.
Radamajka Legionista
Fenomen drugiego Medievala naprawdę mnie zdumiewa. To trochę jak z moim starym, co po raz pięćdziesiąty ryczy ze śmiechu na Samych Swoich i mówi, że lepszego filmu nie ma i nie było, albo ludzie co słuchają Linkin Park i mienią się metalami.
Sam do Medievala mam olbrzymi sentyment, bo prawie dwie dekady temu zakupiłem wersję kolekcjonerską, pięknie owiniętą w skórę, a metalowa figurka rycerza ciągle stoi dumnie na moim biurku. Kingdoms (które było – i jest – fenomenalnym DLC!) też zakupiłem w dniu premiery.
Choć licznik steam pokazuje skromne 300h, to jestem pewien, że w wersję na CD mam już przegrane góra ponad 1 tys. godzin. I początkowo ten Medieval zachwycał. Widok maszerujących wojsk, olbrzymich metropolii, palących się jednostek robił piorunujące wrażenie!
Zmiana mapy strategicznej, gdzie zamiast przestawiać pionki, każdy oddział miał swoje punkty akcji też było rozwiązaniem które pokochałem z miejsca! (W Rome nie grałem). Szczerze? W 2006 nie było lepszej strategii. Ale żeby być szczerym całkowicie, to trzeba też przyznać, że Medieval II postarzał się tragicznie. To nie Herosy 3, ta formuła już dawno się zużyła, z czym sentymentalny internet nie potrafi się pogodzić, jak mój stary z krytyką Samych Swoich. W zasadzie bronić się może tylko setting, dla kogoś kto kocha pełne średniowiecze nie ma w
stajni Creative Assembly konkurencji… ale czy na pewno? Już lepiej odpalić mod 1212 do Attili. Dobra, krytykować łatwo, każdy to potrafi, więc OBIEKTYWNIE wypunktuję, dlaczego starusieńki Medieval 2 nie jest wart zakupu w 2025:
- beznadziejnie rozwiązana kwestia handlu.
- Brak jakichkolwiek aktywności pobocznych znanych od Rome II, tych wszystkich mechanizmów wziętych z gier Paradoxu. Może i bardzo uproszczonych, może i – szczególnie w Rome- kulejących no ale są i dostarczają dodatkowej aktywności. A w leciwym Medieval 2 tylko przemieszczasz armie i walczysz (czasem wybierzesz papieża albo ruszysz na krucjatę). Zaraz ktoś powie, że mu to w zupełności wystarczy. Cóż, dla niektórych i gra w statki jest już wystarczającą rozrywką. Medieval II ma mało zawartości więc jest to jak najbardziej obiektywny zarzut.
- Agenci o bardzo ograniczonych kompetencjach, a już szczytem debilizmu są dyplomaci, którzy muszą przemaszerować kilka lat pół kontynentu żeby zainicjować relacje z inną frakcją.
- Nudne, puste mapy starć! To jest zarzut który podkreślam wszędzie i zawsze, a jakoś brać graczy zdaje się zupełnie tego nie dostrzegać. Podobny zarzut mam też do Rome II. Mapy starć (poza osadami, o tym wspominam niżej) są nie tylko puste i nudne, ale i całkowicie nierealistyczne! Żadnych pól, cieków wodnych, ANI JEDNEJ mapy chociażby z jakimś jeziorkiem lub stawem. I tu nie chodzi nawet o kwestie estetyczne, ale o taktykę. Właśnie to jest przewagą Empire/Napoleon, że nie raz potrafiłem wygrać skromniejszymi siłami, bo wykorzystywałem zabudowania żeby np. zabezpieczyć flankę. Ja rozumiem, że implementacja bagien które spowolniałyby wojska, powierzchni piaszczystej która wywoływałaby tumany kurzu utrudniające dostrzeżenie manewrów przeciwnika to już bardziej złożona operacja.
No ale żeby na tych średniowiecznych arenach walk nie było wiosek, pól, rzek czy jezior? Bitwy przez to stają się bardzo nudne i powtarzalne.
- Każda osada wygląda TAK SAMO. Ok, są trzy „kultury”, jest podział na zamki i miasta, oraz różne poziomy ich upgreadu, ale nie ma różnicy czy zdobywamy zamek 3 poziomu jako Toruń, Edynburg, czy Paryż (jeśli zmienimy jego charakter). KAŻDA z tych osad będzie wyglądała tak samo. Wisła w Krakowie lub Tamiza w Londynie? A po co to komu. Słynne wzgórza w Rzymie lub Konstantynopol na półwyspie? Panie, kto to widział. O historycznych budowlach – chociażby w najbardziej ikonicznych miastach – nawet nie będę wspominać. I pewnie, można byłoby zripostować, że w 2006 trudno byłoby to zaimplementować… gdyby nie fakt, że jak na 2006 rok włożono olbrzymi wkład pracy w szczegóły i detale budynków. A lepiej by było, gdyby twórcy popracowali nad realiami historycznymi. Wolałbym zdobywać Ile de la Cite w Paryżu, niż po raz enty podziwiać dymy z kominów, albo ciesielkę na stajni w miastach klonach.
- Każde oblężenie wygląda TAK SAMO. Kwestia monotonności miast została przedstawiona powyżej, ale także gameplayowo te oblężenia są po prostu powtarzalne. Choć jest to cecha wspólna wszystkich odsłon serii, to właśnie w Medieval II widać to najbardziej.
I tak jak przy zdobywaniu miast może jeszcze pojawić się coś niespodziewanego, tak obrona to już mordęga i dzień świstaka. W zasadzie zestaw 3x włócznicy 2x miotający 2x kawaleria do flankowania głupiej AI pchającej się na mury jest w stanie bez problemu odeprzeć każdy atak 3 krotnie silniejszej armii. Robiąc. Za. Każdym. Razem. To. Samo. W przypadku silniejszego wroga wystarczy zwiększyć ten zestaw o kolejne oddziały.
Błędów, bolączek, niedopracowań jest oczywiście dużo więcej, ale ja tu głównie skupiłem się na tych najważniejszych, które dyskredytują tę grę do ogrywania w latach dwudziestych.