Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
Aktualizacja:
Semafory to proste urządzenia, które potrafią stworzyć potężna sieć kolejową. Bez nich, na danej trasie, nie będzie kursował więcej niż jeden pociąg. Odpowiednie zrozumienie, jak działają semafory oraz jak zachowują się pociągi, może pomóc ci stworzyć naprawdę duże i skomplikowane połączenia. Sygnalizacja jest niezbędna, aby na jednej trasie mógł jeździć więcej niż jeden pociąg.
Semafory dwukierunkowe

Podstawowy typ sygnalizacji, który zatrzyma i pozwoli przejechać lokomotywom z obu stron. Czasem jednak prowadzi to do sytuacji, gdzie dwa pociągi stoją zwrócone do siebie, ponieważ chcą przejechać w przeciwną stronę. Warto używać tych semaforów tylko przy prostych połączeniach, niektórych skrzyżowaniach, odcinkach drogi lub wjazdach na stację.
Semafory jednokierunkowe

Najczęściej używany typ sygnalizacji. Pozwalają przejechać lokomotywom tylko w danym kierunku. Pociąg będzie tak planował trasę, aby nie jechać pod prąd. Sprawdzają się idealnie przy stawianiu mijanek, tras złożonych z kilku linii, wjazdów oraz wyjazdów ze stacji i nie tylko.
Semafory i podział na Bloki
Gra naliczą każdą trasę bez semaforów, jako jeden Blok. W takim obszarze, może poruszać się jeden pociąg. Gra nie wypuści z zajezdni innych składów, ponieważ nie będzie to bezpieczne dla już jeżdżącej lokomotywy. Semafory pozwalają dzielić już istniejącą trasę na większa ilość Bloków, stwarzając warunki potrzebne do wpuszczenia w obieg następnych pociągów.

Wyobraź sobie, że zbudowałeś pętle, która łączy dwie stację oraz zajezdnię. Jeśli postawisz jeden semafor w dowolnym miejscu, nie podzieli go na dwa Bloki, choć stworzy punkt, który przetnie to miejsce. Pociąg stanie przy tym semaforze, ponieważ sygnalizator naliczy tył tego pociąg jak inny obiekt i zatrzyma go w miejscu. Jeśli postawisz drugi sygnalizator, podzielisz całą trasę na dwa bloki. Dzięki temu, w jednym z tych bloku będzie mógł jechać jeden pociąg, a do drugiego zostanie wpuszczony następny.

Dostawianie następnych sygnalizatorów stworzy większą ilość bloków, w ten sposób każdy pociąg będzie krócej czekał na zwolnienie kolejnego obszaru. Większą ilość sygnalizatorów warto dorzucić przy coraz większych i dłuższych trasów, gdzie jeździ duża ilość pociągów. Jeśli nie jesteś pewien gdzie masz postawić semafor, warto zawsze umieścić jeden przed i za stacją. Dodatkowo, budowanie sygnalizatorów jednokierunkowych zapobiegnie tworzeniu się zatorów.

Jeśli chcesz stworzyć funkcjonalne skrzyżowanie, musisz postawić sygnalizatory na każdym wjeździe/wyjeździe. Powstanie wtedy 5 Bloków: cztery linię dojeżdżające i jeden pośrodku, pomiędzy sygnalizatorami. Dzięki temu, żaden pociąg nie wjedzie do środka, dopóki będzie tam inny pociąg. Przydaje się do przecinania dwóch linii, bo budowa mostu jest za droga, a łączenie tych linii jest niekorzystne.

Semafory możesz wykorzystać do stawiania mijanek. Jeśli zbudujesz pojedynczy tor i połączysz go z dodatkowym, równoległym torem, a następnie postawisz 4 sygnalizatory jednokierunkowe na każdym wejściu i wyjściu, to stworzysz 4 Bloki. Po jednym Bloku będzie przed i za mijanką, a kolejne dwa wewnątrz mijanki. W ten sposób, jeden pociąg wjeżdża do mijanki i czeka aż drugi pociąg zwolni miejsce na głównej trasie.

Wjazd do stacji opatrzony semaforem dwukierunkowym, bo pozwoli wjechać pociągowi na stację, a następnie wyjechać, kiedy dany tor będzie wolny. Tory łączące się z tą stacją powinny zawierać sygnalizatory jednokierunkowe, aby uniknąć niepotrzebnych zatorów. Więcej na temat wykorzystania sygnalizacji do budowy połączeń i stacji, w następnych rozdziałach.

Pamiętaj! Przy budowaniu semaforów unikaj stawiani sygnalizacji na każdym polu. Nie tylko jest to czasochłonne, ale również bardzo nieefektywne. Pociąg będzie ruszał i zatrzymywał się. W ten sposób będzie tracił cenny czas i spowalniał inne składy. Najlepiej jest ustawiać sygnalizatory, co kilka pól, na długość poruszających się pociągów. Kolejnym błędem jest tworzenie tras z sygnalizacją, a następnie dodawanie skrzyżowań i tras, które przecinają takie miejsca. Choć pociąg na danej trasie nigdy nie skorzysta z przecinającej linii, gra nalicza taki układ, jako jeden blok, przez co może zablokować wiele sygnalizatorów i sparaliżować całą linię. Jeśli nie musisz, to przecinaj już istniejących linii, ewentualnie stawiaj dodatkowe semafory lub mosty/tunele.
0
- Mashinky - poradnik do gry
- Poradnik do gry
- Podstawy rozgrywki
- Jak budować tory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Jak dobrze łączyć stacje? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Zaawansowane połączenia i konstrukcje | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Mosty czy Tunele? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Ulepszenie wytwórni oraz fabryk | Podstawy rozgrywki
- Jak efektownie budować stacje? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Stacje przeładunkowe | Podstawowe konstrukcje | Mashinky
- Ulepszenia stacji | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Podstawy rozgrywki
- Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Zmroku Konsul

Jednego na serio brakuje mi w tej grze. Tego odgłosu z serii Railroad Tycoon, kiedy pociąg przybijał do stacji z bogatym ładunkiem i głośniki odtwarzały dźwięk nabijania na kasę (?), którego długość i natężenie zależało od wielkości zysku. Liczę na takiego moda.
A poza tym - jestem bardzo ciekawy, co pokaże developer w najbliższych miesiącach, bo gra zapowiada się bardzo miodnie.
Haako Legionista

Bliżej jej do Transport Tycoon/Open TTD/ Industry Giant niż do Transport Fever. Brakuje innych gałęzi transportu oraz pojazdów ze współczesnych czasów, ale twórca chce dodać te i inne rzeczy.
Nie masz swobodnej budowy jak w TF, ale klasyczne rozwiązanie oparte o budowanie na polach. Sam transport jest uproszczony np. pasażerów; nie ma podziału na dzielnice mieszkalne czy komercyjne. Dla mnie frajda z budowania i oglądania jak wszystko sprawnie śmiga, jest większa niż z TF :)
Zmroku Konsul

Tak. Ostatnio nawet w niektórych Pendolino wynaleźli nawet ciszę.
Albanoid Pretorianin

Znalazłem kardynalny błąd w poradniku. Nie jest możliwym stworzenie czegoś, co jest ponad PKP. Nie od dziś wiadomo, że to twór idealny, z najnowszą infrastrukturą i zdobyczami technologicznymi. Oprócz tego poradnik bardzo na plus ;)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.