Jak dobrze łączyć stacje? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
Przedstawiamy przepisy na sukces - proste i skomplikowane wzory torów i stacji. Zwracaj uwagę na to, co budujesz w Mashinky!
Aktualizacja:
Tworzenie połączeń pomiędzy stacjami to jedna z podstawowych czynności, które będą ci towarzyszą przez całą grę. Przy połączeniu dwóch stacji nie musisz przydzielać poleceń (punkty nawigacyjne). Po dodaniu odpowiednich wagonów, pociąg sam wykryje, do których stacji ma jeździć.
Podane poniżej rozwiązania to porady i sugestie. Nie bój się eksperymentować i łączyć podanych rozwiązań, aby stworzyć własne, dostosowane do twoich potrzeb (a może i nawet lepsze) połączenia!
- Proste połączenie dla jednego pociągu
- Trzy stację, dwa pociągi i semafory, jedna zajezdnia
- Połączenie kilku stacji do jednej stacji
- Połączenie z wykorzystaniem mijanki dla dwóch-trzech pociągów
Proste połączenie dla jednego pociągu

Najprostsze i najczęściej stosowane połączenie na początku gry. Choć czasem postawisz takie połączenie, żeby wypełnić jakąś lukę w dostawach towarów. Proste jak budowa cepa: dwie stacje łączysz jedną linią torów i dostawiasz zajezdnię. Nie musisz przypisywać poleceń dla pociągu, ponieważ sam będzie jeździł od jednej stacji do drugiej.
Trzy stację, dwa pociągi i semafory, jedna zajezdnia

Chcesz, żeby pociągi korzystały z stacji z jednym peronem (mało miejsca pod zabudowę, chcesz żeby pociągi korzystały z jednej stacji, albo po prostu brakuje żetonów)? Wystarczy połączyć jednym torem wszystkie trzy stację. Tworzysz połączenie od stacji A do B i C. W środkowej postaw przed i za sygnalizatory dwukierunkowe. Postaw zajezdnię np. pomiędzy stacją A i B. Stwórz dwa składy kolejowe, ale najpierw wypuść pociąg do stacji BC, a dopiero potem do połączenia AB. Możesz oczywiście dostawić po zajezdni na połączenie, ale jest to spory wydatek na początku gry.

Dzięki temu rozwiązaniu pociągi korzystają z tych samych torów i bez przeszkód mogą korzystać ze stacji pośredniej. Kiedy jeden z pociągów pociągów znajduje się na tej stacji, drugi będzie czekał aż pierwszy opuści stację i sam po chwili będzie mógł z niej skorzystać. Przydatne do niewielkich tras np. pasażerskich gdzie jedno miasto ma bardzo dużo mieszkańców albo transportu drewna do tartaku i desek do fabryki.
Połączenie kilku stacji do jednej stacji

Chcesz połączyć kilka wytwórni z fabryką lub kilka małych miast z jednym dużym? Możesz oczywiście stworzyć stację złożoną z kilku peronów i zbudować oddzielne nitki torów dla każdego połączenia. Najlepszy pomysł to stworzenie stacji docelowej A ze stacjami B, C, D. Każda trasa łączy się przed stacją A. Tuż przed torem głównym stawiasz sygnalizator dwukierunkowy na każdej nitce (1). W ten sposób, podobnie jak w wcześniejszym rozwiązaniu, pociągi czekają aż jeden z nich skończy korzystać ze stacji docelowej (2). Pamiętaj o przypisaniu poleceń dla pociągów, jeśli transportują ten sam towar.
Minusem tego rozwiązania jest długi czas oczekiwania, jeśli wszystkie pociągi stoją przed stacją docelową. Jednak przez większość czasu, takie rozwiązanie się sprawdzi. W rozdziale o zaawansowanych połączeniach i stacjach zobaczysz rozwiązanie problemu oczekiwania.
Połączenie z wykorzystaniem mijanki dla dwóch-trzech pociągów

Przy długiej trasie, zbudowanie drugiej nitki torów jest dość kosztowne. Możesz zbudować mijanki, która będą swoistą poczekalnią dla pociągów. Do głównej trasy budujesz krótką, o długość pociągów, które jeżdżą, równoległą nitkę (1). Teraz dodajesz semafory jednokierunkowe (2). Po dwa na początku i końcu każdego odcinka (nie na głównej trasie). W ten sposób jeden z pociągów będzie czekał (3), aż drugi zjedzie z głównej trasy na drugi tor mijanki (4), do innej mijanki lub zajezdni.

Sygnalizator dwukierunkowy przy stacji (1) w systemie mijanek to kiepski pomysł. Bez sygnalizacji, pociągi będą czekać na mijance (2) aż zwolni się tor do stacji. Ewentualnie możesz dodać dodatkowy peron do stacji i wtedy dostawić semafory (3).
Możesz postawić semafory dwukierunkowe, ale przy jednej stacji pociągi będą się blokować (1). Problem rozwiązują dodatkowe perony z sygnalizacją dwukierunkową. Taka linią może obsłużyć do trzech pociągów ze względu na konstrukcję mijanki. Przy czterech pociąga nastąpi moment zablokowania całej trasy. Możesz przedłużyć mijankę i postawić dodatkowe semafory lub wybudować dodatkowe mijanki, ale coraz większa ich liczba/długość będzie mijać się z ich celem. Wtedy lepiej jednak przebudować linię do bardziej zaawansowanej.
0
- Mashinky - poradnik do gry
- Poradnik do gry
- Podstawy rozgrywki
- Jak budować tory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Jak dobrze łączyć stacje? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Zaawansowane połączenia i konstrukcje | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Mosty czy Tunele? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Ulepszenie wytwórni oraz fabryk | Podstawy rozgrywki
- Jak efektownie budować stacje? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Stacje przeładunkowe | Podstawowe konstrukcje | Mashinky
- Ulepszenia stacji | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Jak działają semafory? | Podstawy rozgrywki | Mashinky
- Podstawy rozgrywki
- Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Zmroku Konsul

Jednego na serio brakuje mi w tej grze. Tego odgłosu z serii Railroad Tycoon, kiedy pociąg przybijał do stacji z bogatym ładunkiem i głośniki odtwarzały dźwięk nabijania na kasę (?), którego długość i natężenie zależało od wielkości zysku. Liczę na takiego moda.
A poza tym - jestem bardzo ciekawy, co pokaże developer w najbliższych miesiącach, bo gra zapowiada się bardzo miodnie.
Haako Legionista

Bliżej jej do Transport Tycoon/Open TTD/ Industry Giant niż do Transport Fever. Brakuje innych gałęzi transportu oraz pojazdów ze współczesnych czasów, ale twórca chce dodać te i inne rzeczy.
Nie masz swobodnej budowy jak w TF, ale klasyczne rozwiązanie oparte o budowanie na polach. Sam transport jest uproszczony np. pasażerów; nie ma podziału na dzielnice mieszkalne czy komercyjne. Dla mnie frajda z budowania i oglądania jak wszystko sprawnie śmiga, jest większa niż z TF :)
Zmroku Konsul

Tak. Ostatnio nawet w niektórych Pendolino wynaleźli nawet ciszę.
Albanoid Pretorianin

Znalazłem kardynalny błąd w poradniku. Nie jest możliwym stworzenie czegoś, co jest ponad PKP. Nie od dziś wiadomo, że to twór idealny, z najnowszą infrastrukturą i zdobyczami technologicznymi. Oprócz tego poradnik bardzo na plus ;)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.