Mashinky to kolejowa gra ekonomiczna typu tycoon, oferująca unikalne połączenie grafiki trójwymiarowej i izometrycznego widoku strategicznego. Tytuł przeznaczony jest na platformę PC, a za opracowanie większości mechanizmów, w tym i silnika gry, odpowiada jeden człowiek – Jan Zeleny, doświadczony programista i wieloletni fan kolejowych gier ekonomicznych. Początki projektu sięgają eksperymentów z proceduralnym generowaniem terenu, prowadzonych przez autora jeszcze w czasach szkolnych. Prace nad samą grą Zeleny rozpoczął w okolicach roku 2009 i prowadził je głównie w swoim czasie wolnym. Do stworzenia Mashinky dewelopera zainspirowały takie klasyki gatunku jak Transport Tycoon (1994) i Railroad Tycoon II (1998), a także różnorakie gry planszowe. W 2016 roku dzieło ambitnego programisty zostało uhonorowane nagrodą pierwszego miejsca na konferencji twórców gier niezależnych Game Developers Session, odbywającej się w Pradze. Gra została też doceniona przez społeczność platformy Steam Greenlight.
Bazowe założenia Mashinky nie odbiegają od kanonu ekonomicznych gier strategicznych: naszym zadaniem jest zbudowanie sprawnie działającej, przynoszącej dochód firmy, w tym przypadku zajmującej się transportem kolejowym. Esencją rozgrywki jest projektowanie połączeń torowych, budowa stacji kolejowych i infrastruktury pomocniczej oraz rozwijanie floty różnego rodzaju lokomotyw i wagonów. Gra toczy się na proceduralnie generowanych mapach, a więc każde rozpoczęcie rozgrywki stawia przed nami nowe wyzwania. Dodatkowym urozmaiceniem są losowe wydarzenia i zadania, polegające na przykład na dostarczeniu materiału radioaktywnego do elektrowni.
Mechanika opisywanej produkcji na wielu płaszczyznach bardziej przypomina grę planszową niż ekonomiczny symulator. Zamiast klasycznych pieniędzy, w Mashinky gromadzimy różnego rodzaju tokeny technologiczne, czy też żetony, które następnie wydajemy na rozwój firmy. Istnieje kilka typów żetonów: podstawowymi są pieniężne, które zarabiamy np. transportując pasażerów, a którymi płacimy za wznoszenie nowych stacji czy torów. Inne typy są już bardziej konkretne: uzyskujemy je tylko w określony sposób i wydajemy na ulepszenia technologiczne czy specyficzne struktury. Dla przykładu: każdy transport drewna dostarczony do tartaku daje nam pewną liczbę żetonów drewnianych, których użyć możemy do zbudowania drewnianych mostów albo do wyposażenia naszej parowozowni w nowe lokomotywy parowe. Przewóz paliwa do elektrowni zapewnia nam z kolei żetony elektryczne, za które da się opracować i kupić lokomotywy zasilane prądem. To, jakie tokeny możemy uzyskiwać, zależy od okresu historycznego, w którym się znajdujemy. Każda z siedmiu epok wprowadza do gry nowy rodzaj żetonu, jak i nową zawartość, w którą możemy zarobioną walutę zainwestować.
Mashinky umożliwia oglądanie świata gry w trzech trybach widoku. Pierwszym jest powszechna w grach strategicznych perspektywa z lotu ptaka, pozwalająca na podziwianie trójwymiarowego środowiska gry. Kolejny tryb pozwala na obserwację otoczenia z perspektywy maszynisty. Opcja numer trzy to z kolei specjalny izometryczny widok schematyczny, ukazujący teren w postaci czytelnej siatki. To właśnie w tym wariancie, gdzie wszystkie ważne informacje są widoczne na pierwszy rzut oka, możemy tworzyć nowe linie kolejowe i struktury, jak i modyfikować teren przy pomocy odpowiednich narzędzi.
Mashinky oferuje zarówno tryb dla gracza pojedynczego, w którym konkurujemy z firmami kontrolowanymi przez sztuczną inteligencję, jak i opcję gry sieciowej przez Internet. Na generowanych proceduralnie mapach może bawić się maksymalnie ośmiu graczy naraz.
Każda sesja rozgrywana jest w trybie sandboksowym, pozwalającym na poprowadzenie kierowanej firmy przez siedem okresów historycznych, od czasów prymitywnych pociągów parowych do nowoczesnej kolei magnetycznej.
Dostępne na platformie PC Mashinky oparte zostało na autorskim silniku, napisanym przez twórcę gry w języku C++. Silnik ten tworzony był z myślą o napędzaniu kolejowej gry ekonomicznej: umożliwia on nie tylko bezproblemowe działanie dwóch zaimplementowanych trybów perspektywy, ale też pozwala na zaawansowane efekty graficzne, takie jak płynne przechodzenie świata gry z jednej pory roku do drugiej. Silnik zapewnia również możliwość wzbogacania gry podstawowej o modyfikacje stworzone przez fanów.
W trakcie rozgrywki towarzyszy nam muzyka soul-jazz, inspirowana oprawą dźwiękową starszych tytułów z gatunku tycoon i dostarczona przez francuskiego muzyka znanego jako Slikk Tim (lub Gary Gritness).
Autor opisu gry: Paweł Szymczyk
Platformy:
PC Windows
Producent: Jan Zeleny
Wydawca: Jan Zeleny
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
Aktualizacja: 16 października 2017
Poradnik do Mashinky nauczą Cie budować tory i stacje - dowiesz się też, jakie lokomotywy kupić, poznasz porady na start i zasady budowy semaforów. Dowiesz się też sporo o ekonomii Mashinky i poznasz wszystkie ulepszenia stacji.
28 stycznia 2018
Kolejowe gry to ten rodzaj rozgrywki, który powstał w wyniku ogromnej miłości do kolei. Postanowiliśmy przypomnieć najlepsze gry z pociągami, ale również te, o których zwyczajnie warto pamiętać. Przed Wami kawał niesamowitej historii kolei w świecie gier.
Strategia ekonomiczna Mashinky dostanie wkrótce długo oczekiwaną aktualizację. To kolejny krok na drodze do oficjalnej premiery tej ciepło przyjętej produkcji.
gry
Jakub Błażewicz
11 października 2023
Mashinky – projekt jednoosobowego, czeskiego studia – niedługo doczeka się sporej aktualizacji, dodającej do gry nową formę transportu. To dobry czas, by nieco bliżej przyjrzeć się temu duchowemu następcy Transport Tycoon.
gry
Adam Celarek
13 kwietnia 2023
Do dystrybucji we wczesnym dostępie trafiła gra Mashinky, czyli obiecująca strategia ekonomiczna o tematyce kolejarskiej, która odwołuje się do klasycznej serii Railroad Tycoon.
gry
Adrian Werner
7 października 2017
Wymagania sprzętowe gry Mashinky:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Dual Core 2.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 750 lub lepsza, 2 GB HDD, Windows Vista.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Quad Core 2.66 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 lub lepsza, 2 GB HDD, Windows 7.
Średnie Oceny:
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 2279 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Algol Legionista
Eee.. Graficznie nie powala, sposób budowania ostrożnie mówiąc dziwny czy raczej przestarzały. Torowiska powyginane, nierzeczywiste, ucztą dla oczu toto nie będzie. Eee.. Szacun za wykonaną pracę, ale raczej nie kupię.
van der Rob Konsul
Na razie szału nie ma.
1. Zawartością gra nadal nie dorównuje staremu dobremu RailRoad Tycoonowi 2 (wg mnie najlepsza odsłona serii pod kątem czystej ekonomii).
2. Budowa torów i tworzenie sieci połączeń -masakra. Dopóki mamy 1 pociąg na danej linii -spoko, gdy jednak chcemy uruchomić dwa, nawet po postawieniu semaforów moze się zdarzyć, że "spotkają" się gdzieś gdzie nie ma jak objechać jeden drugiego i trzeba ręcznie cofać jeden do najbliższego rozjazdu. Najlepiej (bezobsługowo) sprawdza się rozwiązanie z bliźniaczymi torami i osobne perony dla każdego pociągu (a nawet wtedy przy uruchamianiu nowego z parowozowni może się zdarzyć że pojedzie nie tam gdzie chcemy.
3. Ekonomia. Zarabiamy na pasażerach....żeby dokładać do całej reszty przewozów, po prostu żmudnie "zbieramy" poszczególne zasoby do ulepszeń. Efekt jest taki, że sporo zależy od tego jak nam się wygeneruje mapa. Skoro za przewóz np. drzewa czy węgla nie dostajemy kasy, to im dalej tym gorzej (dłużej zajmuje trasa, więcej kosztuje utrzymanie pociągu...a dostaniemy tyle samo surowca).
Ogólnie to ten surowiec jest relatywnie drogi. Trzeba sporo nakombinować, żeby np. uzbierać 100 drzewa...na jedną małą restaurację (upgrade do stacji z pasażerami).
4. Nuda
Gdy już ustawimy co mamy ustawić, kasa z pasażerów jakoś leci (że starcza na resztę pociągów z surowcami), połączyliśmy już to co było w miarę blisko (nie ma sensu wieść np. węgla przez pół mapy), to trochę nie ma co robić. Owszem można iść w kolejną erę (wtedy pojawiają się nowe surowce), ale to trochę taka sztuka dla sztuki. Ja nie "czuję" ekonomii w tym. W starym dobrym RRT2 przemysł i miasta same się "rozwijały" gdy dostarczaliśmy surowce, tutaj dopóki nie "wynajdziemy" nowej ery mamy te same surowce.
5. Czego mi brakuje.
RRT2 miał fajnie zrobioną giełdę (notowania reagowały na koniunkturę, można było kupować akcję pod zastaw dotychczasowych, co przy załamaniu kursu było zabójcze dla naszych finansów), była walka z konkurencją, był rozbudowany system ciągu produkcji (np. ziarno na farmę krów, mięso z farmy do fabryki konserw itp), były też sensowniejsze zasady ustawiania trasy (bardziej intuicyjne).
Jak dla mnie gdyby ktoś zrobił "Remaster" RRT2 - kupowałbym w ciemno. Nowe produkcje są za bardzo casualowe (wg mnie).
marcin0218 Pretorianin
Niewiem co kupi!!!! Mashinky czy Railroad Corporation??????? HELP!!!
marcin0218 Pretorianin
Kupiłem. I jestem nie zadowolony. Gra nudna jak flaki z olejem. Z pasażerów mamy hajs, a z drewna itp tylko jakieś gówniane żetony by przejsć do kolejnej ery. I tyle. Ot cały sens gry. Jednak Transport Tycoon nie pobity nadal.
marcin0218 Pretorianin
No ale zapraszam do rozruszania forum: spikeweb.pl/forum