Warcraft IV. Rebooty, na które czekamy, czekamy i... nic :(

Hubert Sosnowski

Warcraft IV

Na koniec tytuł, którego zapowiedź doprowadziłaby całą branżę do wrzenia. Ostatnia odsłona strategii Blizzarda, czyli dodatek do Warcrafta III – Frozen Throne, wyszła piętnaście lat temu, ale jest pamiętana do dziś. Gra rządziła w trybie single player dzięki świetnej opowieści, niemniej i multi zapewniło milionom osób długie miesiące zabawy. Innowacyjne połączenie RTS-a z elementami gier RPG (każda frakcja posiadała bohaterów, których rozwijaliśmy w trakcie meczu) i rozbudowany edytor pozwoliły z kolei powstać zupełnie nowemu gatunkowi – grom MOBA.

Blizzard obrał jednak inny kierunek dla Azeroth. Historię z „trójki” kontynuował w tytule, który zmienił oblicze gier wideo na lata – World of Warcraft. Sieciowy przebój zapewnił firmie olbrzymie dochody, a kolejne dodatki do WoW-a (choć gra cały czas traci popularność) wychodzą po dziś dzień. Mimo że MMO Blizzarda wciąż ma miliony wiernych fanów, spora grupa ciągle wzdycha do RTS-owej formuły oryginału.

Czwarty Warcraft musiałby zmierzyć się z ogromnymi oczekiwaniami graczy, które narosły przez lata. Strategie czasu rzeczywistego tymczasem wypadły z mainstreamu i pomimo prób nie mogą do niego powrócić. Żeby to się udało, gra musiałaby więc być potężna, zjawiskowa, „epicka” – doskonała pod każdym względem.

Blizzard ma dość środków i talentów, żeby próbować to osiągnąć. Pozostaje tylko jedna kontrowersyjna kwestia – co począć z fabułą? Historia snuta przez kolejne rozszerzenia World of Warcraft poplątała się jak w brazylijskiej telenoweli. Przy okazji trupem padła połowa istotnych postaci (ale to w tych stronach nie trwa wiecznie). Rozsądnym rozwiązaniem byłoby cofnięcie się do punktu wyjścia – powrót do wydarzeń z Frozen Throne. Mówimy więc o czymś na kształt miękkiego restartu i rebootu. Tylko czy ktoś, poza fanatykami, jeszcze na to czeka? Poza tym – fani MMO byliby wściekli, że zignorowano ich dokonania, ich batalie i zmagania z największymi potęgami Azeroth. To trudna sprawa i firma może wcale nie chcieć szukać rozwiązania, które zadowoliłoby wszystkich.

JAKIE SĄ SZANSE?

Jeśli miałbym wytypować pewniaka, który wróci – może nie za rok, nie za dwa, ale jednak – to byłby to właśnie Warcraft. Popularność World of Warcraft powoli, ale systematycznie słabnie. Lata świetności StarCrafta II także już minęły. Blizzard ma Hearthstone’a i Overwatcha, ale Mike Morhaime i spółka z pewnością cały czas myślą o tym, jak można by zarobić na już istniejących markach. Może po prostu gigant obserwuje, co dzieje się z gatunkiem, i chce najpierw zobaczyć, jak poradzą sobie inni tytani powracający z niebytu – chociażby Age of Empires IV...

Gothic

Gothic

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 15 marca 2001

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

6.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

65

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl