Quake V. Rebooty, na które czekamy, czekamy i... nic :(

Hubert Sosnowski

Quake V

Pierwsze trzy odsłony serii to żelazny kanon dla miłośników oldskulowych FPS-ów. „Jedynka” wyróżniała się klimatem, przypominającym nieco ten z utworów Lovecrafta, i oczywiście pełnym 3D. To była prawdziwa rewolucja. „Dwójka” podbiła stawkę i oszałamiała grafiką, a „trójka” wprowadziła cykl na nowy poziom, w przebojowy sposób skupiając się na multiplayerze (Unreal Tournament pokazał potem, jak się to robi lepiej, ale to opowieść na inną okazję...). Quake 4 dorzucił za to do zabawy kilka nowinek (towarzysze w single playerze) i trochę lepiej opowiadał historię. Poza tym wyglądał świetnie. Gracze przyjęli go bardzo ciepło, ale już bez owacji na stojąco. Potem seria umarła...

Po drodze mieliśmy jeszcze darmowe Enemy Territory: Quake Wars i Quake’a Live, który rozbudowywał formułę legendarnej „trójki” i przywracał atmosferę kafejek internetowych z początku millenium. Ale – pomijając „czwórkę” – to wszystko jedynie dodatki, które nie zaspokoiły naszych apetytów.

Fani robią sobie nadzieje. Wrócił Wolfenstein. Wrócił Doom – i to z przytupem. Nawet Rage doczekał się kontynuacji. Z Quakiem jest trochę inaczej. Bethesda i id Software szykują się do wydania sieciowego Quake Champions. Gra ma pozostać wierna brutalnym, arenowym założeniom Quake’a III i wypełnić lukę po niezbyt udanym trybie sieciowym w najnowszym Doomie. Szkoda tylko, że Champions całkowicie pomija tryb single player i uniwersum z drugiego i czwartego Quake’a.

JAKIE SĄ SZANSE?

Małe. Raczej nieprędko postrzelamy do Stroggów. Wydaje się, że Bethesda postanowiła dokonać podziału: strzelanie dla samotników – Doom, strzelanie w sieci – Quake. Istnieje ryzyko, że pełnoprawny Quake V nie miałby w takim układzie racji bytu, bo różniłby się od Dooma chyba tylko klimatem. Zamiast demonów na Marsie naszymi przeciwnikami byliby przedstawiciele obcej rasy. Chociaż... Zenimax i Bethesda ostatnio szaleją z nostalgicznymi FPS-ami...

Gothic

Gothic

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 15 marca 2001

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

6.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

65

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl