Zło na siłę. Po piąte: nie zabijaj. Dylematy moralne w grach

Jakub Mirowski

Zło na siłę

Bo we Frostpunku i This War of Mine jedyną rzeczą trudniejszą od pozostania w pełni wiernym swoim wartościom jest bycie potworem wbrew sobie. Po prostu nie sprawia to żadnej satysfakcji. To gry, które starają się przekonać odbiorcę, że każda z postaci, zarówno tych pod jego opieką, jak i niezależnych, posiada własne emocje i ma za sobą jakieś przeżycia. We Frostpunku pojedynczy obywatel ma przypisane imię, nazwisko, informacje o rodzinie i miejscu pracy; od czasu do czasu da się nawet usłyszeć głosy jednostek komentujących nasze poczynania. W This War of Mine deweloperzy zrobili wszystko, by uniknąć klisz z innych gier wojennych. Nie każdy w zarządzanym przez gracza schronieniu jest sprawnym żołnierzem, niemal nikt nie potrafi zabijać bez mrugnięcia okiem. Są postacie w gruncie rzeczy bezużyteczne, pożerające tylko cenne zasoby, wiecznie niezadowolone, niepotrafiące rozstać się z nałogami. Ale każda komentuje nasze poczynania, każda pisze swoją własną historię, każda przebywa wśród nas – i dlatego trudno nie mieć dla nich choć odrobiny empatii. I nawet jeśli my sami się z nimi nie zżyjemy, ich choroba, stan psychiczny czy depresja wpłyną na wszystkich w naszej grupie.

Maciej Sulecki i Jakub Stokalski jednym głosem przyznają, że ich produkcje, a w szczególności Frostpunk, nie są tak samo odbierane w każdym kręgu kulturowym. Na przykład gracze w Chinach nie do końca rozumieli, dlaczego gra po ukończeniu danego scenariusza podsumowuje ich wybory i pyta: „Czy było warto?”. W kraju, w którym w przeciwieństwie do Europy czy Stanów Zjednoczonych dominują raczej postawy utylitarne, a nie indywidualistyczne, część odbiorców z Państwa Środka najwidoczniej poczuła się, jakby ich decyzje były bezzasadnie podważane. Co oczywiście nie doprowadziło do żadnych zmian w koncepcji – ostatecznie Frostpunk jest pewną wizją artystyczną.

Niemniej Jakub Stokalski twierdzi, że ta reakcja skłoniła go do myślenia: – Dla mnie bardzo ciekawym doświadczeniem byłoby zobaczenie tego typu gry, ale stworzonej z perspektywy chociażby właśnie chińskiej.

W dodatku obie te produkcje nie traktują niepotrzebnie okrutnych działań jako czegoś wyjątkowo ciekawego z perspektywy rozgrywki. Na przykład we Frostpunku można w pewnym momencie ustanowić prawo wprowadzające kanibalizm. To szokujący zabieg, więc istniało ryzyko, że – jak wszystkie ekstrema – przyciągnie graczy chcących wcielić się w szaleńczo złowrogiego zarządcę miasta. Ale deweloperzy nie zaprojektowali tego jako przełomowej chwili w rozgrywce. Żeby doszło do jedzenia ludzi, przede wszystkim trzeba sobie naprawdę fatalnie radzić ze zdobywaniem pożywienia i doprowadzić do śmierci setek zwyczajnych obywateli. Za podpisanie prawa legalizującego kanibalizm nie dostaje się też żadnego osiągnięcia. Nie obejrzy się także klimatycznego, przerażającego przerywnika. Usłyszymy tylko głosy przerażenia i obrzydzenia wśród obywateli, których swoją niekompetencją zmuszamy do czegoś potwornego. Najbardziej nieludzkie czyny są traktowane jako tragiczny efekt naszej nieskuteczności.

Zanim po ulicach miasta zaczną krążyć wichrzyciele, pierwszy robotnik straci nogi od odmrożeń, a temperatury zejdą poniżej 50 stopni, można się łudzić, że we Frostpunku nie będzie trzeba podejmować drastycznych decyzji. - Moralność gracza, czyli o włączaniu etycznych dylematów w systemy rozgrywki - dokument - 2021-10-15
Zanim po ulicach miasta zaczną krążyć wichrzyciele, pierwszy robotnik straci nogi od odmrożeń, a temperatury zejdą poniżej 50 stopni, można się łudzić, że we Frostpunku nie będzie trzeba podejmować drastycznych decyzji.

W omawianych tu pozycjach moralność nie jest wyłącznie dodatkiem do świetnego systemu craftingu lub rozbudowanej walki w turach. Jest integralną częścią systemów, które składają się na całość doświadczenia. Odejmijcie z Papers, Please własne dylematy, a otrzymacie jedną z najnudniejszych produkcji dekady. Zabierzcie z This War of Mine i Frostpunka etyczne rozterki i zostaniecie z w gruncie rzeczy niewyróżniającym się survivalem i city builderem.

Dla nas to już stało się elementem tożsamości: staramy nie oddzielać narracji od rozgrywki. Na koniec doświadczenie w głowie gracza i tak jest jedno – stwierdza Jakub Stokalski.

Efekt tego podejścia jest taki, że po siedmiu latach od momentu, kiedy po raz pierwszy zagrałem w This War of Mine, wciąż pamiętam historie mojej pierwszej grupy. I choć do Frostpunka nie wróciłem przez ostatnie dwa lata, nadal dokładnie wiem, jak daleko potrafiłem się posunąć, zanim udało mi się przetrwać mroźną apokalipsę. Chciałbym jeszcze więcej gier powstałych w oparciu o tę samą filozofię twórczą (obiecująco zapowiada się chociażby Undying, które niedawno trafiło do wczesnego dostępu na Steamie). Filozofię, która zakłada, że w mojej przygodzie nie potrzebuję opcji dialogowych w czerwonym kolorze ani nagradzania osiągnięciami za akty okrucieństwa, by stać się amoralną bestią.

Sam doskonale sobie poradzę.

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 października 2018

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

75

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

Wagonik wyrwał się spod kontroli i pędzi po torach. Do szyn przed nim przywiązano pięciu ludzi. Ale możesz przestawić zwrotnicę i skierować wagonik na drugi tor, gdzie leży jeden człowiek. Co robisz?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl