StarCraft – „nic nowego, a cieszy”. 10 najlepszych gier 1998 roku

Dariusz Matusiak

StarCraft – „nic nowego, a cieszy”

Data premiery: 31 marca 1998

Producent: Blizzard Entertainment

Gatunek: RTS

Platforma: PC Windows (1998)

StarCraft jest kolejną strategią czasu rzeczywistego. Sam fakt przynależności do tego gatunku gier w żadnym razie go nie dyskwalifikuje. [...] Nieważne, że jest on tylko RTS-em, zadajmy sobie pytanie, czym charakteryzuje się idealny RTS i czy StarCraft może do takiego miana pretendować.

[...]

Dostałem to, czego chciałem. Można kogoś załatwić nalotem myśliwców, można go bezustannie bombardować głowicami atomowymi, można systematycznie i powoli wykańczać za pomocą tyraliery, czołgów i wreszcie można po prostu wleźć mu setką robali do bazy i zrobić regularną rozpierduchę. Sposobów jest sto i więcej, a wszystko zależy wyłącznie od inwencji gracza.

[...]

I jak tu ocenić taką grę? Niby tylko kolejny RTS, niby nadal sens gry jest ten sam, a jednak nas urzeka. Dopracowanie szczegółów, ciekawy scenariusz, dobra grafika i muzyka. Czy to czyni StarCrafta wzorem dla innych RTS-ów? Na dzisiaj na pewno tak, ale kto wie na jak długo.

Recenzja gry StarCraft, „Secret Service” nr 57, ocena 9/10

StarCraft. Blizzard Entertainment, 1998 - Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku - dokument - 2023-08-20
StarCraft. Blizzard Entertainment, 1998

W 1998 roku StarCraft nie był rewolucją – był kolejną grą z jednego z najpopularniejszych gatunków na rynku – strategii czasu rzeczywistego. To tak, jakbyśmy dzisiaj dostali następnego battle royale’a lub kolejny survival. Ale Blizzard nie był nowicjuszem w tym temacie. Wcześniejsze doświadczenie, zdobyte przy dwóch częściach Warcrafta osadzonego w realiach fantasy, teraz sprzedawał w otoczce science fiction. I był to strzał w dziesiątkę! Historia Zergów, Protosów i Terran wciągała każdego, nawet umiarkowanego fana RTS-ów. W StarCrafcie wszystko było dopieszczone: grafika, muzyka, SI, mechaniki rozgrywki, klimat – po prostu pełen pakiet.

I warto przytoczyć jeszcze jeden fragment recenzji:

Ostatnim i może największym atutem StarCrafta jest Battle.net. Darmowy serwer, na którym będzie można pograć z innymi maniakami z całego świata.

Battle.net był wówczas znany już od roku, bo powstał na potrzeby Diablo, ale to właśnie dzięki StarCraftowi wypełnił się tłumami graczy, nawet jeśli początkowo narzekano na wszechobecne lagi. Dostęp do trybu sieciowego z menu gry, bez potrzeby używania oddzielnych klientów, nie był wtedy powszechny w grach. Jak to się dalej potoczyło, jest już historią, zwłaszcza gdy było się obywatelem Korei Południowej. StarCraft okazał się świetny w singlu i jeszcze lepszy w trybie online.

Więcej o grze StarCraft

Half-Life

Half-Life

PC PlayStation

Data wydania: 19 listopada 1998

Informacje o Grze
8.8

GRYOnline

8.7

Gracze

9.7

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

37

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Jaka jest Twoja ulubiona gra 1998 roku?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl