Falcon 4.0 – „będzie się wielokrotnie powracać”. 10 najlepszych gier 1998 roku

Dariusz Matusiak

Falcon 4.0 – „będzie się wielokrotnie powracać”

Data premiery: 11 grudnia 1998

Producent: MicroProse

Gatunek: symulator lotniczy

Platformy: PC Windows, Mac OS (1998)

Mimo długiej przerwy MicroProse nie obniżyło poziomu wydawanych przez siebie produkcji z kręgu symulatorów. Falcon 4.0 jest tego wymownym przykładem. Wśród rzeszy produktów prezentujących możliwości F-16 ten ostatni nie odbiega od czołówki. A nawet momentami ją przewyższa. Myślę tu o wielowątkowości poszczególnych kampanii, uzyskanej przez wprowadzenie kilku eskadr do wyboru. Sprawia to, że do Falcona 4.0 będzie się wielokrotnie powracać, za każdym razem odkrywając nowe, nieznane aspekty walk toczonych nad Półwyspem Koreańskim. A nie jest wykluczone, że już w niedługiej przyszłości ukażą się dodatkowe kampanie, których akcja toczyć się będzie także w innych zakątkach naszego globu.

Recenzja gry Falcon 4.0, „Secret Service” nr 65, ocena 8/10

Falcon 4.0, Hasbro Interactive, 1998 - Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku - dokument - 2023-08-20
Falcon 4.0, Hasbro Interactive, 1998

W serwisie Metacritic Falcon 4.0 zamyka pierwszą dziesiątkę najlepszych gier pecetowych 1998 roku, ale nie to jest istotne. Najważniejsze, że nie tylko marka okazała się ponadczasowa, ale i sam kod przetrwał próbę czasu, bo Falcon 4.0 ciągle cieszy się powodzeniem wśród fanów tego gatunku. Dam głowę, że autor recenzji, pisząc o „wielokrotnym wracaniu” do gry, nawet w najbardziej optymistycznych założeniach nie pomyślał, że owo „powracanie” będzie trwać po dziś dzień – dzięki mocno zmodowanej wersji BMS – ale wciąż bazującej na starym, dobrym Falconie 4.0.

Dla upadającego już wtedy studia był to ostatni wielki symulator, z których ekipa ta słynęła od lat – i trzeba przyznać, że wyjątkowo jej się udał. Na pochwałę zasługuje zwłaszcza moduł dynamicznej kampanii, pozwalającej poczuć się jak mały trybik w ogromnej wojennej machinie, toczącej się naprzód niezależnie od tego, jak poradzimy sobie z naszymi zadaniami. To element, który w Falconie 4.0 i paru innych grach działał wtedy świetnie, a dziś producenci mają ogromny kłopot, by coś takiego ponownie stworzyć. To kolejny dowód na to, jak zaawansowana była to wówczas produkcja, i to w porównaniu ze współczesnymi tytułami. Oby zapowiedziany właśnie Falcon 5.0 powtórzył choć w małej części ten sukces.

Więcej o grze Falcon 4.0

Half-Life

Half-Life

PC PlayStation

Data wydania: 19 listopada 1998

Informacje o Grze
8.8

GRYOnline

8.7

Gracze

9.7

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

37

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Jaka jest Twoja ulubiona gra 1998 roku?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl