Myszka i klawiatura na konsoli. Konsole stają się pecetami?
 
- Ósma generacja konsol zrobiła siedem kroków w stronę pecetów
- Opcje graficzne – do wyboru, do koloru
- Exclusive’y na pecety i pecetowe gry na konsolach
- Myszka i klawiatura na konsoli
- Sklepiki ze śmieciami
Myszka i klawiatura na konsoli
Microsoft to generalnie właściciel dwóch platform: konsoli Xbox i systemu Windows. Według steamowej ankiety sprzętowej z różnych wersji owego systemu korzysta ponad 95% graczy pecetowych. Nie dziwi więc, że od jakiegoś czasu firma dąży do zatarcia granicy pomiędzy graniem na pececie i Xboksie. Jednym z takich działań było wprowadzenie na Xboksie One obsługi w zasadzie wszystkich klawiatur i myszek, co może być przydatne podczas gry w sieciowe produkcje FPP.

Do konsoli firmy Sony też generalnie można podpiąć każdą klawiaturę i myszkę, choć ponoć czasem bywają z tym problemy. Główną różnicę stanowi liczba gier obsługujących sterowanie myszką i klawiaturą na konsolach. Tych na PlayStation jest nieco mniej w porównaniu z Xboksem. I tu, i tu pogramy za pomocą pecetowych peryferiów w takie pozycje jak Call of Duty: Modern Warfare, Fortnite czy War Thunder. Przez coraz większą uniwersalność sprzętu twórcy sieciówek stanęli w obliczu problemu osobnego matchmakingu dla użytkowników myszek i klawiatur, by nie dawać im przewagi w rozgrywce. Rzecz niebywała za czasów X360 i PS3.
Wsteczna kompatybilność
Na pececie to oczywiste, że gry wydawane w czasach Windowsa 7 czy 8 będą działać również na Windowsie 10. Ba, powinny działać także te stworzone na Windowsa 95 czy 98, a nawet na system DOS. Niekiedy potrzebna jest mała gimnastyka albo po prostu ponowny zakup za grosze odpowiednio już przystosowanej wersji cyfrowej, ale nie da się ukryć, że w przypadku kompatybilności wstecznej pecet króluje. To samo dotyczy zresztą sprzętu: myszek, joysticków, kierownic itp.

Konsole do tej pory były pod tym względem dużo bardziej ograniczone. Płyty z PS2 nie działają na PS3 i PS4. Podobnie jest z Xboksem 360, choć tam dokonywano już pierwszych prób za pomocą profilów emulacyjnych. Prawdziwą rewolucję przyniósł jednak Xbox One, który dzięki wstecznej kompatybilności pozwala uruchomić ponad 600 tytułów z X360, zwykle po wsunięciu płyty ze starej konsoli. Microsoft wytyczył tym samym jedyną słuszną drogę na przyszłość, bo zarówno PS5, jak i Xbox Series X pozwolą na odpalenie całej biblioteki gier obecnej generacji – tak jak od dawna robią to pecety.
PAMIĘTAMY
Oczywiście istniały konsole, które były wstecznie kompatybilne – PlayStation 2, Wii U. W ostatnich latach nie był to jednak standard i powrót do tego rozwiązania to coś, co bardzo nas cieszy.
