Opcje graficzne – do wyboru, do koloru. Konsole stają się pecetami?
 
- Ósma generacja konsol zrobiła siedem kroków w stronę pecetów
- Opcje graficzne – do wyboru, do koloru
- Exclusive’y na pecety i pecetowe gry na konsolach
- Myszka i klawiatura na konsoli
- Sklepiki ze śmieciami
Opcje graficzne – do wyboru, do koloru
Różne wersje tej samej konsoli na rynku doprowadziły do bezprecedensowego zjawiska pojawienia się skomplikowanych opcji graficznych w wydaniach gier na PS4 Pro i Xboksa One X – czegoś, co do tej pory było zarezerwowane wyłącznie dla pecetów. Niektórzy producenci ograniczyli się do prostego wyboru: 30 klatek na sekundę w 4K lub 60 klatek w 1080p. Twórcy gry Redeemer: Enhanced Edition i kilku innych poszli jednak na całość, oferując na konsolach opcje dostosowania antyaliasingu, aberracji chromatycznej czy poziomu wyświetlanych cieni.

Taki nadmiar swobody nieco podzielił graczy. Część ucieszyła się z faktu, że może dopasować wygląd gry do swoich oczekiwań, część wolałaby pozostać przy dawnej prostocie. Tutaj jednak pojawia się argument, że przecież nie ma przymusu dostrajania aż tylu opcji. Można pozostać przy ustawieniach domyślnych. Tak czy siak, postęp, jaki poczyniły na tym polu wersje konsolowe, w porównaniu z dawną opcją regulacji paska jasności jest ogromny. Co zatem zobaczymy w next-genach, gdy dojdzie do tego jeszcze ray tracing, 120 FPS-ów, a być może i 8K?
Mody do gier
Jeśli chodzi o swobodę usprawniania i urozmaicania rozgrywki za pomocą modów, tak popularnych na pecetach, konsole dopiero raczkują, ale pewne kroki zostały już poczynione. Przoduje w tym Bethesda, która umożliwiła ściąganie modyfikacji do swoich produkcji – Skyrima i Fallouta 4. O wiele bardziej zasadnicze pod tym względem pozostaje Sony, przez co oferta dodatków na PS4 jest mała i ogranicza się tylko do zatwierdzonych, dostępnych wewnętrznie assetów.

Lepiej jest na „upecetowionym” Xboksie, w przypadku którego swoją otwartość podkreśla także studio Paradox. Swobodę ściągania modyfikacji znajdziemy w Cities: Skylines czy strategii Surviving Mars. Fanowskie dodatki pojawiły się także w Farming Simulatorze 17, a dostępność modów w konsolowej wersji zapowiadają twórcy SnowRunnera i Flight Simulatora 2020.
