Opcje graficzne – do wyboru, do koloru. Konsole stają się pecetami?

Dariusz Matusiak

Opcje graficzne – do wyboru, do koloru

Różne wersje tej samej konsoli na rynku doprowadziły do bezprecedensowego zjawiska pojawienia się skomplikowanych opcji graficznych w wydaniach gier na PS4 Pro i Xboksa One X – czegoś, co do tej pory było zarezerwowane wyłącznie dla pecetów. Niektórzy producenci ograniczyli się do prostego wyboru: 30 klatek na sekundę w 4K lub 60 klatek w 1080p. Twórcy gry Redeemer: Enhanced Edition i kilku innych poszli jednak na całość, oferując na konsolach opcje dostosowania antyaliasingu, aberracji chromatycznej czy poziomu wyświetlanych cieni.

W konsolowych wersjach gier zaczęły się pojawiać pecetowe opcje graficzne. - Ósma generacja konsol zrobiła siedem kroków w stronę pecetów - dokument - 2020-08-18
W konsolowych wersjach gier zaczęły się pojawiać pecetowe opcje graficzne.

Taki nadmiar swobody nieco podzielił graczy. Część ucieszyła się z faktu, że może dopasować wygląd gry do swoich oczekiwań, część wolałaby pozostać przy dawnej prostocie. Tutaj jednak pojawia się argument, że przecież nie ma przymusu dostrajania aż tylu opcji. Można pozostać przy ustawieniach domyślnych. Tak czy siak, postęp, jaki poczyniły na tym polu wersje konsolowe, w porównaniu z dawną opcją regulacji paska jasności jest ogromny. Co zatem zobaczymy w next-genach, gdy dojdzie do tego jeszcze ray tracing, 120 FPS-ów, a być może i 8K?

Mody do gier

Jeśli chodzi o swobodę usprawniania i urozmaicania rozgrywki za pomocą modów, tak popularnych na pecetach, konsole dopiero raczkują, ale pewne kroki zostały już poczynione. Przoduje w tym Bethesda, która umożliwiła ściąganie modyfikacji do swoich produkcji – Skyrima i Fallouta 4. O wiele bardziej zasadnicze pod tym względem pozostaje Sony, przez co oferta dodatków na PS4 jest mała i ogranicza się tylko do zatwierdzonych, dostępnych wewnętrznie assetów.

Cities Skylines to jedna z produkcji oferujących mody w wersji na konsolę. - Ósma generacja konsol zrobiła siedem kroków w stronę pecetów - dokument - 2020-08-18
Cities Skylines to jedna z produkcji oferujących mody w wersji na konsolę.

Lepiej jest na „upecetowionym” Xboksie, w przypadku którego swoją otwartość podkreśla także studio Paradox. Swobodę ściągania modyfikacji znajdziemy w Cities: Skylines czy strategii Surviving Mars. Fanowskie dodatki pojawiły się także w Farming Simulatorze 17, a dostępność modów w konsolowej wersji zapowiadają twórcy SnowRunnera i Flight Simulatora 2020.

Detroit: Become Human

Detroit: Become Human

PC PlayStation

Data wydania: 25 maja 2018

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

8.3

Gracze

9.6

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

67

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Kto wygra kolejne starcie konsol?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl