Śródziemie: Cień Mordoru. Dobre open worldy z małym otwartym światem
Krzysiek Kalwasiński
- Open worldy, które nie przytłaczają. Dobre gry z małym otwartym światem
- Far Cry 3: Blood Dragon
- Batman: Arkham Knight
- Śródziemie: Cień Mordoru
- Firewatch
- Mafia 2
- Shadow of the Colossus
- Tchia
- Outer Wilds
- Sable
- Gravity Rush 2
- The Witness
Śródziemie: Cień Mordoru

- Twórcy: Monolith Productions
- Platformy: PC, PS3, PS4, X360, XOne
- Data premiery: 30 września 2014
Fani uniwersum wykreowanego przez Tolkiena otrzymali jedną z najciekawszych gier z otwartym światem. Śródziemie: Cień Mordoru wyróżnia się bardzo udanym systemem Nemezis, który pozwala w dość mocny sposób wpłynąć na charakter przemierzanego świata. Dotyczy to przede wszystkim armii wroga składającej się z orków różnego stopnia. Jako Talion szukający zemsty możemy nie tylko likwidować co ważniejszych orków, ale także przejmować nad nimi kontrolę i w ten sposób tworzyć własną armię.
Mimo iż Talion jest w zasadzie nieśmiertelny, starcie z danym orkiem można przegrać – w takim wypadku awansuje on w grupie, do której należy, i staje się potężniejszy. Ci pokonani potrafią z kolei nauczyć się naszych taktyk i czasem szukać zemsty. Zdobyte od „konfidentów” informacje możemy wykorzystać w walce – np. poprzez napuszczenie na generała dzikiego zwierza, który wzbudza w nim strach.
Wszystkie te elementy są generowane proceduralnie w trakcie zaczynania zabawy, toteż każda rozgrywka przebiega inaczej. Można narzekać, że walka z orkami i ich ciche eliminowanie to główny element zabawy, ale to właśnie dzięki takiej konstrukcji jest to jeden z ciekawszych otwartych światów. Zwłaszcza gdy słyszymy, jak wrogowie rozmawiają o naszym wpływie na ich armię.