Super Size Me (2004). Najtańsze filmy, które zarobiły MILIONY
- Najtańsze filmy, które zarobiły MILIONY
- Między słowami (Lost in Translation; 2003)
- Gwiezdne wojny: Nowa nadzieja (Star Wars: A New Hope; 1977)
- Piątek trzynastego (Friday the 13th; 1980)
- Piła (Saw; 2004)
- Moonlight (2016)
- Uciekaj! (Get out; 2017)
- Once (2007)
- Halloween (1978)
- Rocky (1976)
- Super Size Me (2004)
- Paranormal Activity (2007)
Super Size Me (2004)

- Co to za film: quasi-dokument przedstawiający konsekwencje żywienia się przez 30 dni wyłącznie daniami z McDonald’s
- Budżet: ok. 65 tys. USD
- Box office: ok. 22 mln USD
- Gdzie obejrzeć: YouTube
Chyba nikt nie ma wątpliwości co do tego, że dania typu fast food raczej nie są zdrowe. Nietrudno się też domyślić, że ich notoryczne spożywanie ma negatywne skutki. Mimo to, dla wywołania efektu szoku, amerykański reżyser filmów dokumentalnych Morgan Spurlock zdecydował się na kontrowersyjny eksperyment. Przez 30 dni żywił się tylko w McDonaldzie, utrzymując amerykańską normę ruchu na poziomie 2,5 tysiąca kroków. Całe doświadczenie oczywiście udokumentował, tworząc film o lekkiej formie, ale niepokojących wnioskach.
Pomysł na realizację przyszedł do reżysera wtedy, gdy zobaczył w telewizyjnych wiadomościach informację o dwóch młodych dziewczynach, które bezskutecznie chciały pozwać McDonald’s za doprowadzenie ich do otyłości. Jako że sam był aktywnym, dobrze odżywiającym się, zdrowym mężczyzną, postanowił przeprowadzić ryzykowny eksperyment. Produkcja filmu była skromna, ponieważ głównym i w sumie jedynym bohaterem był sam autor, a całość została zrealizowana w dość prosty sposób.
W trakcie nagrywania Spurlock był pod stałą opieką lekarzy oraz dietetyków. Ci już po dwóch tygodniach zachęcali go do porzucenia planów. Reżyser zaczął bardzo szybko tyć (ostatecznie przybrał na wadze aż 12 kg), stracił kondycję, zaczęły go także męczyć zadyszki, bóle głowy, wahania nastroju i wiele innych przykrych objawów. Poziom cholesterolu i soli w jego organizmie drastycznie wzrósł, a wątroba była w okropnym stanie.
Wielu Amerykanom film ten otworzył oczy, zaś przeciwnicy fast foodów zyskali w końcu silny, niepodważalny argument. Dokument został doceniony przez widzów i krytyków oraz otrzymał nominację do Oscara. Niewielki budżet zwrócił się 342-krotnie, a firma McDonald’s w odpowiedzi na film zmniejszyła porcje, wprowadziła do menu wodę i sałatki, a także przez pewien czas dodawała do zestawów licznik kroków. W 2017 roku Spurlock stworzył sequel, w którym skupił się na tym, jak sieci fast foodów tuszują prawdę i starają się wybielać swój wizerunek. Kontynuacja nie wzbudziła już jednak takiego zainteresowania.