autor: Sebastian Purtak
Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków
Przygotujcie się na podróż w czasie. Dziś przygotowaliśmy dla Was zestawienie dwudziestu klasycznych retro strategii, które w większości wciąż można bezproblemowo zakupić i ograć.
Spis treści
- Najlepsze stare gry strategiczne - nasze top 20 klasyków
- 19. Heroes of Might and Magic II
- 18. Master of Orion II
- 17. Shogun: Total War
- 16. Age of Empires 2
- 15.The Settlers (1993)
- 14. Age of Empires 3
- 13. Command & Conquer: Red Alert
- 12. Company of Heroes
- 11. Dungeon Keeper (1997)
- 10. The Settlers 2
- 9. Black and White
- 8. Command & Conquer (1995)
- 7. Sid Meier’s Civilization (1991)
- 6. Dune 2
- 5. StarCraft 2
- 4. StarCraft
- 3. UFO: Enemy Unknown
- 2. Heroes of Might and Magic III
- 1. Warcraft 3
19. Heroes of Might and Magic II
- Gatunek: strategia turowa
- Twórcy: New World Computing
- Platforma: PC
- Rok premiery: 1996
Tagi: tury, fantasy, magia i miecz, bohaterowie, wojna domowa
DOSTĘPNOŚĆ
Podobnie jak Warcrafta drugą część serii Heroes of Might and Magic można dostać na GOG-u. Jej standardowa cena to 39,89 zł.
W latach 90. gry strategiczne dzieliły się na dwa główne nurty: do wyboru mieliśmy gry z akcją w czasie rzeczywistym albo takie, w których akcja odbywała się w turach. Wśród tych drugich prym wiodła seria Heroes of Might and Magic, która z sukcesem przenosiła wirtualne uniwersum „Magii i miecza”, znane dotąd z gatunku RPG, w świat zarządzania, planowania i wielkich bitew.
Druga część popularnych Heroesów opowiadała o wojnie domowej, jaka rozgorzała w krainie Enroth po śmierci jej dotychczasowego króla Morglina Ironfista (mogliśmy spotkać go w pierwszej części serii).
Pod względem rozgrywki była to przede wszystkim ewolucja w stosunku do równie udanej części pierwszej. Dostawaliśmy więc klasyczną formułę, opartą na systemie tur, w których poruszaliśmy się po planszy pełnej skarbów i niebezpieczeństw, rozbudowywaliśmy zamki i toczyliśmy bitwy (także turowe). Danie główne stanowiło fantastyczne połączenie elementów RPG, czyli rozwoju naszych bohaterów, z aspektem strategicznym.
Tytułowi bohaterowie, którzy mogli zdobywać nowe umiejętności, rozwijać atrybuty i zbierać magiczny ekwipunek, byli jednocześnie dowódcami armii. Kolejne próby zdobycia nowych źródeł surowców, taktyczne bitwy i oblężenia czy ciągła rozbudowa naszego osiedla wciągały na długie godziny.
Względem części pierwszej twórcy zaoferowali więcej klas postaci i zamków, nowy system rzucania zaklęć czy możliwość ulepszania niektórych fantastycznych stworzeń w naszej armii, przy czym każde z tych rozwiązań sprawdzało się doskonale.
Zasadniczo seria Heroes wykorzystuje tak ponadczasowe mechaniki rozgrywki, że jej drugą część z czystym sumieniem mógłbym polecić również dziś. Nie zrobię tego jednak, gdyż na naszej liście pojawi się jeszcze jeden tytuł tego typu, który w mojej ocenie jest jeszcze lepszy.