Black & White – „gra olbrzymia, kryjąca całe mnóstwo niespodzianek”. 10 najlepszych gier 2001 roku

Dariusz Matusiak

Black & White – „gra olbrzymia, kryjąca całe mnóstwo niespodzianek”

Data premiery: 27 marca

Producent: Lionhead Studios

Gatunek: strategia, gra w boga

Platformy: PC Windows

To gra niezwykła. Łączy cechy kilku (jeśli nie kilkunastu) produktów, które pojawiały się w ciągu ostatnich kilkunastu lat na ekranach naszych komputerów. (…) Chcesz – możesz walczyć. Jesteś pacyfistą – baw się z chowańcem. Podróżnik? Zwiedzaj krainę. Każdy może grać tak, jak chce. (…) Sztuczna inteligencja w B&W nie ma sobie równych – cała gra „uczy się” sposobu postępowania i stara do niego dostosować. (…) doszedłem do wniosku, że jeśli ponownie dam „jedynie” dziewiątkę, to chyba już nigdy nie natrafię na grę zasługującą na uhonorowanie dziesiątką. Ktoś mógłby zarzucić, że B&W nie jest grą skończenie idealną. Owszem, miałby rację, nigdy jednak dzieło ludzkich rąk nie osiągnie absolutu. A dzieło pana Molyneux i spółki zbliżyło się do niego wystarczająco.

Recenzja gry Black & White, Secret Service nr 90, ocena: 10/10

W roku 2001 Peter Molyneux był jeszcze prawdziwym wizjonerem gier video i na wszystko co robił, gracze czekali jak na objawienie. Populous, Syndicate, Theme Park, Magic Carpet, Dungeon Keeper – każdy z tych tytułów zachwycał grywalnością, nowymi pomysłami oraz jakością wykonania. I nie inaczej było z Black & White. Kolejna wersja zabawy w boga za pośrednictwem dość oryginalnej kreatury, jaką był nasz chowaniec zaskakiwała pod każdym względem. Pozwalała nam być dobrym lub złym – spełniała nawet te najmroczniejsze fantazje. B&W było wyjątkowe i oryginalne, jak żadna inna gra na rynku. A przynajmniej tak wtedy uważano.

Niektóre serwisy wzięły Black & White na warsztat później, stwierdzając, że to jedna z bardziej przereklamowanych gier w historii, ale biorąc pod uwagę, że wcześniej to samo medium przyznało jej nagrodę za najbardziej innowacyjną grę, brzmi to jak czepianie się na siłę. Dzieło Molyneux zdobyło w sumie ponad 20 różnych nagród, łącznie z wpisem do księgi rekordów Guinessa za „najbardziej inteligentną istotę w grach”.

Wspomina Zbigniew “Canton” Woźnicki:

Kiedyś to było AI, a teraz nie ma nic. Black & White prezentowało poziom sztucznej inteligencji, któremu nic nie mogło dorównać. Chowańce do dzisiaj imponują swoim zachowaniem i tym, jak "chłoną" naukę przekazywaną przez graczy. Już nigdy nie pojawił się drugi tak zaawansowany symulator boga, a szkoda. Black & White wyznaczyło poziom, do którego inni nawet nie spróbowali aspirować.

  1. Więcej o grze Black & White
Gothic

Gothic

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 15 marca 2001

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

6.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Która premiera roku 2001 była najważniejsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl