Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePCPS2
Okładka Silent Hill 2 (PC)

Silent Hill 2

Silent Hill 2 to kontynuacja przygodowej gry akcji w konwencji survival-horroru z 1999 roku, wyprodukowanej przez studio deweloperskie firmy Konami. Głównym bohaterem jest James Sunderland, który nieoczekiwanie otrzymuje nietypowy list z prośbą o spotkanie w tytułowym miasteczku.

Przygodowe | TPP | survival horror | horror | elementy logiczne | surrealizm | przygodowe gry akcji

Okładka Silent Hill 2 (PC)

producent: Konami

wydawca: Konami

wydawca PL: CD Projekt S.A.

Strona oficjalna

data premiery gry:

28wrz2001

PS2

10lut2003

PC
Kolekcja gier
Obserwuj grę

Silent Hill 2 to przygodowa gra akcji z gatunku survival horror, prowadzona z perspektywy trzeciej osoby. Tytuł stanowi kolejną odsłonę kultowej już serii i często uznawany jest za najlepszą jej część, a nawet jeden z najlepszych horrorów w ogóle. Za jego produkcję ponownie odpowiada Team Silent – grupa programistyczna skojarzona z japońskim studiem Konami. Choć zaprezentowane w grze wydarzenia po raz kolejny rozgrywają się w tytułowym miasteczku, nie są powiązane z historią ukazaną w pierwszym Silent Hill. W odróżnieniu do swego poprzednika, Silent Hill 2 nie skupia się też przede wszystkim na ewokowaniu grozy, dużo miejsca poświęca również psychologii bohaterów.

Fabuła

Akcja rozpoczyna się na tarasie widokowym, przy którym główny bohater – James Sunderland – zaparkował swój samochód. Mężczyzna przygląda się swemu odbiciu w lustrze, intensywnie nad czymś rozmyślając. Po chwili wzdycha ciężko i odchodzi. Spoglądając na osnute mgłą Toluca Lake, wspomina list, który niedawno otrzymał od swej żony Mary. Według zapisanych w nim słów kobieta przebywa obecnie w Silent Hill, oczekując jego przybycia w ich „specjalnym miejscu”. Protagonista nie jest pewien, jak traktować tę informację, jako że jego ukochana zmarła trzy lata temu... mimo to decyduje się wyruszyć do miasteczka i ją odszukać.

Gameplay

Podobnie jak w pierwszej części gracz przejmuje kontrolę nad głównym bohaterem i wraz z nim eksploruje opustoszałe uliczki mglistego Cichego Wzgórza oraz niektóre z dostępnych budynków. Druga odsłona serii oferuje mu zupełnie nowy zestaw lokacji, wraz z budynkami obecnymi wyłącznie w tej części (Neely’s Bar, Lakeview Hotel, Labyrinth itd).

Na drodze protagonisty po raz kolejny staje szereg nadnaturalnych istot, różniących się jednak znacznie od tych prezentowanych w poprzedniej odsłonie serii (obecne w grach stwory odzwierciedlają bowiem głęboko skrywane, indywidualne lęki, traumy i fantazje każdego z bohaterów). W tej części pojawiają się dwa z bardziej kultowych demonicznych indywiduów, których designy w nieco odświeżonej formie wykorzystane zostały zarówno w filmach, jak i niektórych z późniejszych gier. Mowa tu oczywiście o Piramidogłowym (Pyramid Head), będącym jednym z głównych i bardziej intrygujących bossów w rozgrywce, oraz pielęgniarkach, obecnych w lokacji Brookhaven Hospital. Silent Hill 2 to też jedna z części, w której nie występuje demoniczny pies.

Gra oferuje również inny zestaw broni, rozpoczynając od deski z wystającymi gwoździami, którą James wykorzystuje do obrony przed pierwszym napotkanym potworem. Kolejne użyteczne do walki przedmioty gracz zdobywa podczas eksploracji poszczególnych terenów w rozgrywce. Ma też możliwość zaopatrzenia się w Wielki Nóż lub Wielką Włócznię, którymi posługuje się sam Piramidogłowy.

Dodatkowa amunicja oraz health drinki i apteczki ponownie rozsiane są po różnych lokacjach gry, nie są jednak tak wyeksponowane jak w pierwszym SH i częściej zlewają się z otoczeniem. Gracz musi więc dobrze śledzić poczynania bohatera, bo często zwraca on głowę w kierunku, w którym dostrzeże jeden z cennych przedmiotów.

W pogoni za swoją zmarłą żoną protagonista trafia do różnych kluczowych lokacji, w których spotyka kolejnych ważnych dla gry bohaterów oraz odkrywa różne istotne dla rozwoju fabuły informacje. Aby przedostać się do kolejnych części budynków, musi rozwiązywać zagadki logiczne lub też mierzyć się ze stacjonującymi tam bossami. Niektórzy z napotykanych głównych przeciwników nie są zresztą wytworem jego własnych lęków czy wypieranych fantazji. Twórcy Silent Hill 2 położyli spory nacisk na aspekt psychologiczny postaci pobocznych i wnikliwe rozwinięcie ich własnych historii. Gracz ma więc możliwość zapoznania się z osobistymi koszmarami bohaterów, a także zmierzenia się z nawiedzającymi ich demonami. Jednym z kluczowych przeciwników Jamesa okazuje się zresztą jeden z bohaterów, z którym walki nie sposób uniknąć.

Interesującym typem bossa jest Piramidogłowy, nawiedzający protagonistę w różnych obszarach miasta. Po raz pierwszy James spotyka go w Wood Side Apartments, przypatrującego się mu zza drugiej strony zakratowanego przejścia. Główny bohater spotyka go jeszcze kilkakrotnie, najczęściej uciekając przed bezpośrednim kontaktem. W grze obecne są jednak dwa momenty, w których bezpośrednie starcie jest nieuniknione.

W tej części, podobnie jak w Silent Hill eksplorowany przez bohatera świat przybiera dwie formy. Tym razem jednak Fog World nie różni się tak znacząco od Otherworld. Przedstawione w alternatywnej rzeczywistości lokacje są wciąż bardziej sterylne i nie tak krwawe jak w poprzedniej odsłonie serii.

W SH 2 pojawia się też postać towarzysząca Jamesowi podczas eksploracji niektórych obszarów gry – Maria. Od tego, jak gracz będzie ją traktował (czy będzie często odwiedzał jej pokój w szpitalu, bronił przed atakującymi potworami lub też pozostawiał na ich pastwę) zależy w dużej mierze, jakie zakończenie otrzyma. Protagonista ma zresztą możliwość uśmiercenia kobiety, w tym momencie następuje jednak game over.

Endingi

Silent Hill 2 posiada w sumie 6 różnych endingów, uzależnionych od decyzji i akcji podejmowanych przez gracza podczas gry – trzy z nich („Leave” / „In Water” / „Maria”) dostępne są w trakcie pierwszego przechodzenia tytułu. Kolejne trzy („Rebirth”/ „Dog” / „UFO”) można natomiast odblokować podczas kolejnej rozgrywki.

SIlent Hill II to trójwymiarowa gra, o stonowanej, monotonnej wręcz kolorystyce ze znaczną przewagą szarości, która potęguje uczucie zagubienia i beznadziejności. Melancholijną atmosferę tytułu buduje również ścieżka dźwiękowa, opracowana przez kompozytora Akirę Yamaokę.

Silent Hill 2 Remake?

Silent Hill 2 jest jedną z marek w dorobku Konami, o której odświeżenie najczęściej proszą gracze. Niestety japoński wydawca póki co nie wyraża zainteresowania remasterem ani remakiem SH2.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 3 CD

Ocena czytelników: 8,7 / 10 na podstawie 3196 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 159,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Silent Hill 2

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.
Silent Hill 2 - recenzja gry
Silent Hill 2 - recenzja gry

Recenzja 17 kwietnia 2003, 12:15

Dzieło Konami w warstwie fabularnej ma jeszcze jedną sporą wadę – gra jest bardzo liniowa. W sumie chodzimy teoretycznie gdzie nam się podoba, jednak gra prowadzi nas raczej za rączkę – kiedy przykładowo nie wykonamy jeszcze wszystkich czynności na danym obszarze, nie zostaniemy „wypuszczeni” do kolejnej lokacji. To baaardzo ułatwia grę, jednak trochę psuje atmosferę – to przecież jakiś głos „z góry” zabrania nam wyjścia z budynku, którego drzwi są otwarte. Brak pewnej logiki jest zresztą obecny w całej grze. Wystarczy tylko wspomnieć, że Jimmy nie potrafi czasem wejść na kilkucentymetrowy krawężnik, że jego piła łańcuchowa nie potrafi przeciąć drewnianego płotka czy cieniutkiego drzewka. Że pełno jest drzwi, których nie da się otworzyć, chociaż na pierwszy rzut oka wystarczyłby porządny kopniak (nie mówię już o ataku piłą). Takich niedomówień jest mnóstwo, także sterowanie nie jest doskonałe i kamera często pokazuje zupełnie inny obszar od tego, którym jesteśmy zainteresowani. Nie zdziwi chyba też fakt, że nasza postać słucha nas tak bezmyślnie, że z radością może biegać w miejscu mając przed sobą ścianę. Kolejny zarzut to jakaś „kluczomania” tej gry – przez pół gry męczymy się szukając odpowiedniego kluczyka do kolejnych drzwi, często ledwo trzymających się w zawiasach !

PC
PS2