Czego Wiedźmin Redów może nauczyć Netflixa?

Wiedźmin 3 wyznaczył standardy adaptacji, którym trudno będzie dorównać. Ponad dwa lata temu spróbował tego Netflix i mimo że serial nie poradził sobie źle, od trzeciej części gry wiele mógłby się nauczyć.

filmomaniak.pl

Aleksandra Wolna

Wiadomość o nowym growym Wiedźminie wstrząsnęła internetem. Nie dość, że mowa o kolejnej części tak uwielbianego cyklu gier na podstawie prozy Andrzeja Sapkowskiego, to jeszcze nadchodząca produkcja „Redów” ma powstać w całości na silniku Unreal Engine 5, co zwiastuje niesamowite wrażenia wizualne. Wysokie oczekiwania sprawiają, że nie sposób nie postawić sobie pytania: „Czy da się pokazać to uniwersum lepiej, niż zrobił to Dziki Gon?”.

Wyzwanie jest ogromne, bo trzecia z serii gier nie tylko osiągnęła niesamowite wyniki sprzedaży (ponad 6 milionów w ciągu zaledwie pierwszych tygodni), ale też zdobyła wiele wyróżnień, w tym tytuł gry roku 2015 na gali The Game Awards. Produkcja ta do dziś cieszy się ogromną popularnością i według wielu nie da się tego przebić. Po sukcesie gry ogromny wzrost zainteresowania sagą o wiedźminie postanowił wykorzystać Netflix, produkując serial przedstawiający losy Geralta z Rivii. Czy został on dobrze przyjęty? Jak najbardziej. Czy według zagorzałych fanów tego uniwersum pozostawia wiele do życzenia? Jeszcze jak.

Zastanówmy się, co w serialu można było zrobić lepiej, gdyby tylko twórcy zwrócili więcej uwagi na to, co w Dzikim Gonie wyszło wyjątkowo dobrze i niekoniecznie powinno zostać całkowicie zmienione. Takie porównanie może być jednocześnie przestrogą, jak i listą życzeń – wskazaniem tego, co w czwartej części gry może pójść nie tak, choć mamy ogromne nadzieje, że tak się nie stanie.

UWAGA NA SPOILERY, NAPRAWDĘ WIELE SPOILERÓW Z FILMÓW I GIER.

Czasem warto trzymać się oryginału

Wiedźmin 3: Dziki Gon, CD Projekt RED, 2015

To, że wierność oryginałowi popłaca i wciąż pozwala na swobodną rozbudowę wątków, doskonale pokazały gry o wiedźminie. Nawet jeśli są one adaptacją i kontynuacją prozy Sapkowskiego, musiały wprowadzić znaczne zmiany. Gry to medium bardzo odmienne od spisanych historii, więc i losy Geralta trzeba było w pewnym stopniu zmodyfikować. Na szczęście modyfikacje te nie doprowadziły do powstania zupełnie nowej opowieści – wciąż śledzimy przygody książkowego wiedźmina, po prostu we w pełni interaktywnej wersji, która pozwala na wzbogacenie całego uniwersum.

Największe zmiany można dostrzec w misjach pobocznych. W Dzikim Gonie w pewnym momencie dostajemy od Yennefer zlecenie, by zdjąć z niej klątwę dżinna łączącą ją na zawsze z Geraltem, którym sterujemy. Pomimo że jest to oczywiste nawiązanie do Ostatniego życzenia, pierwszej części książkowej serii, gra nie odwzorowuje oryginalnej historii, a plastycznie ją modyfikuje. W Dzikim Gonie otrzymujemy możliwość zdjęcia klątwy, a wykonanie zadania prowadzi nas do wyboru, który pozwala wpłynąć na historię i zdecydować, czy chcemy pozostać związani z Yennefer. Cały ten poboczny wątek, jak i wiele innych w obrębie świata gry, nie przedstawia wydarzeń z książki, tylko zręcznie je wykorzystuje w nowym formacie. Zgodność z oryginałem zostaje zachowana, tak jak i wpisanie tej historii w mechanikę gry.

Netflixowy serial co prawda dość wiernie prezentuje wątek życzenia Geralta i jego powiązania z Yennefer; rozbudowuje też jej historię, dzięki czemu poznajemy ją lepiej niż w grach. W serialu można znaleźć niezliczone, bardzo szczegółowe nawiązania do książki powodujące, że łatwo pogubić się w ogólnej wizji, która te detale powinna ze sobą spajać. Pamiętacie, jak w produkcji Netflixa Vesemir skupiał się na przemienieniu Ciri w wiedźmina i był przekonany o słuszności swojego pomysłu? Oczywiście szerszy kontekst nigdy nie został wyjaśniony, nie dowiedzieliśmy się też, skąd wziął się taki pomysł, skoro serial wielokrotnie podkreślał fakt, że wiedźminami są mężczyźni.

W oryginalnym uniwersum wymyślonym przez Sapkowskiego przemiana kobiety w wiedźmina zwyczajnie nie jest możliwa – Vesemir doskonale o tym wie i nie ma żadnych tego typu zamiarów. To tylko jedna z wielu sytuacji, w których serial nie tyle dopisuje dodatkowe wątki do pierwotnej historii, co wręcz kłóci się z oryginałem. Oczywiście logicznego wytłumaczenia takich niezgodnych z uniwersum Wiedźmina zabiegów brak.

The Witcher 3: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 19 maja 2015

Informacje o Grze
9.2

GRYOnline

9.5

Gracze

9.7

Steam

9.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

Serial:Wiedźmin(The Witcher)

premiera: 2019dramatfantasyakcjaprzygodowy

Nowy sezon Sezonów: 4 Epizodów: 32

Wiedźmin opowiada historię tytułowego nieakceptowalnego przez społeczeństwo najemnego zabójcy potworów o imieniu Geralt, którego przeznaczenie nieoczekiwanie związuje z obdarzoną potężnymi mocami księżniczką Cintry, Ciri. Wiedźmin jest serialem fantasy stworzonym dla platformy Netflix, którego showrunnerką jest Lauren Schmidt (Daredevil, The Umbrella Academy). Produkcja została oparta na opowiadaniach i powieściach autorstwa polskiego pisarza Andrzeja Sapkowskiego. Akcja tytułu toczy się w świecie, w którym magia i różne fantastyczne istoty są na porządku dziennym. Nie brakuje w nim również potworów zagrażających życiu bogu ducha winnych obywateli poszczególnych państw. Polowaniem na nie zajmują się tytułowi wiedźmini – zmutowani i śmiertelnie skuteczni wojownicy. Jednym z nich jest Geralt. Podczas swoich rozlicznych przygód napotyka on zarówno licznych wrogów, ale też przyjaciół, wśród których możemy wymienić chociażby barda Jaskra czy czarodziejkę Yennefer, w której się zakochuje. Pewnego dnia przeznaczenie splątuje go z Ciri, młodą dziedziczką tronu królestw Cintry. Niestety, po najeździe wojsk okrutnego Cesarstwa Nilfgaardu księżniczka jest zmuszona do ucieczki. Geralt rusza, by ją odszukać. W produkcji wystąpili m.in. Henry Cavill (Geralt z Rivii), Joey Batey (Jaskier), MyAnna Buring (Tissaia de Vries), Freya Allan (Ciri), Anya Chalotra (Yennefer z Vengerbergu), Anna Shaffer (Triss Merigold), Adam Levy (Myszowór), Jodhi May (Królowa Calanthe), Lars Mikkelsen (Stregobor), Kim Bodnia (Vesemir) oraz Eamon Farren (Cahir). Zdjęcia kręcono m.in. w Budapeszcie, Nowym Jorku, Podzamczu oraz na wyspach Gran Canaria i La Palma.

Serial The Witcher
Podobało się?

33

Aleksandra Wolna

Autor: Aleksandra Wolna

Dla GRYOnline.pl pisze od marca 2022 roku, zajmując się publicystyką zarówno o grach, jak i o filmach. Na co dzień zajmuje się tworzeniem gier od strony fabularnej, więc branżę zna od podszewki. Gra od małego; najczęściej wybiera JRPG-i czy gry niezależne, choć ma też ogromną słabość do platformówek 3D. Najlepiej odnajduje się w słowie pisanym, więc połączenie tworzenia tekstów z pasją do gier uważa za naturalną kolej rzeczy. Prywatnie kolekcjonuje Tamagotchi i zajmuje się swoją niewielką, kocią rodziną. Ulubionymi grami, zdjęciami kotów i innymi różnościami chętnie dzieli się na Instagramie.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl