Flow – proponuję Nuclear Throne. 7 gier, które mogą ci pomóc w czasie depresji

Adam Bełda

Flow – proponuję Nuclear Throne

Wystarczy spojrzeć na uśmiechniętą twarz tego mutanta i jego wysoko uniesioną broń, żeby uwierzyć, że czasami do szczęścia potrzeba tylko pustkowia i paru przeciwników - 7 gier, które mogą ci pomóc w czasie depresji - dokument - 2020-04-14
Wystarczy spojrzeć na uśmiechniętą twarz tego mutanta i jego wysoko uniesioną broń, żeby uwierzyć, że czasami do szczęścia potrzeba tylko pustkowia i paru przeciwników

Martin Seligman, twórca psychologii pozytywnej, postuluje trzy modele szczęścia. Pierwszy z nich, najmniej doskonały, miałby się opierać na hedonistycznym trybie życia i maksymalizowaniu przyjemności. Niestety takie postrzeganie szczęścia jest dostępne jedynie dla około połowy społeczeństwa – umiejętność doświadczania świata przez przyjemność i utrzymywania jej przez długi czas jest bowiem uwarunkowana genetycznie.

Najdoskonalszym sposobem na uzyskanie zadowolenia z życia jest według Seligmana inny z modeli, zakładający oparcie swojego postrzegania rzeczywistości na znalezieniu sensu swoich działań. Postuluje on pozbycie się egoizmu i skupienie na celu większym niż pojedynczy człowiek. Pomaga to spojrzeć na problemy z dystansu i jest trwałym, trudnym do podważenia źródłem satysfakcji (jeśli sensem życia jest pomaganie innym, to indywidualna krzywda nie jest istotna).

W kontekście gier jednak największe zastosowanie ma model „środkowy” – życie bazujące na zaangażowaniu. Postuluje on, że duże zaangażowanie w coś daje względnie trwałe poczucie szczęścia, na które stosunkowo mały wpływ ma sam efekt działań. Słowem – jeśli gra wciąga, zapominamy o problemach, a zadowolenie czujemy jeszcze przez jakiś czas po wyłączeniu jej.

FLOW – ŚWIĘTY GRAAL IMMERSJI

Ważnym pojęciem łączącym świat gier i psychologii pozytywnej jest flow. Oznacza ono zjawisko całkowitego zatracenia się w jakiejś czynności, sytuację, w której człowiek traci poczucie czasu i przestrzeni i niemal dosłownie jest w grze (albo dowolnej innej aktywności).

W grach stan flow jest najczęściej wypadkową wzajemnego stosunku umiejętności gracza do stawianego mu przez projektanta wyzwania. Jeśli jest ono adekwatne, mamy możliwość pełnego wsiąknięcia w świat przedstawiony bez irytującego powtarzania pewnych fragmentów, ale i bez uczucia nudy.

Dla mnie doskonałym przykładem na wysoki poziom flow w grach jest niezależne Nuclear Throne. Nie dlatego, że uważam tę grę za najlepszą – znam sporo o wiele lepszych tytułów – ale dlatego, że czas przy niej po prostu przestaje istnieć. Pamiętam, jak pogrywałem sobie w Nuclear Throne przez miesiąc czy dwa po zakupie, myśląc, że zajęło mi to łącznie pięć, może dziesięć godzin. Licznik na Steamie wskazywał osiemdziesiąt osiem.

  1. Więcej o grze Nuclear Throne
Dark Souls

Dark Souls

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 22 września 2011

Informacje o Grze
9.0

GRYOnline

8.7

Gracze

9.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

49

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-04-16
08:33

Carlito78 Konsul

Gry jak najbardziej moga być pomocne przy depresji bo po po prostu gry są wspaniałe i zdrowy człowiek gdy nie gra długo to też źle się czuje. Ale polecałbym inne niż wymienione. Polecam COD MW, ponieważ jest to relaksująca strzelanka z wygodnym i dynamicznym poruszaniem oraz Gwint - dlatego, że jest to przyjemna karcianka, w której nie trzeba robić skomplikowanych talii by były skuteczne.

Komentarz: Carlito78
2020-04-20
09:10

MaciekBpl Junior

MaciekBpl
👎

Tragedia... Ze wszystkich gier, które są w zestawieniu jest tylko jedna, która ma potencjał być użytą we wspomaganiu leczenia (nie leczeniu) depresji. Co jest najpiękniejsze owa gra jest dostępna jedynie na terenie Nowej Zelandii, więc generalnie chwalicie się, że zdobyliście grę nielegalnie?
Dodatkowo - z doświadczenia, bo sam się leczę - mogę Wam powiedzieć, że w depresji - prawdziwej, a nie smutku, który odczuwa każdy - często występuje u chorej osoby niemożność odczuwania przyjemności z rzeczy, które kiedyś sprawiały radość. Zanim zacząłem się leczyć w swoich średnich okresach - nie mówiąc o złych - nie byłem w stanie pomyśleć o graniu, czy czytaniu książek. A wcale nie mam jakiegoś mocnego przypadku.

Komentarz: MaciekBpl
2020-04-20
12:17

xKoweKx [stalker.pl] Generał

xKoweKx [stalker.pl]

Artykuł żenada

Komentarz: xKoweKx [stalker.pl]
2020-04-20
12:46

madmec Generał

madmec

Fajny artykul, jak ktos wyzej zauwazyl bedacy nieco pretekstem do przedstawienia kilku ciekawych koncepcji.
Jesli komus pomagaja gry to dobrze. Jesli nie, to albo warto sprobowac, albo wystarczy zrozumiec ze innym pomagaja.

Reakcje sa tez ciekawe. Kiedys slyszalem o tym jak ludzie staja sie przywiazani, nawet do swoich negatywnych stanow, ale do konca w to nie wierzylem. Tutaj zobaczylem to naprawde, ze dla wielu 'moja depresja jest mojsza i prawdziwa' i jak cos 'nie dziala dla mnie to nie dziala/nie powinno dla innych'. Fascynujace i troche przerazajace. Rozumiem ludzi z depresja, przeciez nie musza byc optymistami ;-), ale inni...

Gry maja rozne cele i wplyw na nas. Swiaty, w ktore monza sie zanurzyc, gry w ktorych Flow jest satysfakcjonujacy, przygody, ktorych inaczej by sie nie przezylo. Jesli VR posunie sie naprzod, to gry beda oczywistym narzedziem terapii. Na razie jak rozumiem w jakiejs szczatkowej formie sa.

Komentarz: madmec
2020-04-20
13:15

gorsett Centurion

gorsett

Kiedy zestaw na raka?

Komentarz: gorsett

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl