Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 kwietnia 2021, 15:10

5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry komputerowe

W poznawaniu historii możemy liczyć jedynie na źródła, ale korzystanie z nich bywa trudne. Często więc wiedzę czerpiemy z gier i filmów. A tam często roi się od mitów i nieścisłości. Oto te najbardziej powszechne o czasach średniowiecza.

Spis treści

„Ledowe” pochodnie

Początki średniowiecza nazywa się „wiekami ciemnymi”, a historia tego terminu to temat na osobną opowieść. Określenie „dark ages” możemy jednak odnieść niezgodnie z pierwotnym znaczeniem do sprawy zupełnie prozaicznej – jak ciemno potrafiło być wtedy w pomieszczeniach, w zamczyskach o grubych murach i małych oknach, kurnych chatach czy budynkach ściśniętych wewnątrz miejskich murów. W filmach i grach natomiast średniowieczne sale zawsze są klimatycznie oświetlone, a szczególnie magiczną rolę wydają się odgrywać pochodnie. Często tkwią one całymi rzędami w korytarzach, niczym kinkiety, by w razie potrzeby zostać szybko zabrane do oświetlenia sobie drogi na zewnątrz.

Magiczna moc pochodni jest trochę przeceniana w wielu grach i filmach. - 5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry komputerowe - dokument - 2021-04-08
Magiczna moc pochodni jest trochę przeceniana w wielu grach i filmach.

Pochodnia jest obowiązkowym wyposażeniem bohaterów gier, takich jak np. Medieval Dynasty, gdzie dostępna jest pod klawiszem szybkiego wyboru, a w Kingdom Come: Deliverance musimy koniecznie nieść zapaloną pochodnię, żeby chodzić nocą po miasteczku. W średniowiecznej rzeczywistości było to jednak kiepskie rozwiązanie. Bardzo niepraktyczne w użyciu i marne źródło światła.

Zostało jeszcze 48% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy wierność historyczna jest dla Ciebie ważna?

Tak
34,7%
Nie
8,3%
Zależy od gry/filmu/serialu
57%
Zobacz inne ankiety
Krowy za mury - jak w średniowieczu naprawdę oblegano miasta i zamki
Krowy za mury - jak w średniowieczu naprawdę oblegano miasta i zamki

Widowiskowe sceny oblężeń zamków dobrze się ogląda w kinie, ale w rzeczywistości były to o wiele bardziej czasochłonne operacje. Często zapomina się też o losie zamkniętych w twierdzy cywilów. Jakie więc były historyczne realia zdobywania fortec?

6 mitów o broni palnej, które utrwalają gry komputerowe
6 mitów o broni palnej, które utrwalają gry komputerowe

Strzelać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej - zwłaszcza na ekranie komputera, bo o „brońkach” w grach wiemy niemal wszystko. Ile z tej wiedzy ma jednak oparcie w rzeczywistości? Rozprawiamy się z najpopularniejszymi mitami o broni palnej w grach!

Twórcy Kingdom Come o głaskaniu piesków, modach i sikaniu pod wiatr
Twórcy Kingdom Come o głaskaniu piesków, modach i sikaniu pod wiatr

W ponad rok od premiery Kingdom Come: Deliverance deweloperzy ze studia Warhorse triumfują: pokonali przeciwności losu, odnieśli komercyjny sukces, znaleźli sobie wydawcę i z optymizmem mogą patrzeć w przyszłość.