„Ledowe” pochodnie. 5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry

Dariusz Matusiak

87

„Ledowe” pochodnie

Początki średniowiecza nazywa się „wiekami ciemnymi”, a historia tego terminu to temat na osobną opowieść. Określenie „dark ages” możemy jednak odnieść niezgodnie z pierwotnym znaczeniem do sprawy zupełnie prozaicznej – jak ciemno potrafiło być wtedy w pomieszczeniach, w zamczyskach o grubych murach i małych oknach, kurnych chatach czy budynkach ściśniętych wewnątrz miejskich murów. W filmach i grach natomiast średniowieczne sale zawsze są klimatycznie oświetlone, a szczególnie magiczną rolę wydają się odgrywać pochodnie. Często tkwią one całymi rzędami w korytarzach, niczym kinkiety, by w razie potrzeby zostać szybko zabrane do oświetlenia sobie drogi na zewnątrz.

Magiczna moc pochodni jest trochę przeceniana w wielu grach i filmach. - 5 mitów o średniowieczu, które utrwalają gry komputerowe - dokument - 2021-04-08
Magiczna moc pochodni jest trochę przeceniana w wielu grach i filmach.

Pochodnia jest obowiązkowym wyposażeniem bohaterów gier, takich jak np. Medieval Dynasty, gdzie dostępna jest pod klawiszem szybkiego wyboru, a w Kingdom Come: Deliverance musimy koniecznie nieść zapaloną pochodnię, żeby chodzić nocą po miasteczku. W średniowiecznej rzeczywistości było to jednak kiepskie rozwiązanie. Bardzo niepraktyczne w użyciu i marne źródło światła.

Próba oświetlenia wnętrza zamku pochodniami skończyłaby się po pierwsze totalnym zadymieniem pomieszczenia, a po drugie koniecznością wymiany każdej z nich po niespełna godzinie – dłużej bowiem nie były w stanie się palić. Na zewnątrz z kolei oświetlały jedynie bardzo niewielki fragment terenu. Można było przypatrzeć się jakiemuś przedmiotowi, ale już chodzenie z pochodnią po dworze w nocy było absurdalne. W przypadku szybkich wypadów w okolicy zamku o wiele lepiej sprawdzała się świeczka czy kaganek, a przy dalszych wyprawach znacznie więcej widziało się, pozwalając przyzwyczaić się wzrokowi do mroku, zwłaszcza gdy choć trochę świecił księżyc. Pochodnie są zdecydowanie przereklamowane w popkulturze.

Czy pochodnie nie były więc używane? Jak najbardziej, przy czym czasem wcale nie chodziło o to, żeby były użyteczne.

„Niezależnie od uroczystości karnawałowych Rzymianie, zdaje się, pierwsi zrozumieli piękno pochodu z pochodniami. Kiedy Pius II w 1459 roku wrócił z kongresu w Mantui, cały lud na koniach oczekiwał go z pochodniami, zataczając świetlne kręgi koło pałacu papieskiego”.

Kultura odrodzenia we Włoszech, Jacob Burckhardt

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 13 lutego 2018
Kingdom Come: Deliverance - Encyklopedia Gier
8.3

GRYOnline

7.9

Gracze

8.4

Steam

7.2

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

160

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Czy wierność historyczna jest dla Ciebie ważna?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl