Biała Grań – Klejnot Północy. 14 miast z gier, które trzeba zwiedzić w wakacje

Maciej Pawlikowski

Biała Grań – Klejnot Północy

Nie wszystkim odpowiada miejski tłok i wysokie temperatury. Niektórzy wolą odrobinę chłodniejsze rejony, na przykład cudowną Białą Grań, stolicę włości o tej samej nazwie w Skyrimie. Bajeczne drewniano-murowane miasteczko zrobi wrażenie na każdym turyście, a mnóstwo tawern, straganów i sklepików z najdziwniejszymi wyrobami lokalnej ludności podkreśla urokliwość tego niebanalnego miejsca. Już sama nazwa kusi tajemniczością. Biała Grań w języku smoków to Ahrolsedovah – Wzgórze Smoków.

Historia

BIAŁA GRAŃ W PUNKTACH:
  1. Gra: Skyrim
  2. Ludność: kilka tysięcy
  3. Waluta: septim
  4. Zabytki i atrakcje: święte drzewo Zielonnik, Smocza Przystań, Niebiańska Kuźnia, Jorrvarskr
  5. Sławne postacie: Kodlak Białowłosy, Lydia, Balgruuf Większy
  6. Lokalne przysmaki: stek z mamuta, kotlet z dziczyzny, koński udziec
  7. Zagrożenia: smoki, wilkołaki, wampiry, pijani Nordowie

Białą Grań założył przed wieloma laty kapitan Jeek Rzeka po odkryciu Niebiańskiej Kuźni. Od tamtego czasu miasto bardzo się rozwinęło i dziś stanowi jedno z głównych centrów handlu w Skyrimie. Przez lata o miasto przez wzgląd na strategiczne umiejscowienie upominały się różne polityczne siły, m.in. Cesarstwo i Gromowładni, buntownicy z Wichrowego Tronu. Miasto dzieli się na niewiarygodnie piękne dzielnice Polną, Wiatru i Chmur. W tej ostatniej mieści się sławna Smocza Przystań, siedziba jarlów zarządzających Białą Granią. Legenda głosi, że zbudował ją Olaf Jedno-Oki, bohater, który miał pokonać smoka Numineksa. Głowa smoka do dziś zdobi ściany hali Smoczej Przystani.

W Białej Grani znalazły schronienie rozmaite ugrupowania, m.in. Towarzysze, zasłużeni wojownicy, którym z uszu z jakiegoś powodu wystają włosy, oraz klan Dzieci Wojny i Siwowłosych. Spotkacie tu wszystkie rasy kontynentu Tamriel, m.in. dumnych Bretonów, miłych w dotyku Khajitów czy buńczucznych Redgardów, ale najliczniejsi są oczywiście Nordowie – północy lud ze Skyrimu.

Malownicze miasto u podnóża fortecy to idealne miejsce na spędzenie niebanalnych wakacji. Otaczające je łańcuchy strzelistych gór i wyżyn tworzą podniosłą i romantyczną atmosferę, a drewniane domki wybudowano z dbałością o najmniejsze detale.

Uwaga:

Dementujemy plotki rozsiewane przez konkurencję, jakoby w Białej Grani grasowały wilkołaki. Psy w tym urokliwym miejscu osiągają zupełnie naturalną wielkość i nie żywią się ludźmi, a słyszane w nocy wycie to najpewniej popisowy numer stałych bywalców lokalnej gospody Pod Chorągwią Klaczą. Nieprawdą jest również, że Biała Grań nękana jest przez wampiry. Życie nocne w miasteczku, owszem, istnieje, ale opiera się na zupełnie cywilizowanych zwyczajach. Jednocześnie przypominamy, że w nocy wychodzicie z domów na własną odpowiedzialność.

Atrakcje

Jeśli odwiedzisz Białą Grań, od razu zauważysz jej kluczowe miejsce. Smocza Przystań, górująca nad miastem twierdza jarla, robi wrażenie rozmachem konstrukcji. Majestatyczne hale rozświetlają paleniska i każdy wędrowiec może wejść i ogrzać się oraz posilić przy którymś z suto zastawionych stołów. Wyobraźnia architektów na siedzibie jarla się nie kończy. Ci, którzy zbudowali Niebiańską Kuźnię, musieli być bowiem natchnieni przez istoty najwyższe. Tę niesamowitą kuźnię wyryto w litej skale, a nad rozżarzonym ogniem umieszczono ogromnego skalistego ptaka. Z kuźni roztacza się zapierający dech w piersiach widok na miasto i górskie łańcuchy.

Ale to nie wszystko. Będąc w Białej Grani, nie zapomnijcie zobaczyć Jorrvarskr, najstarszego budynku w mieście. To właśnie wokół Jorrvarskr i kuźni napływowi mieszkańcy rozpoczęli budowę swoich domostw, dając początek Białej Grani. Jorrvarskr to również siedziba Towarzyszy, u których zawsze można szukać pomocy.

Tym, którym spodobała się kuźnia, z pewnością do gustu przypadnie również święte drzewo Zielonnik, które rośnie nieopodal świątyni Kynareth. Zielonnik to główna atrakcja turystyczna miasta i duma mieszkańców.

Czy wiesz, że...

Wszyscy strażnicy patrolujący Białą Grań byli niegdyś doświadczonymi podróżnikami, ale w wyniku kontuzji kolana musieli porzucić swoje niegdysiejsze zamiłowania i poszukać zarobku w ochroniarstwie.

The Witcher 3: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 19 maja 2015

Informacje o Grze
9.2

GRYOnline

9.5

Gracze

9.7

Steam

9.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

70

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Które z wymienionych miast najbardziej chcesz odwiedzić?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl