City 17 – swojskie wakacje na Wschodzie. 14 miast z gier, które trzeba zwiedzić w wakacje

City 17 – swojskie wakacje na Wschodzie

Wschód również ma swoje powody do dumy. Rozległe miasto w niedookreślonym kraju na wschodzie Europy jest tego przykładem. Utrzymane w typowej dla tej części globu stylistyce City 17 charakteryzuje się dobrze znaną Polakom architekturą; ciężką i siermiężną, ale jednocześnie swojską i na swój sposób klimatyczną. Turyści odnajdą tu wiele przenikających się wzajemnie stylów, od sowieckiego modernizmu na przedwojennym neoklasycyzmie kończąc. Władze miasta – szacowny, wielokulturowy Kombinat – doskonale wiedzą, czego potrzebują wymagający mieszkańcy, dlatego na ulicach umieścili ekrany holograficzne, na których emituje się programy rozrywkowe.

Historia

CITY 17 W PUNKTACH:
  1. Gra: Half-Life 2, Half-Lif 2: Episode One
  2. Ludność: kilkaset tysięcy
  3. Waluta: praca za darmo
  4. Zabytki i atrakcje: stacja kolejowa, postsowiecka architektura, Cytadela, budowle Kombinatu
  5. Sławne postacie: Gordon Freeman (raczej małomówny), Wallace Breen (raczej nieprzyjemny), Alyx Vance (raczej ładna)
  6. Lokalne przysmaki: stek z kosmicznego kraba
  7. Zagrożenia: wszelkiej maści kosmici, służby Kombinatu, systemy obronne

City 17 w formie takiej, jaką znamy dzisiaj, prawdopodobnie powstało po tzw. siedmiogodzinnej wojnie. W wyniku nierozważnych eksperymentów ludzkość otworzyła międzywymiarowe portale, a Ziemię zalały obce formy życia Xen. Szukający ratunku ludzie zgromadzili się w miastach, za murami pozostawiając ciągnące się po horyzont nieużytki, opuszczone i jałowe ziemie.

Wraz z Xen na Ziemię przybył Kombinat, międzygalaktyczna, inteligentna rasa, który złamała wszelki opór ziemskich wojsk i rządów w zaledwie 7 godzin. Kombinat za swą siedzibę obrał właśnie City 17, a wśród starych, sowieckich kamienic wyrosły strzeliste, stalowe drapacze chmur.

Cytadela – gmach Kombinatu – góruje nad niską zabudową rozległego miasta City 17. To w niej właśnie rezyduje administrator Ziemi, mianowany przez Kombinat przywódca ludzkości i reprezentant jej interesów. Wallace Breen był niegdyś administratorem kompleksu badawczego Black Mesa.

Atrakcje

City 17, choć pozornie szare i nijakie, ma w sobie ukrytą europejską duszę. Grubo ciosane gmachy domostw i ulice zastawione ładami stanowią nie lada atrakcję dla turystów z krajów zachodnich. Wielkie kamienice, jak to często bywa na przykład w Polsce, zostały wybudowane obok siebie, ściana w ścianę, wyznaczając linie ulic i chodników. Kable dostarczające prąd i telewizję prowizorycznie rozpięto między gmachami. Liczne kawiarenki i sklepy z żywnością dopełniają wrażenia.

Nad dachami z czerwonej dachówki górują potężne drapacze chmur Kombinatu. Stworzone z szczególnie trwałego metalu niewiadomego pochodzenia budowle tej frakcji zdecydowanie odróżniają się od tła: są spiczaste i „ostre”, a przy tym również ruchome. Architektura Kombinatu potrafi się rozrastać, przestawiać ściany i szybko tworzyć nowe budynki.

Najbardziej rzucającym się w oczy punktem City 17 jest oczywiście Cytadela – wysoka na dokładnie 3027 metrów wieża z metalu, w której rezyduje administrator Ziemi. Ten cud techniki zdecydowanie wyróżnia się na tle niskawych kamieniczek. Innym znaczącym miejscem jest stacja kolejowa utrzymana w duchu starych posowieckich kolei państwowych. To właśnie tutaj każdy turysta i nowo przybyły mieszkaniec witany jest komunikatem Wallace’a Breena: „Witaj. Witaj w City 17”.

Czy wiesz, że...

City 17 zaprojektował Viktor Antonov, bułgarski artysta i dyrektor artystyczny mający swój udział nie tylko w pracach nad Half-Life 2, ale również nad Dishonored. To on wymyślił wschodnie City 17, a także styl i technikę zaawansowanej frakcji Kombinatu. Uważa się, że artysta oparł City 17 na Sofii, stolicy Bułgarii i swoim rodzinnym mieście.

Jego dzieła rozpoznacie również w Dishonored. Trawiona przez plagę szczurów steampunkowa metropolia przywodząca na myśl Londyn lub Edynburg robi ogromne wrażenie. Antonov uczestniczył w projektowaniu Fallouta 4 i Dooma oraz charakterystycznego filmu Renesans z 2006 roku. Artysta po pracy dla Valve, a później Bethesdy rozstał się z dużymi firmami i powrócił na scenę indie. Obecnie pracuje w Darewise Entertainment nad projektem ROKH, będącym sandboksowym survivalem z akcją osadzoną na Marsie.

The Witcher 3: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt
PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 19 maja 2015
The Witcher 3: Wild Hunt - Encyklopedia Gier
9.2

GRYOnline

9.5

Gracze

9.7

Steam

9.3

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

70

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Które z wymienionych miast najbardziej chcesz odwiedzić?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl