City 17 – swojskie wakacje na Wschodzie. 14 miast z gier, które trzeba zwiedzić w wakacje

Maciej Pawlikowski

City 17 – swojskie wakacje na Wschodzie

Wschód również ma swoje powody do dumy. Rozległe miasto w niedookreślonym kraju na wschodzie Europy jest tego przykładem. Utrzymane w typowej dla tej części globu stylistyce City 17 charakteryzuje się dobrze znaną Polakom architekturą; ciężką i siermiężną, ale jednocześnie swojską i na swój sposób klimatyczną. Turyści odnajdą tu wiele przenikających się wzajemnie stylów, od sowieckiego modernizmu na przedwojennym neoklasycyzmie kończąc. Władze miasta – szacowny, wielokulturowy Kombinat – doskonale wiedzą, czego potrzebują wymagający mieszkańcy, dlatego na ulicach umieścili ekrany holograficzne, na których emituje się programy rozrywkowe.

Historia

CITY 17 W PUNKTACH:
  1. Gra: Half-Life 2, Half-Lif 2: Episode One
  2. Ludność: kilkaset tysięcy
  3. Waluta: praca za darmo
  4. Zabytki i atrakcje: stacja kolejowa, postsowiecka architektura, Cytadela, budowle Kombinatu
  5. Sławne postacie: Gordon Freeman (raczej małomówny), Wallace Breen (raczej nieprzyjemny), Alyx Vance (raczej ładna)
  6. Lokalne przysmaki: stek z kosmicznego kraba
  7. Zagrożenia: wszelkiej maści kosmici, służby Kombinatu, systemy obronne

City 17 w formie takiej, jaką znamy dzisiaj, prawdopodobnie powstało po tzw. siedmiogodzinnej wojnie. W wyniku nierozważnych eksperymentów ludzkość otworzyła międzywymiarowe portale, a Ziemię zalały obce formy życia Xen. Szukający ratunku ludzie zgromadzili się w miastach, za murami pozostawiając ciągnące się po horyzont nieużytki, opuszczone i jałowe ziemie.

Wraz z Xen na Ziemię przybył Kombinat, międzygalaktyczna, inteligentna rasa, który złamała wszelki opór ziemskich wojsk i rządów w zaledwie 7 godzin. Kombinat za swą siedzibę obrał właśnie City 17, a wśród starych, sowieckich kamienic wyrosły strzeliste, stalowe drapacze chmur.

Cytadela – gmach Kombinatu – góruje nad niską zabudową rozległego miasta City 17. To w niej właśnie rezyduje administrator Ziemi, mianowany przez Kombinat przywódca ludzkości i reprezentant jej interesów. Wallace Breen był niegdyś administratorem kompleksu badawczego Black Mesa.

Atrakcje

City 17, choć pozornie szare i nijakie, ma w sobie ukrytą europejską duszę. Grubo ciosane gmachy domostw i ulice zastawione ładami stanowią nie lada atrakcję dla turystów z krajów zachodnich. Wielkie kamienice, jak to często bywa na przykład w Polsce, zostały wybudowane obok siebie, ściana w ścianę, wyznaczając linie ulic i chodników. Kable dostarczające prąd i telewizję prowizorycznie rozpięto między gmachami. Liczne kawiarenki i sklepy z żywnością dopełniają wrażenia.

Nad dachami z czerwonej dachówki górują potężne drapacze chmur Kombinatu. Stworzone z szczególnie trwałego metalu niewiadomego pochodzenia budowle tej frakcji zdecydowanie odróżniają się od tła: są spiczaste i „ostre”, a przy tym również ruchome. Architektura Kombinatu potrafi się rozrastać, przestawiać ściany i szybko tworzyć nowe budynki.

Najbardziej rzucającym się w oczy punktem City 17 jest oczywiście Cytadela – wysoka na dokładnie 3027 metrów wieża z metalu, w której rezyduje administrator Ziemi. Ten cud techniki zdecydowanie wyróżnia się na tle niskawych kamieniczek. Innym znaczącym miejscem jest stacja kolejowa utrzymana w duchu starych posowieckich kolei państwowych. To właśnie tutaj każdy turysta i nowo przybyły mieszkaniec witany jest komunikatem Wallace’a Breena: „Witaj. Witaj w City 17”.

Czy wiesz, że...

City 17 zaprojektował Viktor Antonov, bułgarski artysta i dyrektor artystyczny mający swój udział nie tylko w pracach nad Half-Life 2, ale również nad Dishonored. To on wymyślił wschodnie City 17, a także styl i technikę zaawansowanej frakcji Kombinatu. Uważa się, że artysta oparł City 17 na Sofii, stolicy Bułgarii i swoim rodzinnym mieście.

Jego dzieła rozpoznacie również w Dishonored. Trawiona przez plagę szczurów steampunkowa metropolia przywodząca na myśl Londyn lub Edynburg robi ogromne wrażenie. Antonov uczestniczył w projektowaniu Fallouta 4 i Dooma oraz charakterystycznego filmu Renesans z 2006 roku. Artysta po pracy dla Valve, a później Bethesdy rozstał się z dużymi firmami i powrócił na scenę indie. Obecnie pracuje w Darewise Entertainment nad projektem ROKH, będącym sandboksowym survivalem z akcją osadzoną na Marsie.

The Witcher 3: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 19 maja 2015

Informacje o Grze
9.2

GRYOnline

9.5

Gracze

9.7

Steam

9.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

70

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Które z wymienionych miast najbardziej chcesz odwiedzić?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2017-07-24
18:52

zanonimizowany1027056 Generał

Khorinis i Dunwall za klimat, natomiast Los Santos za dopracowanie i szczegółowość.

Attention Dunwall citizens.

Komentarz: zanonimizowany1027056
2017-07-24
20:34

rewiz Junior

eee a gdzie Batman Arkham City?

Komentarz: rewiz
2017-07-24
20:50

Crod4312 Legend

Crod4312

Aż dziwie się, że Novigrad jest tak wysoko. Owszem jest piękny, owszem jest duży, ale przy tym dość nudny. Zmarnowany potencjał tego miasta mnie przytłacza.

Osobiście zagłosowałem na Cytadele, ale tylko dlatego, że w spisie nie ma Silden i okolic z Gothic'a 3. Nigdy nie lubiłem tłumów ludzi i jestem typem człowieka, który lubi się gdzieś zaszyć i mieć święty spokój. Dlatego Silden i jego przyległe polany/lasy najbardziej trafiały w moje gusta.

Wybór padł na Cytadelę, ponieważ jednym z największych moich marzeń jest lot w kosmos, a na Cytadeli można podziwiać piękno przestrzeni kosmicznej :)

PS. Zamiast Novigradu bardziej widziałbym tu Beauclair

Komentarz: Crod4312
2017-07-25
09:24

Venkt Pretorianin

Jak Khorinis bedac jedynym miastem na wyspie moglo byc miastem niepotrzebnym? A gdzie ci ludzie mieli sie podziac? Khorinis & Tristram > all. A z Wiedzminow to Wyzima

Komentarz: Venkt
2017-08-05
13:22

kotonikk Generał

kotonikk

Jak można stawiać wyżej pseudo miasta ze Skyrima od Novigradu, powiedzcie mi, bo nie mogę tego pojąć. Owszem, mają fajny klimat i parę ciekawych miejsc, ale Novigrad to inna, nieosiągalna liga. Nie jest idealny, nie można wejść do najbardziej interesujących miejsc, ale to naprawdę perła cyfrowej architektury. Przeogromna, zróżnicowana, tętniąca życiem. Zupełnie inny klimat jest w Novigradzie za dnia, kiedy targi żyją swoim życiem, a co innego jest w nocy, kiedy ulice pustoszeją, a gdzieniegdzie rozpalane są ogniska i urządzane zabawy. Są różne dzielnice, od pełnych bogatych kupieckich kamienic, po slamsy, gdzie lepiej nawet za dnia się nie zapuszczać. Kilka karczm i przybytków, w których można spędzić czas i wygrać/stracić pieniądze. Piękny rynek w centrum z okazałą wieżą ratusza. Sklepy, banki, zamtuzy, łaźnie, wielki port i wszystko, czego w średniowiecznym mieście zabraknąć nie może. Novigrad nie jest płaski, pełno w nim wzniesień i wijących się uliczek i traktów, pod którymi ciągnie się labirynt kanałów i elfickich ruin, na których metropolia została zbudowana. Do wielu budynków da się wejść i można pooglądać życie Novigradzian z bliska. Jak przystało na metropolię, Novigrad zamieszkuje wiele ras i to słychać, widać i czuć. Co rusz można natknąć się na lokalsów i usłyszeć od nich jakiś komentarz, czy to odnoszący się do pogody, sytuacji politycznej czy po prostu tego, że któryś z nich wstał dziś lewą nogą. Miasto już z daleka imponuje swoją panoramą, pełną wież i baszt, a po wjeździe do niego przez jedną z kilku bram, pochłania całkowicie. Tym bardziej szkoda, że do tych reprezentacyjnych budowli wejść nie można. Nie zmienia to faktu, że projektantom Novigradu należą się pokłony i duża zniżka na wstęp do Zimorodka czy Passiflory ;)

Komentarz: kotonikk

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl