Wolna wola - BioShock. 11 gier z przekazem, którego nie zauważyliście

Dariusz Matusiak

Wolna wola - BioShock

Gracze to dziwne istoty. Z jednej strony lubią, gdy rozgrywka ma jakiś cel, oczekują otrzymania konkretnych zadań do wykonania, ale z drugiej nie znoszą, gdy gra „prowadzi ich za rączkę”, nie zostawia im nic do własnej interpretacji i odkrycia. Dobrze wiedzieli o tym twórcy pierwszej części BioShocka, którzy połączyli obie kwestie w postaci podchwytliwego tekstu: „Czy byłbyś łaskaw…” (Would you kindly).

Przez całą rozgrywkę mamy wrażenie, że po prostu popychamy naprzód fabułę, tak jak w każdej innej podobnej grze. Na końcu okazuje się jednak, że cały czas ze ślepym posłuszeństwem wypełnialiśmy czyjeś rozkazy, zupełnie jak niewolnik. Gdyby głos Atlasa rzucał nam suche, surowe rozkazy, pewnie wielu graczy starałoby się z przekory próbować robić coś na odwrót, szukać luk. Wystarczyło jednak sprytnie dodawane, niezwykle uprzejme „czy byłbyś łaskaw…”, żeby zupełnie zamaskować prawdziwe intencje naszego przewodnika.

Naszym jedynym realnym wyborem w grze są decyzje w sprawie Małych Siostrzyczek – czy wypuścić je wolno z małą korzyścią dla siebie, czy też wręcz przeciwnie. BioShock nie tylko w przewrotny sposób obnaża iluzję swobody wyborów w innych grach, ale pozwala odnieść to do rzeczywistości. Kiedy tak naprawdę robimy coś z własnej woli, a kiedy zostaliśmy do czegoś odpowiednio zmanipulowani, choćby przy kupowaniu czegoś? Brak znaczenia własnych wyborów jest podkreślony jeszcze bardziej w trzeciej części gry Bioshock Infinite, gdzie przedstawiono koncepcję istnienia niezliczonej ilości światów równoległych, które powstają dla każdej alternatywy przed jaką stajemy.

Warto podkreślić, że Bioshock w ogóle jest grą mocno podszytą różnymi głębszymi myślami. Grając i poznając ten świat warto czasem się zatrzymać i oddać refleksji. A można także zagłębić się w fora i poczytać, jak interpretują to dzieło inni.

  1. Więcej o grze Bioshock
Assassin's Creed: Syndicate

Assassin's Creed: Syndicate

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 23 października 2015

Informacje o Grze
7.3

GRYOnline

7.5

Gracze

8.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

86

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl