Antynuklearny Metal Gear Solid. 11 gier z przekazem, którego nie zauważyliście

Dariusz Matusiak

Antynuklearny Metal Gear Solid

Pomimo swoich niezaprzeczalnych fabularnych dziwactw, seria Metal Gear Solid nawiązuje do bardzo realnych i poważnych problemów. Znajdziemy w niej dość wyraźnie zaznaczone przesłanie antywojenne i sprzeciw wobec rozprzestrzeniania broni atomowej. Biorąc pod uwagę historię Japonii (gdzie powstała gra), jako jedynego państwa, które doświadczyło nuklearnej zagłady, wydaje się to całkiem zrozumiałe. Sam Hideo Kojima podkreśla w wywiadach, że jest pacyfistą, na co wpłynęły opowieści jego rodziców o bombardowaniach Tokio w czasie II wojny światowej.

Utrzymane w militarnych klimatach gry z serii Metal Gear mają więc mocno antymilitarny wydźwięk. Wyliczankę można zacząć choćby od tego, że misje w tych grach skonstruowane są tak, by można było je przejść bez zabijania przeciwników. Jest to z pewnością trudniejsze, bardziej czasochłonne, ale dobrze wpisuje się w pacyfistyczne poglądy Kojimy. Antynuklearny wydźwięk z kolei najbardziej widać w odsłonach rozgrywających się podczas Zimnej Wojny. W MGS: Peace Walker fabuła koncentruje się na „teorii nuklearnego odstraszania”, a więc koncepcji, w której dwie strony dysponują siłą zdolną do wzajemnego unicestwienia się. Nikomu wtedy nie zależy na wybuchu konfliktu, którego i tak nie można by wygrać. W grze CIA dostrzega lukę w tej teorii i chce wypełnić ją maszyną z pociskami atomowymi sterowaną przez sztuczną inteligencję, co prowadzi do kolejnych pytań. Czy tego typu broń powinna być kontrolowana przez komputery?

Niezwykle oryginalne podejście do wątku antynuklearnego znalazło się w ostatniej części: Metal Gear Solid V: Phantom Pain. Gracze budując swoje bazy mogą ostatecznie wyposażyć je w broń atomową. Hideo Kojima postąpił jednak przewrotnie i ukrył specjalny przerywnik filmowy, który miał się odtworzyć w chwili, gdy w trybie sieciowym wszyscy gracze pozbyliby się swoich atomówek, a więc doprowadzili do wirtualnego światowego rozbrojenia. Choć wspomniany film bardzo szybko został wyciągnięty z plików gry, dla wielu świat gry bez broni ostatecznej stał się głównym celem rozgrywki. Niestety, w wyniku błędu bądź niechcianej ingerencji, na platformie PC akcja zakończyła się przedwcześnie i gracze zobaczyli komunikat o rozbrojeniu nim atomówki rzeczywiście zniknęły z serwerów. Pewien efekt został jednak osiągnięty – o nuklearnym rozbrojeniu pisali wszyscy!

  1. Więcej o grze Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Assassin's Creed: Syndicate

Assassin's Creed: Syndicate

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 23 października 2015

Informacje o Grze
7.3

GRYOnline

7.5

Gracze

8.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

86

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl