Ból po stracie bliskich – Rime. 11 gier z przekazem, którego nie zauważyliście

Dariusz Matusiak

Ból po stracie bliskich – Rime

Na pierwszy rzut oka rozgrywka i oprawa audiowizualna w Rime wyglądają jak wiele nieco artystycznych, platformówkowych „indyków”. Sterujemy małym chłopcem, któremu na tajemniczej wyspie towarzyszy słodki lisek, rozwiązujemy różne zagadki, skaczemy po przeszkodach terenowych – niby gra, jakich wiele. Z czasem nabieramy przekonania, że nasz bohater stara się jakoś w swojej wyobraźni znowu spotkać się z ojcem, którego stracił w czasie jakieś tragedii na morzu.

Tutaj bardzo istotna w grze staje się symboliczna wieża, do której chłopiec starał się dostać. Po dotarciu na szczyt wieży chłopiec musi pozwolić odejść swojemu towarzyszowi – liskowi. Po krótkim czasie przekonujemy się jednak, że tak naprawdę wydarzenia potoczyły się zupełnie na odwrót. To ojciec stracił swojego syna w tragicznych okolicznościach i w swoim umyśle wykreował wyspę oraz wieżę, marząc o powracającym do niego dziecku. W końcu, siedząc w jego pokoju, po raz ostatni obejmuje jego zwiewną postać, akceptując największą stratę

Wspomniana wieża w grze Rime złożona jest z różnych lokacji, które oznaczają tzw. pięć etapów żalu, a więc kolejno: zaprzeczenie, gniew, negocjacje, depresję i akceptację. To teoria amerykańskiej lekarki Elisabeth Kübler-Ross, która w swojej książce Rozmowy o śmierci i umieraniu opisała stadium radzenia sobie z utratą kogoś bliskiego. Później model ten rozszerzono do innych osobistych nieszczęść, jak rozwód czy utrata pracy. Sama autorka podkreśliła też, że teoria ta nie ma oparcia w badaniach empirycznych i nie zawsze musi przebiegać według takiego schematu.

  1. Więcej o grze Rime
Assassin's Creed: Syndicate

Assassin's Creed: Syndicate

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 23 października 2015

Informacje o Grze
7.3

GRYOnline

7.5

Gracze

8.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

86

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl