Bonus: burzenie czwartej ściany w growym marketingu. 10 zagadek, których rozwiązanie było poza... grą!

Bartosz Świątek

Bonus: burzenie czwartej ściany w growym marketingu

No koniec jeszcze mały bonus w postaci zagadek i akcji, które burzą czwartą ścianę i są powiązane z grami, ale nie natrafiamy na nie w samych wirtualnych światach. Są one natomiast wykorzystywane w ramach kreatywnej promocji, by przyciągnąć uwagę graczy, zainteresować ich danym dziełem i sprawić, że będzie się ono wyróżniać na tle konkurencji. Mowa oczywiście o tzw. ARG, czyli „alternate reality games”.

W ostatnich latach miały miejsce dwie wyraziste akcje tego typu. Pierwsza dotyczy Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, czyli oczekiwanej kontynuacji kultowej gry RPG studia Troika z 2004 roku. Przed zapowiedzią, kiedy Bloodlines 2 wciąż pozostawało w sferze domysłów, firma Paradox Interactive uruchomiła fikcyjny serwis randkowy Tender, w którym można było stworzyć swój profil (bez obaw, nie wymagało to podawania niemal żadnych danych). Na stronie natrafialiśmy na dużo dziwnych rzeczy i pytań, a całość najłatwiej było podsumować sformułowaniem „creepy as f...”. Równocześnie wydawca przygotował też fałszywy portal/blog Trust No More, który rzekomo odkrywał brudne sekrety korporacji stojącej za Tenderem. Wszystko to prowadziło ostatecznie do ujawnienia pierwszych screenów oraz daty 22 marca 2019 roku, kiedy to odbyła się impreza, na której zapowiedziano wspomniany tytuł.

Drugi niezwykle ciekawy przypadek dotyczy rodzimego Cyberpunka 2077. Twórcy ze studia CD Projekt RED są znani z tego, że lubią bawić się z fanami i zostawiać im w trailerach ukryte wiadomości. Jak pamiętamy, w jednej z nich znalazły się nawet kody umożliwiające dodanie do biblioteki pełnej wersji Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że wspomniane notki oraz posty na Twitterze zainicjowały też bardzo rozbudowaną grę ARG, obejmującą szereg ulotnych wskazówek i mocno skomplikowanych zagadek. Jeśli interesuje Was ten temat, poniżej znajdziecie film w języku angielskim, z krótkim podsumowaniem tego, co wydarzyło się w związku z tym do lipca 2019 roku (z tego, co wiem, w czasie minionych świąt Bożego Narodzenia rozpoczął się kolejny etap, a osoby, którym udało się do niego dotrzeć, otrzymały od CDPR tajemniczą przesyłkę).

Metal Gear Solid

Metal Gear Solid

PC PlayStation

Data wydania: 3 września 1998

Informacje o Grze
9.4

GRYOnline

9.0

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

37

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-01-27
09:43

Lettie Chorąży

Lettie

W którejś części Deponi była misja gdzie bohaterowi przeszkadzała muzyka na rynku i jedyną opcją na przejście dalej było wejście w ustawienia i wyciszenie muzyki.

Komentarz: Lettie
2020-01-26
22:43

Swamplon Chorąży

Brakuje tu sekretów z Wowa pokroju tego z duchem małej niebieskiej dziewczynki.

Komentarz: Swamplon
2020-01-26
01:57

SpoconaZofia Legend

SpoconaZofia

Grasz bez klawiatury

Komentarz: SpoconaZofia
2020-01-25
13:14

Janiksu Junior

Można też powiedzieć o SUPERHOT gdzie ogólnie twórcy burzą czwartą ścianę, a w pewnym momencie aby grać dalej, musimy wyłączyć... grę.

Komentarz: Janiksu
2020-01-24
22:23

WolfDale Legend

WolfDale

Ale przecież MGS też wyszedł oficjalnie na PC. Więc jak to wyglądało w tym wypadku? Trzeba było przełączyć klawiaturę do innego portu?

Komentarz: WolfDale

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl