Większość graczy będzie musiała trochę poczekać na Automatic Super Resolution od Microsoftu. W pierwszej kolejności dostaną go sprzęty z procesorami Qualcomm X Elite
Microsoft łączy siły z Qualcommem, aby wprowadzić Auto-SR, nową technologię skalowania obrazu, która ma poprawić wrażenia graczy, początkowo jedynie na laptopach z procesorami Snapdragon X Elite.

Microsoft zaprezentował ekscytujące wieści dotyczące swojej nowej technologii o nazwie „Automatic Super Resolution” (Auto-SR).
Microsoft stawia na współpracę z Qualcommem
Niestety, nie wszyscy gracze będą mogli od razu skorzystać z dobrodziejstw Auto-SR. Początkowo funkcja ta będzie dostępna wyłącznie na laptopach wyposażonych w procesory Qualcomm Snapdragon X Elite. Jest to nowa generacja chipów mobilnych, które charakteryzują się wysoką wydajnością oraz zaawansowanymi możliwościami w zakresie sztucznej inteligencji. Wybór Microsoftu wydaje się logiczny, ponieważ Snapdragon X Elite idealnie wpisuje się w koncepcję Auto-SR, gdzie istotną rolę odgrywa właśnie AI.
Microsoft nie zamierza ograniczać Auto-SR tylko do sprzętu z procesorami Qualcomm. W przyszłości planowane jest rozszerzenie wsparcia na inne platformy sprzętowe, w tym zapewne również komputery stacjonarne. Oznacza to, że większość graczy będzie musiała uzbroić się w cierpliwość i poczekać na swoją kolej.
Jednakże, na oficjalnej stronie wsparcia Micosoft Windows 11, pojawiła się informacja, że aby w przyszłości skorzystać z możliwości Auto-SR na komputerze osobistym, wymagane będzie posiadanie systemu Windows 11 w wersji 24H2 lub nowszej. Choć nie zostało to jeszcze oficjalnie potwierdzone przez inne źródło.
DirectSR - rozwiązanie przyszłości
Auto-SR będzie częścią większego interfejsu Microsoftu o nazwie DirectSR. Jest to zestaw narzędzi i interfejsów programistycznych (API), które ułatwią deweloperom gier implementację różnych technologii skalowania obrazu, takich jak DLSS (Nvidia), FSR (AMD) czy XeSS (Intel). DirectSR będzie funkcjonować niejako jako pośrednik między grą a kartą graficzną, automatycznie wybierając najlepszą metodę skalowania w zależności od dostępnego sprzętu.
DirectSR będzie niezależny od platformy sprzętowej, co oznacza, że zadziała zarówno na kartach graficznych Nvidii, AMD, jak i Intela. Dzięki temu deweloperzy nie będą musieli tworzyć osobnych wersji swoich gier dla każdej platformy, co znacznie ułatwi i przyspieszy proces ich produkcji.
Auto-SR to wciąż niewiadoma
Chociaż Auto-SR to obiecująca technologia, wciąż pozostaje kilka pytań bez odpowiedzi. Nie wiemy na przykład, jak bardzo Auto-SR wpłynie na jakość obrazu w grach oraz czy różnice będą zauważalne dla przeciętnego gracza. Ponadto, pozostaje kwestia wydajności – jak w praktyce Auto-SR przełoży się na wzrost liczby klatek na sekundę w grach?
Na te pytania będziemy musieli poczekać na odpowiedź do momentu, gdy Auto-SR trafi do szerszego grona odbiorców.
Więcej:Nowa umowa OpenAI na 10 gigawatów pokazuje, jak kosztowna energetycznie jest sztuczna inteligencja
- Microsoft
- tech
- AI / sztuczna inteligencja
- DLSS
- Qualcomm
- Windows 11