Dlaczego celem Vault-Tec były eksperymenty społeczne? Twórca Fallouta przedstawił mroczną teorię o Kryptach
Twórca Fallouta podzielił się z graczami teorią na temat powstania ikonicznych krypt. Najważniejszą poszlaką jest ich liczba.

Postapokaliptyczne pustkowia obecne w świecie Fallouta pełne są niebezpieczeństw, przed którymi chronić mają ikoniczne krypty. Czy jednak na pewno po to zostały one stworzone? Twórca serii – Tim Cain – ma na ich temat pewną teorię, którą podzielił się na swoim kanale w serwisie YouTube. Zaznaczył jednak, że nie należy traktować jej jako kanonicznej.
Uwaga, spoilery!
Poniższy tekst, choć jest tylko teorią, to zawiera drobne spoilery dotyczące krypt z serii Fallout. Czujcie się ostrzeżeni.
Prawdziwy cel krypt
Popularna wśród społeczności teoria głosi, że krypty zostały stworzone przez firmę Vault-Tec w celu testowania różnych warunków środowiskowych i społecznych na wypadek, gdyby ludzkość została zmuszona do skolonizowania innej planety.
Dla przykładu, mamy Kryptę 15, w której umieszczono ludzi z różnych kultur, aby obserwować, jak się razem zachowują, albo Kryptę 12, gdzie testowano efekty promieniowania. Cain zaczął się jednak zastanawiać, dlaczego w ogóle zdecydowano się coś takiego zrobić.
Liczba krypt ma znaczenie
Jego zdaniem pierwotny projekt Vault-Tec miał zakładać powstanie 1000 krypt w 50 stanach. Na potrzeby swojej teorii Cain założył, że w każdym z nich miało powstać 20 obiektów. Zbierając dane z gier i serialu, łatwo można jednak dojść do wniosku, że sporej części brakuje.
Fallout 1 i 2 łącznie obejmowały prawie cały stan Kalifornia […] i w sumie zawierały tylko około 4 do 6 krypt. W serialu, którego akcja również dzieje się w Kalifornii, dodano jeszcze 4. To daje nam ich tylko 10. […] Można by się spodziewać co najmniej 10 kolejnych.
Twórca uznał, że być może Vault-Tec nie dał rady wybudować aż 1000 krypt, mimo iż początkowo taki był zamiar. Przyrównał to do sytuacji, w której rząd zawiera kontrakt z firmą, np. na budowę drogi. Ta dostaje pieniądze, a potem ociąga się z pracą i nie kończy zlecenia w założonym terminie.
To właśnie miało być powodem, przez który zmieniony został cel istnienia krypt. Firma Vault-Tec widząc, że nie zdąży postawić 1000 obiektów, uznała, że może je wykorzystać do czegoś innego – zamiast ratować ludzi, będą monitorowały i badały ich zachowania.
To coś w stylu, „Hej, nie damy rady zbudować wszystkich, przez co nie uda nam się uratować wielu ludzi, więc ratowanie nie będzie celem. A gdybyśmy zamiast tego zrobili coś innego?”
Teoria ta spodobała się fanom, którzy w komentarzach pod materiałem zaczęli dokładać swoje opinie i wysnuwać kolejne wnioski. Osobiście mogę przyznać, że mnie również zainteresowała, chociaż fanem serii Fallout nie jestem.

GRYOnline
Gracze
Steam
Komentarze czytelników
niesmiertelny21 Pretorianin
Prawdopodobnie Cain nagrał ten film wyłącznie dla swoich własnych korzyści. Ponieważ informacja o przeznaczeniu krypt jest od bardzo dawna znana, a w dodatku jaśnie określona w tej serii gier.
Człowiek który odpowiadał wyłącznie za pierwszą część gry ( za specyficzny klimat Fallouta odpowiadał Boyarsky, który teraz pracuje w Obsidian i jest szefem działu narracji przy ToW 2), jest po raz kolejny określany jako "ojciec" Fallouta, który niby za wszystko odpowiadal. Jest to błąd, ale myślę że w ten sposób Cain ( który odszedł już na emeryturę i przeprowadził się z "mężem" na wschodnie wybrzeże) pracuje na własny rachunek.
Wronski Senator

Jak mozna miec teorie na podstawie czegos co sie samemu stworzylo?
xsas Generał

A ja mam teorię, że to Vault-Tec wywołał konflikt atomowy żeby zagonić ludzi do krypt i na nich eksperymentować. :P
Toril Pretorianin

Zawsze mi się to wydawało naciągane, te eksperymenty społeczne. Czy naprawdę w sytuacji gdy dochodzi do zagłady świata mają one jakąś większą wartość? Świetnie, sprawdziliśmy co się stanie jeżeli ludzi podda się X lub zmusimy się ich do Y, teraz możemy na tej podstawie zorganizować jakąś ultra zaawansowaną kampanię reklamową. Problem jest tylko taki, że wszystko jest zniszczone, jakieś 99% ludzkości zginęło a pozostali skupiają się na tym by znaleźć coś do jedzenia i picia oraz nie dać się okraść i zabić. Zaspokoić najbardziej podstawowe potrzeby, zacząć formować jakieś najprostsze plemienne struktury. Ale przynajmniej wiemy co się stanie jeżeli do jakiejś krypty wrzucimy dużo broni i jej nie zamkniemy na klucz.
Naprawdę, wartość tych eksperymentów jest dla mnie wątpliwa, a już na pewno nie warto wystawiać na zniszczenie w pełni działających krypt i ich mieszkańców. Bardzo naciągana rzecz która daje po prostu pretekst do tego by wymyślać różne ciekawe scenariusze.
The Sleeping Prophet Generał
Skoro gość ma teorię tzn. ze chyba nic szczególnego przy fabule gry Fallout nie robił. Mimo to w informacji o nim samym czytam, iż jest to producent, programista i projektant pierwszej części Fallouta, wiec ta teoria wydaje się potrzebna głównie w celu zareklamowania samego siebie.