Dlaczego celem Vault-Tec były eksperymenty społeczne? Twórca Fallouta przedstawił mroczną teorię o Kryptach

Twórca Fallouta podzielił się z graczami teorią na temat powstania ikonicznych krypt. Najważniejszą poszlaką jest ich liczba.

Marcin Bukowski

Dlaczego celem Vault-Tec były eksperymenty społeczne? Twórca Fallouta przedstawił mroczną teorię o Kryptach, źródło grafiki: Bethesda.
Dlaczego celem Vault-Tec były eksperymenty społeczne? Twórca Fallouta przedstawił mroczną teorię o Kryptach Źródło: Bethesda.

Postapokaliptyczne pustkowia obecne w świecie Fallouta pełne są niebezpieczeństw, przed którymi chronić mają ikoniczne krypty. Czy jednak na pewno po to zostały one stworzone? Twórca serii – Tim Cain – ma na ich temat pewną teorię, którą podzielił się na swoim kanale w serwisie YouTube. Zaznaczył jednak, że nie należy traktować jej jako kanonicznej.

Uwaga, spoilery!

Poniższy tekst, choć jest tylko teorią, to zawiera drobne spoilery dotyczące krypt z serii Fallout. Czujcie się ostrzeżeni.

Prawdziwy cel krypt

Popularna wśród społeczności teoria głosi, że krypty zostały stworzone przez firmę Vault-Tec w celu testowania różnych warunków środowiskowych i społecznych na wypadek, gdyby ludzkość została zmuszona do skolonizowania innej planety.

Dla przykładu, mamy Kryptę 15, w której umieszczono ludzi z różnych kultur, aby obserwować, jak się razem zachowują, albo Kryptę 12, gdzie testowano efekty promieniowania. Cain zaczął się jednak zastanawiać, dlaczego w ogóle zdecydowano się coś takiego zrobić.

Liczba krypt ma znaczenie

Jego zdaniem pierwotny projekt Vault-Tec miał zakładać powstanie 1000 krypt w 50 stanach. Na potrzeby swojej teorii Cain założył, że w każdym z nich miało powstać 20 obiektów. Zbierając dane z gier i serialu, łatwo można jednak dojść do wniosku, że sporej części brakuje.

Fallout 1 i 2 łącznie obejmowały prawie cały stan Kalifornia […] i w sumie zawierały tylko około 4 do 6 krypt. W serialu, którego akcja również dzieje się w Kalifornii, dodano jeszcze 4. To daje nam ich tylko 10. […] Można by się spodziewać co najmniej 10 kolejnych.

Twórca uznał, że być może Vault-Tec nie dał rady wybudować aż 1000 krypt, mimo iż początkowo taki był zamiar. Przyrównał to do sytuacji, w której rząd zawiera kontrakt z firmą, np. na budowę drogi. Ta dostaje pieniądze, a potem ociąga się z pracą i nie kończy zlecenia w założonym terminie.

To właśnie miało być powodem, przez który zmieniony został cel istnienia krypt. Firma Vault-Tec widząc, że nie zdąży postawić 1000 obiektów, uznała, że może je wykorzystać do czegoś innego – zamiast ratować ludzi, będą monitorowały i badały ich zachowania.

To coś w stylu, „Hej, nie damy rady zbudować wszystkich, przez co nie uda nam się uratować wielu ludzi, więc ratowanie nie będzie celem. A gdybyśmy zamiast tego zrobili coś innego?”

Teoria ta spodobała się fanom, którzy w komentarzach pod materiałem zaczęli dokładać swoje opinie i wysnuwać kolejne wnioski. Osobiście mogę przyznać, że mnie również zainteresowała, chociaż fanem serii Fallout nie jestem.

Fallout 2

Fallout 2

PC
po premierze

Data wydania: 31 października 1998

Informacje o Grze
9.0

GRYOnline

9.1

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

2

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2024-07-09
20:27

niesmiertelny21 Pretorianin

Prawdopodobnie Cain nagrał ten film wyłącznie dla swoich własnych korzyści. Ponieważ informacja o przeznaczeniu krypt jest od bardzo dawna znana, a w dodatku jaśnie określona w tej serii gier.

Człowiek który odpowiadał wyłącznie za pierwszą część gry ( za specyficzny klimat Fallouta odpowiadał Boyarsky, który teraz pracuje w Obsidian i jest szefem działu narracji przy ToW 2), jest po raz kolejny określany jako "ojciec" Fallouta, który niby za wszystko odpowiadal. Jest to błąd, ale myślę że w ten sposób Cain ( który odszedł już na emeryturę i przeprowadził się z "mężem" na wschodnie wybrzeże) pracuje na własny rachunek.

Komentarz: niesmiertelny21
2024-07-10
08:35

Wronski Senator

Wronski

Jak mozna miec teorie na podstawie czegos co sie samemu stworzylo?

Komentarz: Wronski
2024-07-10
10:48

xsas Generał

xsas

A ja mam teorię, że to Vault-Tec wywołał konflikt atomowy żeby zagonić ludzi do krypt i na nich eksperymentować. :P

Komentarz: xsas
2024-07-10
11:11

Toril Pretorianin

Toril

Zawsze mi się to wydawało naciągane, te eksperymenty społeczne. Czy naprawdę w sytuacji gdy dochodzi do zagłady świata mają one jakąś większą wartość? Świetnie, sprawdziliśmy co się stanie jeżeli ludzi podda się X lub zmusimy się ich do Y, teraz możemy na tej podstawie zorganizować jakąś ultra zaawansowaną kampanię reklamową. Problem jest tylko taki, że wszystko jest zniszczone, jakieś 99% ludzkości zginęło a pozostali skupiają się na tym by znaleźć coś do jedzenia i picia oraz nie dać się okraść i zabić. Zaspokoić najbardziej podstawowe potrzeby, zacząć formować jakieś najprostsze plemienne struktury. Ale przynajmniej wiemy co się stanie jeżeli do jakiejś krypty wrzucimy dużo broni i jej nie zamkniemy na klucz.
Naprawdę, wartość tych eksperymentów jest dla mnie wątpliwa, a już na pewno nie warto wystawiać na zniszczenie w pełni działających krypt i ich mieszkańców. Bardzo naciągana rzecz która daje po prostu pretekst do tego by wymyślać różne ciekawe scenariusze.

Komentarz: Toril
2024-07-10
17:52

The Sleeping Prophet Generał

Skoro gość ma teorię tzn. ze chyba nic szczególnego przy fabule gry Fallout nie robił. Mimo to w informacji o nim samym czytam, iż jest to producent, programista i projektant pierwszej części Fallouta, wiec ta teoria wydaje się potrzebna głównie w celu zareklamowania samego siebie.

Komentarz: The Sleeping Prophet

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl