W najnowszym przeglądzie modów omawiamy projekty do takich gier, jak Arma III, Blitzkrieg, Quake II, Amnesia: The Dark Descent, Freelancer, Total War: Rome II, Legend of Grimrock II, Mount & Blade: Warband, Homeworld 2, Half-Life 2, Drakensang: River of Time czy Far Cry i Far Cry 3.
Witajcie w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.

Ukazała się grywalna alfa The Eridanus Insurrection. Ta modyfikacja przenosi grę Arma III w futurystyczne uniwersum znane z cyklu Halo i opowiada o wojnie domowej między dwoma ludzkimi frakcjami - United Nations Space Command (UNSC) oraz rebeliantami, a tłem tego konfliktu są pozaziemskie kolonie.
Obie strony otrzymały własne jednostki, uzbrojenie oraz pojazdy. Sprzęt pozostaje wierny klimatom science-fiction, przez co zapewnia mocno odmienne wrażenia od tych z podstawowej wersji gry. Całość przeznaczona jest do rozgrywek wieloosobowych.
Singularity to modyfikacja do gry Far Cry, stanowiąca składającą się z siedmiu poziomów mini-kampanię. Jej akcja toczy się w niedalekiej przyszłości, a my wcielamy się w rebelianta próbującego walczyć z totalitarnym reżimem kontrolującym 80% ziemskiej populacji i tyle samo bogactw naturalnych. W tym celu udajemy się daleko na terytoria wroga, do pilnie strzeżonego rejonu nazwanego Nexus. Tam odkryjemy prawdę o wrogu i może także znajdziemy sposób na jego powstrzymanie.
Mod kładzie nacisk na dynamiczną akcję, ale równocześnie oferuje całkiem rozbudowany scenariusz. Ponadto dużą atrakcją jest masa nowych elementów graficznych.

Ukazała się także nowa wersja moda Heroes of the West do gry Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad. To potężny projekt przenoszący akcję na front zachodni II wojny światowej. Pozwala on rozgrywać sieciowe potyczki, w których udział biorą dwie frakcje - Niemcy oraz Amerykanie. W tym celu przygotowano nowe modele postaci, dodatkowe uzbrojenie oraz mocno przerobiono interfejs. Nie zabrakło także zestawu świeżych map. Twórcom sporo jeszcze brakuje do w pełni funkcjonalnej wersji, ale to co dostępne jest teraz już potrafi dostarczyć dużo dobrej zabawy.
Specjalizująca się w tworzeniu modów do Halo: Combat Evolved grupa CMT wypuściła ostateczną wersję The Silent Cartographer: Evolved. Projekt oferuje nową wersję tytułowego legendarnego poziomu z kampanii dla pojedynczego gracza. Twórcy przygotowali zupełnie nowy układ mapy, ulepszyli jej grafikę, dodali masę nowej zawartości i ukrytych sekretów oraz zmodyfikowali dostępne uzbrojenie, tak aby wymuszało improwizację i częste zmiany taktyki walki.
Warto wspomnieć, że opracowanie moda zajęło twórcom trzy lata i jest to ostatni projekt zespołu.

Z kolei Far Trouble - Part One to modyfikacja do gry Far Cry 3. To utrzymana w klimacie survival-horroru przygoda dla pojedynczego gracza. Wcielamy się w mężczyznę, którego samolot rozbija się na wyspie opanowanej przez zombiaki.
Podczas zabawy zadaniem gracza jest przetrwanie oraz znalezienie sposobu ucieczki z tego miejsca. Walka jest trudna, a amunicji niewiele, co wymusza stosowanie metod skradankowych Jednocześnie mod nagradza eksplorację i dzięki niej można odnaleźć wiele ciekawych miejsc oraz cennych przedmiotów.

Mod Transformers do gry Quake II rozwijany jest już piętnaście lat i właśnie doczekał się nowej aktualizacji. Zgodnie z tytułem, projekt pozwala bawić się w grze słynnymi robotami znanymi z kreskówek oraz serii zabawek. Autorzy zaadaptowali ponad dwadzieścia najpopularniejszych postaci tej marki i każda z nich potrafi przeobrażać się w jakiś pojazd lub statek latający. Twórcy przygotowali także masę nowego uzbrojenia i gruntownie przerobili tryb dla pojedynczego gracza. Istnieje również opcja rywalizacji z innymi graczami w trybie multiplayer.

Ciekawie rozwija się także mod Tarbaby Quake do pierwszej odsłony cyklu Quake. Projekt pozwala przejść kampanię jako mały potworek przypominający czarną galaretkę. Istota ta posiada umiejętności, którymi nie dysponował ludzki żołnierz z podstawowej wersji. Potrafi m.in. wykonywać olbrzymie susy, skakać na ściany i odbijać się od nich, strzelać minami, pluć rakietami oraz regenerować zdrowie poprzez inicjowanie zderzeń z przeciwnikami. Ponadto autorzy wprowadzili prosty system RPG. Zadając obrażenia wrogom zyskujemy punkty doświadczenia, które potem możemy wykorzystać do ulepszania umiejętności postaci.

Innym starym projektem, który doczekał się aktualizacji jest Tour of Duty : Redux - modyfikacja do gry Half-Life. To totalna konwersja, przenosząca akcję w czas Wojny w Wietnamie, toczonej w latach 1967-1973, i pozwalająca zagrać zarówno żołnierzem amerykańskiego korpusu marines, jak i opowiedzieć się po stronie sił Wietkongu. Projekt kompletnie przerabia całą oprawę graficzną i daje zupełnie nowe mapy, postacie i typy uzbrojenia. Całość przeznaczona jest wyłącznie do rozgrywek wieloosobowych i kładzie nacisk przede wszystkim na realistyczne odtworzenie tego historycznego konfliktu.

Z kolei Cremation to modyfikacja do gry Half-Life 2: Episode Two, która jest próbą rekonstrukcji poziomu, który początkowo miał się znaleźć w Half-Life 2, ale ostatecznie deweloperzy porzucili ten projekt i jedyne co po nim zostało to wzmianka w książce Raising the Bar. Podczas zabawy mamy okazję zwiedzić m.in. kanały odpływowe, ruiny miasta oraz krematoriom. Wszystkie mapy zostały wspaniale wykonane, a wysoki poziom trudności zapewnia wyzwanie nawet weteranom.

Doczekaliśmy się także pierwszej publicznej alfy moda Overlordess do Half-Life 2. Projekt oferuje nowy tryb wieloosobowy o asymetrycznej strukturze. Jedna osoba wciela się w samotnego przywódcę frakcji zła i musi obronić się przed ofensywą wszystkich pozostałych graczy. W tym celu może stawiać na mapie piętnaście różnorodnych typów pułapek. Każda strona otrzymała także nowe uzbrojenie, a wszystkie mapy posiadają własne unikalne cele, których spełnienie ułatwia wygraną.

Ukazała się aktualizacja do Star Trek: Continuum, czyli modyfikacji do Homeworld 2, która przenosi akcję w tytułowe uniwersum science-fiction i stanowi rozwinięcie pomysłów z popularnego RTS-a Star Trek: Armada 2. Projekt zasięgiem obejmuje wszystkie cztery główne ery tego świata, poczynając od serialu telewizyjnego Enterprise aż po Next Generation.
Twórcy opracowali zatrzęsienie nowych jednostek oraz mocno przerobili mechanizmy rozgrywki, tak aby pasowały do specyfiki tego uniwersum. Do wyboru są trzy frakcje – Federacja, Siły Klingonów oraz Imperium Romulan i całość przeznaczona jest do starć wieloosobowych lub przeciwko sztucznej inteligencji w trybie skirmish.

Innym zaktualizowanym modem do Homeworld 2 jest Tactical Fleet Simulator. Projekt przeobraża tego RTS-a w taktyczną grę wojenną. Autorzy inspirowali się XX-wiecznymi powietrznymi i morskimi doktrynami wojennymi. Rozgrywka jest wolniejsza i kładzie nacisk na skomplikowane oraz starannie zaplanowane manewrowanie całą armią. Nie ma tutaj żadnych super potężnych jednostek. Zamiast tego zwycięstwo trzeba wywalczyć licznymi szwadronami zwykłych statków. Nawet najpotężniejsze krążowniki bez wsparcia szybko zostaną przerobione przez wroga w złom.
Jednocześnie każda jednostka jest unikalna i nauczenie się właściwego ich wykorzystywania jest niezbędne do odnoszenia sukcesów, podobnie jak umiejętność szybkiego adaptowania się do zmieniającej się sytuacji. Jednocześnie wszystko to zostało wyśmienicie dopracowane. Projekt był rozwijany przez długie lata i zbalansowanie rozgrywki robi olbrzymie wrażenie.
Tactical Fleet Simulator powstał głównie do rozgrywek wieloosobowych, ale jest także w pełni kompatybilny z kampanią oraz samodzielnymi bitwami przeciwko sztucznej inteligencji.

Medieval Kingdoms: Total War to totalna konwersja, która ma przenieść grę do gry Total War: Rome II w czasy średniowiecza. Celem projektu jest zapewnienie kampanii z punktem startowym w 1212 roku, co oznacza kompletnie przerobioną sekcję strategiczną, zwierającą historyczne kraje i miasta, nowe religie, technologie oraz wydarzenia.
Zanim w to wszystko zagramy upłynie jeszcze spor czasu. Na razie autorzy wypuścili nowe demo. Nie oferuje ono trybu strategicznego. Zamiast tego możemy spróbować sił w bitwie, wybierając między szesnastoma grywalnymi frakcjami.

Innym ciekawym projektem do Total War: Rome II jest Vae Victis. Celem autorów jest zwiększenie realizmu rozgrywki, tak aby gra była bliższa realiom historycznym. Twórcy przerobili frakcje, wyposażając je wyłącznie w jednostki, którymi autentycznie dysponowały w tamtych czasach. Zmodyfikowano także statystyki jednostek oraz ich tekstury i modele, wyposażając je w poprawione stroje i uzbrojenie.
Spore zmiany zaszły także w mechanizmach potyczek, tak aby system morale i przewagi terenowej był bliższy temu, co faktycznie miało miejsce w trakcie starć. Przerobiono również mapę strategiczną, dzięki czemu znacznie lepiej oddaje ona tamten okres, wliczając w to elementy takie jak wpływające na plony zmiany temperatur czy opadów.
Warto dodać, że najnowsza wersja przerabia połowę frakcji. Projekt rozwija się jednak w szybkim tempie, więc na resztę zapewne nie będziemy musieli długo czekać.

Posiadaczy Men of War: Assault Squad 2 zainteresować powinna pierwsza publiczna wersja Red Tide Campaign. Tytuł projektu tłumaczy prawie wszystko – odtwarza on bowiem część kampanii z dodatku Red Tide, wydanego w Polsce jako Men of War: Karmazynowy Przypływ. Dostępnych jest siedem obszernych misji, które można przejść samotnie lub w trybie kooperacyjnym. Ponadto przeniesiono setki jednostek, obiektów i pojazdów.
Wszystko to wygląda wyraźnie ładniej niż w oryginale dzięki dodatkowym efektom graficznym oferowanym przez silnik Men of War: Assault Squad 2.
Nowej wersji doczekał się także imponujący mod 1794: Kosciuszko Uprising do Mount & Blade: Warband. Jest to totalna konwersja, która zgodnie z tytułem odtwarza Insurekcję kościuszkowską, czyli polskie powstanie narodowe przeciw Rosji i Prusom w 1794 roku. Autorzy włożyli w ten projekt ogrom pracy i oferuje on nową mapę, z licznymi miastami, podmieniono także frakcje i dodano masę jednostek, przedmiotów i typów uzbrojenia.
Oczkiem w głowie twórców był realizm historyczny i mod robi pod tym względem spore wrażenie. Ponadto, aby wiernie oddać ten konflikt, autorzy wprowadzili liczne zmiany w mechanizmach zabawy dodając m.in. system pojedynków szermierczych oraz system łatwego wydawania rozkazu otwarcia ognia podczas bitew. Całość przeznaczona jest wyłącznie do zabawy w trybie dla pojedynczego gracza.
1794: Kosciuszko Uprising - pobierz moda
Doczekaliśmy się wreszcie wersji 1.0 moda Anglo Zulu War: Reloaded! do Mount & Blade: Warband - Napoleonic Wars. Projekt zainspirowany został wojną Brytyjczyków z Zulusami w 1879 roku. Gracz obejmuje dowództwo nad żołnierzami pierwszej z tych frakcji i musi bronić się przed siłami afrykańskiej nacji.
Całość nastawiona jest wyłącznie na bitwy przeciwko sztucznej inteligencji. Autorzy wprowadzili masę nowych modeli, jednostek, budynków i typów uzbrojenia. Nasze oddziały są mniej liczne, ale znacznie lepiej wyszkolone. Zulusi nie są jednak idiotami i w ich modułach SI poczyniono wiele zmian, tak aby byli bardziej niebezpieczni.

Ukazała się także nowa wersja Ergo's AddonPack. Projekt pełni rolę nieoficjalnej aktualizacji Drakensang: River of Time, która gruntownie ulepsza i rozbudowuje grę. Usunięto błędy pozostawione przez oryginalnych autorów, dodano nowe cechy i biografie, zwiększono o 25% szybkość poruszania się wszystkich postaci oraz o 50% tempo zbierania roślin. Ponadto przerobiono system obrażeń, tak aby kończyny i głowa były bardziej wrażliwe na rany.

W imponującym tempie rozkręca się społeczność moderska zebrana wokół gry Legend of Grimrock II. Ukazało się już sporo nowych przygód, z których najbardziej godne polecenia są:

Imponującą żywotnością wykazuje się starusieńki mod Master Sword: Continued do gry Half-Life. To potężna totalna konwersja, przeobrażająca tego FPS-a w produkcję MMORPG utrzymaną w klimacie fantasy. Twórcy przygotowali masywny świat do zwiedzania, wypełniony miastami, podziemiami, lasami oraz ruinami dawnych cywilizacji.
Projekt oferuje masę zadań do wypełniania, spory zestaw profesji oraz system rozwijania ich umiejętności oraz kompletnie przebudowaną mechanikę walki. Pierwsza wersja ukazała się jeszcze w 1998 roku i od tego czasu jest z drobnymi przerwami nieustannie ulepszana i rozwijana.

Jak zwykle dopisali fani Amnestia: The Dark Descent, dostarczając pokaźnego zestawy interesujących przygód:

Warty uwagi jest także projekt Freeworlds: Tides of War do gry Freelancer. To totalna konwersja przenosząca akcję w realia Gwiezdnych Wojen. Zabawę zaczynamy kilka lat po śmierci Imperatora Palpatine’a. Imperium jest mocno osłabione, ale wciąż nie poddaje się i zaciekle walczy z Rebelią. Wojnę między tymi potęgami wykorzystują różnorodne organizacje przestępcze. Wszystkie trzy strony potrzebują usług najemników i to w nich przychodzi się wcielić graczom.
Autorzy przygotowali ogrom nowych staków, planet, technologii i stacji kosmicznych. Kompletnie przebudowano także mapę galaktyczną. Całość przeznaczona jest wyłącznie do rozgrywek multiplayer.
Wielu graczy zapewne z zapartym tchem czeka na WarCraft: Armies Of Azeroth, czyli moda mającego odtworzyć grę Warcraft III na silniku StarCrafta II i jednocześnie wprowadzić spor nowych elementów. Twórcy wypuścili niedawno nowy filmik zawierający kilka minut zapisu rozgrywki i projekt prezentuje sie na nim wyśmienicie. Niestety, ma razie nie wiemy kiedy nastąpi premiera.
Ukazał się także nowy zwiastun projektu Portal Stories Mel. Mod ma zaoferować nową kampanię dla gy Portal 2, jakością dorównującą temu, co produkuje studio Valve. To duże ambicje, ale sądząc po wyposzczonych filmikach autorom może się to udać.
Powoli zbliżamy się do premiery Enderal: The Shreds of Order, czyli jednego z najbardziej ambitnych modów, jakie kiedykolwiek opracowano z myślą o The Elder Scrolls V: Skyrim. Oczekiwanie na debiut tego projektu powinien ułatwić nowy materiał video, w którym poza wywiadem z twórcami znalazło się kilkanaście minut fragmentów rozgrywki.
Przypomnijmy, że Enderal: The Shreds of Order to modyfikacja, która zmienia w Skyrim niemal wszystko. Począwszy od nowej linii fabularnej (w której możemy dokonywać własnych wyborów), poprzez inny system umiejętności (zbieramy punkty doświadczenia, talenty zamiast Krzyków), a na bardziej taktycznej walce kończąc.
Studio Bethesda Softworks wreszcie zrobiło to, o co moderzy prosili od dawna, czyli usunęło ograniczenia rozmiarów modów. Powinno to ułatwić życie największym projektom i umożliwić opracowanie modyfikacji, które wcześniej były niemożliwe.

The Chaos Conspiracy to modyfikacja do gry Might & Magic VI: The Mandate of Heaven, oferująca nową kampanię dla pojedynczego gracza, rozmiarami dorównującą tej z wersji podstawowej. Opowieść podzielona została na dwie części. W pierwszej zwiedzamy znaną już krainę, które została jednak mocno przerobiona. Pojawiły się w niej nowe postacie, grupy wrogów i misje. Natomiast w części drugiej udajemy się do zupełnie nowego świata. Fabuła obraca się wokół próby zgładzenia Lorda Chaosu. Zanim tego jednak dokonamy wpierw musimy znaleźć sposób na dotarcie do jego ukrytej twierdzy.
Projekt oferuje kilkadziesiąt godzin zabawy, masę świeżych elementów graficznych oraz rozbudowaną warstwę fabularną, w ramach której możemy poznać bogatą historię wykreowanego przez autorów świata.

Achtung Panzer to modyfikacja do gry Blitzkrieg, która wprowadza do gry nową potężną kampanię dla pojedynczego gracza, pozwalającą pokierować armiami niemieckimi. Obejmuje ona swoim zakresem praktycznie całą II wojnę światową i w ramach 32 misji walczymy m.in. na terenach Polski, Belgii, Francji, Północnej Afryki, Włoch oraz na froncie wschodnim.
Wszystkie misje są bardzo obszerne i pozwalają na toczenie bitew w dużej skali. Ponadto zwiększono efektywność artylerii, zarówno jako broni ofensywnej, jak i defensywnej oraz przerobiono zbalansowanie niektórych innych jednostek, tak aby potyczki były bardziej realistyczne.

Shattered Worlds:War-torn to modyfikacja do Freelancer, które gruntownie przebudowuje grę, ulepszając i rozszerzając większość jej elementów. Autorzy przerobili system statków, znosząc istniejące ograniczenie do czterech kategorii maszyn i wprowadzając ponad setkę nowych jednostek. Równie duże zmiany zaszły w wirtualnej ekonomii. Zwiększono różnorodność metod zarabiania, pozwolono wcielić się w pirata lub przemytnika oraz rozbudowano system gwiezdnego górnictwa.
Twórcy poprawili także grafikę oraz wprowadzili dynamiczną symulację uniwersum. Teraz postacie, organizacje oraz korporacje posiadają rozbudowane moduły SI i podejmują własne decyzje oraz wchodzą w interakcje ze sobą i graczem, a wszystko to powoduje, że sytuacja w galaktyce cały czas ulega zmianom.
Mod pozwala na samotną zabawę w trybie dla pojedynczego gracza, jak również postawienie własnego serwera i rozgrywki w multiplayerze.

Historical Immersion Supermod to modyfikacja do Age of Pirates: Caribbean Tales, opracowana przez fanowską społeczność PiratesAhoy! Community. To masywny projekt, który ulepsza i rozbudowuje prawie każdy element gry. Autorzy dodali dziewięć typów statków, usunęli większość błędów pozostawionych przez oryginalnych deweloperów.
Ponadto świat wzbogacił się o nowe lokacje i uzbrojenie. Poprawiono zbalansowanie rozgrywki i nieścisłości historyczne. Nie zapomniano także o lekkim podrasowaniu grafiki oraz znaczącym rozszerzeniu dostępnych w grze utworów muzycznych.
Zmian oraz ulepszeń jest cała masa i wszystkie one łącznie diametralnie odmieniają kształt gry. Oryginalni deweloperzy pozostawili swoje dzieło w opłakanym stanie, ale fani na szczęście uratowali ten projekt.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Więcej:Gracze rzucili się na starego Total Wara po premierze wielkiej modyfikacji. To pokazuje potęgę modów

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.