W najnowszym przeglądzie modów omawiamy projekty do takich gier, jak Arma III, Diablo 2, Half-Life 2, Amnesia: The Dark Descent, Return to Castle Wolfenstein, Star Trek: Elite Force II, Homeworld 2 czy Mount & Blade: Warband.
Witajcie w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.

Zaczynamy od Epoch, czyli modyfikacji do gry Arma III, która pozwala przenieść się do roku 2035, wkrótce po tym jak bliżej nieokreślona apokalipsa doprowadziła do śmierci większości ziemskiej populacji. Gracze wcielają się w nielicznych ocalałych, którzy muszą przede wszystkim przetrwać w świecie, gdzie na każdym kroku czai się niebezpieczeństwo.
Wszystko to rozgrywa się na potężnej mapie o otwartej strukturze, na której bawić się może kilkadziesiąt osób. Kluczową rolę odgrywają elementy survivalowe, gromadzenie surowców, konstruowanie baz oraz walka z innymi użytkownikami lub łączenie się z nimi w grupy. W sumie daje to udaną wariację na temat DayZ.

Ukazała się także nowa edycja Dawn of Darkness. Historia tego projektu jest nietypowa. Zaczął on jako komercyjna produkcja na silniku Quake II, nad którą pracowało studio Ward Six Entertainment. Ostatecznie nigdy jej jednak nie ukończono i zamiast tego niekompletną wersję udostępniono za darmo. Potem wzięli się za nią moderzy i dorobili brakujące elementy.
Projekt stanowi pierwszoosobową przygodową grę akcji osadzoną w klimacie fantasy. Wcielamy się w wojownika, który zostaje pojmany i uwięziony przez sługusów Imperium Cheitan. Naszym zadaniem staje się ucieczka z więzienia, a potem obalanie Imperium. Zabawa koncentruje się na eksplorowaniu lokacji, rozwiązywaniu zagadek oraz walce z licznymi przeciwnikami, głównie za pomocą broni białej i łuków.
Fakt że projekt stanowi rozszerzoną wersję komercyjnej gry powoduje, że nie wymaga posiadania Quake II.

Sporą aktywnością wykazali się ostatnio fani gier studia Valve, dostarczając nam szereg ciekawych projektów. Pierwszym z nich jest Vertigo, czyli modyfikacja do gry Half-Life 2: Episode Two, stanowiąca rekonstrukcję poziomu z bety Half-Life 2. Po wycieku wczesnej wersji Valve mocno przebudowało całą kampanię i część map została wycięta. Jedną z nich było właśnie Vertigo.
W tym rozdziale Gordon Freeman pilotując helikopter rozbija się na dachu wieżowca i jego zadaniem jest zejść na parter. Nie jest to łatwe, gdyż budynek pełen jest wrogów i pułapek.

Z kolei Hypomania to utrzymana w klimacie grozy krótka przygoda zainspirowana opowiadaniem Russian Sleeping Experiment. Wcielamy się w mężczyznę, który budzi się w opuszczonym szpitalu nie pamiętając, jak znalazł się w tym miejscu. Na podłodze znajduje ślady krwi, a w powietrzu unosi się mocny zapach siarki. Naszym zadaniem jest oczywiście znalezienie drogi ucieczki. Rozgrywka koncentruje się na eksploracji, odnajdywaniu kolejnych fragmentów fabularnej układanki oraz rozwiązywaniu zagadek.

Ukazało się także demo modyfikacji Half-Life 2 zatytułowanej Antarctic Sciences. Docelowo zaoferuje ona obszerną kampanię osadzoną w roku 2017. Wcielimy się w mężczyznę imieniem Brad, który w tajemniczych okolicznościach trafia do arktycznej bazy naukowej. Placówka szybko okazuje się być filią korporacji Black Mesa, gdzie prowadzone są najbardziej tajne z eksperymentów. Oczywiście, coś poszło nie tak i baza została opanowana przez krwiożercze potwory.

W równie mroźnych klimatach utrzymane jest Below the Ice. Jest to przygodówkowy mod, w który musimy zbadać kompleks badawczy zbudowany pod antarktycznym lodem. Projekt utrzymany jest w klimacie horroru i koncentruje się na eksploracji oraz rozwiązywaniu zagadek. Nie ma w nim żadnych tradycyjnych sekwencji walki.
Mod do działania wymaga jedynie zestawu Source SDK Base 2013 SP (wiec pełna wersja Half-Life 2 nie jest potrzebna), który dołączany jest to każdej gry opartej na silniku Source.

Znacznie lżejsze klimaty oferuje Cube Story. To przygoda dla pojedynczego gracza, w której wcielamy się w naukowca imieniem C.Michel. Pewnego dnia budzi się on i z przerażeniem odkrywa, że świat opanowały zombiaki i wszystko wskazuje na to, że jest on ostatnim ocalałym człowiekiem.
Mod stawia na minimalizm graficzny. Otoczenie wykonane jest z prostych klocków, tekstury pełne są ogromnych pikseli i nie zastosowano żadnego dynamicznego oświetlenia. Dzięki temu udało się uzyskać ciekawą stylistykę retro i co więcej, cały sporych rozmiarów świat ma tutaj postać jednej mapy.

Obecnie wielu fanów Left 4 Dead zagrywa się w wydane niedawno Evolve, ale na razie nie warto wyrzucać gry Left 4 Dead 2 z dysku twardego, gdyż wciąż powstają do niej ciekawe mody. Najnowszym jest Fatal Freight, czyli dopracowana kampania oferująca pięć obszernych map, posiadających zarówno sekcje we wnętrzach, jak i na świeżym powietrzu. Kampania pozwala bawić się we wszystkich podstawowych trybach rozgrywki, czyli Versus, Survival, Scavenge oraz Coop.
GhostTown to modyfikacja do gry Painkiller: Black Edition, oferująca obszerną przygodę dla pojedynczego gracza, w której musimy przedrzeć się przez ponure miasteczko. Niegdyś było to miejsce tętniące życiem, ale potem tajemnicza tragedia doprowadziła do śmierci wszystkich mieszkańców, którzy teraz nawiedzają ulice jako potwory.

Z kolei Jenka's Nightmare to wskrzeszenie najsłynniejszej modyfikacji do Cave Story. Przed laty oryginalna autorka porzuciła ten niedokończony, ale mimo to cieszący się dużym uznaniem projekt. Teraz inny fan opracował nową wersję, uzupełniając brakujące elementy i ogólnie poprawiając jakość produkcji.
Jenka's Nightmare to potężna kampania, pełniąca rolę nieoficjalnej kontynuacji gry. Po wydarzeniach z podstawowej wersji bohaterowie udali się na zasłużony odpoczynek, ale urlop ten zostaje przerwany, gdy cała trójka, czyli Quote, Curly oraz Balrog, zostają nagle teleportowani z powrotem na pełną potworów wyspę. Okazuje się, że pokonana wcześniej Jenka postanowiła się zemścić za upokarzającą porażkę. Co gorsza, za pomocą tajemniczych sił przeobraziła całą krainę, tak że stała się ona znacznie bardziej niebezpieczna.
Mod oferuje co najmniej kilkanaście godzin zabawy na poziomie w niczym nie ustępującym pierwowzorowi. Przygotowano nowe wyzwania, mapy i przeciwników. Jednocześnie wyraźnie podbito poziom trudności.
Z kolei Flying Saucers to nowa mini-kampania do gry Return to Castle Wolfenstein, pozwalająca na wcielenie się w radzieckiego szpiega imieniem Alex Barbariskin. Zostaje on wysłany na wrogie tereny w celu zinfiltrowania nazistowskiego kompleksu badawczego, gdzie konstruowane są prototypy latających spodków. Jego zadaniem jest wykradzenie planów tych maszyn.

The Last Storm to mały projekt do gry Battlefield 2142, który ulepsza tryb dla pojedynczego gracza, zwiększając jego realizm oraz usuwając błędy. Ponadto wprowadzono większość sprzętu z rozrywek multiplayer oraz zwiększono rozmiary map.
Mod zawiera również profil potrzebny do samotnej zabawy. Ma to kluczowe znaczenie, gdyż firma Electronic Arts porzuciła grę w połowie 2014 i obecnie nie można już oficjalnie generować nowych profil i tym samym bez modyfikacji zabawa w trybie dla pojedynczego gracza jest niemożliwa dla nowych użytkowników.

Warto także zwrócić uwagę na nową wersję Coop Mod do gry Star Trek: Elite Force II. Cel projektu jest prosty – umożliwienie przejścia całej kampanii w trybie kooperacji dla czterech graczy. Aby to osiągnąć przerobiono kod sieciowy, kompletnie przebudowano wszystkie poziomy pod względem trudności oraz liczby przeciwników oraz dodano siedem dużych nowych map.

Osoby mające ochotę przypomnieć sobie grę Tomb Raider II zainteresować może mod Unofficial Patch. Projekt pełni funkcję nieoficjalnej aktualizacji. Wprowadza ona wsparcie dla wysokich rozdzielczości szerokooekranowych oraz obsługę współczesnych padów zgodnie z systemem Xinput.

Z kolei Dominus Prime to nieoficjalna aktualizacja gry Alpha Prime. Projekt usuwa błędy pozostawione przez oryginalnych deweloperów oraz poprawia zbalansowanie rozgrywki i sztuczną inteligencję. Ponadto lekkiemu liftingowi poddana została oprawa graficzna, w tym zwłaszcza system oświetlenia.

Nie próżnowali także fani darmowej skradanki The Dark Mod. Z najnowszym przygód najbardziej godne polecenia są:
Jedną z najciekawszych premier tego roku w kategorii modów strategicznych stało się Thrawn's Revenge II: Ascendancy. Projekt przenosi akcję gry Sins of a Solar Empire: Rebellion w realia Gwiezdnych Wojen, zaraz po zakończeniu Bitwy o Endor, czyli starcia stanowiącego punkt kulminacyjny filmu Gwiezdne wojny: część VI - Powrót Jedi. Gdy zaczynamy zabawę Imperium jest w rozsypce, ale nie zostało jeszcze definitywnie pokonane. Gracze mogą pokierować zarówno Rebelią, jak i niedobitkami Imperium. Niezależnie od wybranej strony, cel jest jeden – osiągnięcie kompletnej dominacji w galaktyce.
Autorzy nie ograniczyli się do nowych frakcji, jednostek, map i technologii. Mocno przerobiono także mechanizmy rozgrywki i wprowadzono wiele dodatkowych elementów, takich jak system migracji, spadek wydajności statków wraz ze wzrostem poziomu uszkodzeń kadłuba czy uzbrojenie pozwalające na niszczenie całych planet.

Fani Gwiezdnych Wrót powinni zainteresować się modem Stargate Space Conflict do Homeworld 2. To totalna konwersja przenosząca tego kosmicznego RTS-a w realia znane z seriali telewizyjnych. Autorzy podmienili wszystkie statki i mapy oraz mocno przerobili mechanizmy rozgrywki, tak aby lepiej oddawały charakter gwiezdnych starć w tym świecie.

Innym ciekawy modem do Homeworld 2 jest Freespace: Fleet Command. Zgodnie z tytułem, projekt odtworza w formie strategicznej starcia gwiezdne znane z klasycznej serii kosmicznych symulatorów. Mod podmienia wszystkie modele i mapy oraz mocno przerabia mechanizmy rozgrywki. Całość nastawiona jest na szybkie potyczki wieloosobowe, podczas których gracze mogą dowodzić trzeba frakcjami - Terranami, Vesudanami oraz flotami Shivan. Dodatkową atrakcją są generowane losowo poziomy.

Ukazało się także demo Men Of The Emperor:Burning Horizon, czyli to modyfikacji do gry Men of War, która przenosi akcję w realia uniwersum Warhammera 40,000, pozwalając na pokierowanie siłami Gwardii Imperialnej. Autorzy podmienili wszystkie jednostki, dodali umiejętności specjalne i liczne nowe elementy otoczenia oraz przerobili mechanizmy rozgrywki tak, aby lepiej oddawały bitwy znane ze figurowego pierwowzoru.
Równocześnie wypuszczono także program Dynamic Campaign Generator, który pozwala tworzyć własne kampanie w Men Of The Emperor:Burning Horizon poprzez generowanie serii potyczek typu skirmish i łączenie ich w jeden ciąg.

Pozostając na chwilę w futurystycznym uniwersum firmy Games Workshop warto jeszcze wspomnieć o Soulstorm Bugfix Mod gry Warhammer 40,000: Dawn of War – Soulstorm. To nieoficjalna łatka, która usuwa praktycznie wszystkie błędy pozostawione przez oryginalnych deweloperów dodatku. Niestety, obecnie działa tylko w trybie dla pojedynczego gracza.

AHOI Mod - A Treasure Chest to modyfikacja do gry Hearts of Iron III: Their Finest Hour, której zadaniem jest generalne ulepszenie i rozbudowanie gry. W tym celu dodano 580 technologii i wprowadzono nowy system rozwoju państw, tak aby małe narody miały większe szanse dogonić większe. Przygotowano także przerobiony interfejs dopasowany do rozdzielczości szerokoekranowych i oferujący łatwiejszy dostęp do ważnych informacji. Ponadto poprawiono zbalansowanie rozgrywki.

Ukazała się nowa wersja Le Royaume des Ombres do Diablo II: Lord of Destruction, Projekt zmienia i rozszerza praktycznie każdy elementy gry. Wprowadza nową kampanię, dwukrotnie dłuższą niż ta z wersji podstawowej, która pozwala na odwiedzenie ponad dwustu lokacji. Gracz może wybierać spośród siedmiu klas postaci i korzystać z ponad dwóch tysięcy przedmiotów. Wprowadzono także system craftingu i dodano masę nieznanych wcześniej potworów.

Powoli zaczyna rozkręcać się społeczność moderska Legend of Grimrock II. Z pierwszych wydanych projektów warto zwrócić uwagę na

Sayazn to modyfikacja do gry Mount & Blade: Warband, która przenosi nas do fantastyczej krainy stylizowanej na ziemski XVII wieku. W świecie tym nie ma w prawie w ogóle magii i zamiast tego społeczeństwo może cieszyć się takimi zdobyczami techniki jak druk czy broń palna.
Mod oferuje nową mapę, frakcje i jednostki. Wprowadzono także starcia pomiędzy statkami powietrznymi, systemy morale i doświadczenia dla armii oraz bitwy morskie. Do tego wirtualny świat zaprojektowano tak, aby ulegał dynamicznym zmianom na skutek działań gracza oraz dowódców kierowanych przez sztuczną inteligencję.

Portal Reloaded_ to modyfikacja do gry Portal 2 zawierająca zestaw nowych map, w tym siedmiu przeznaczonych do trybu co-op i dwóch do samotnej zabawy. Wszystkie poziomy zostały zainspirowane stylem wizualnym i typem zagadek z pierwszego Portala. Nie znajdziecie tutaj żadnej sensownej fabuły łączącej kolejne wyzwania, ale projekt nadrabia to wysokim poziomem dopracowania map.

Wyjątkową aktywnością wykazali się ostatnio fani Amnesia: The Dark Descent wypuszcając prawdziwe zatrzęsienie nowych przygód do tej gry, z których szczególnie godne polecenia są:

Scourge of Viscerus to modyfikacja do gry Hexen: Beyon Heretic oferująca obszerną kampanię dla pojedynczego gracza, w której próbujemy powstrzymać złego czarnoksiężnika przed wskrzeszeniem prastarych demonów. Zanim jednak poślemy go do piachu wpierw musimy pokonać jego czterech uczniów.
W trakcie kampanii gracz odwiedza pięć światów i każdy z nich posiada odmienny klimat i styl architektoniczny. Całość jest wyśmienicie dopracowana i pod względem wykonania w niczym nie ustępuje oficjalnym poziomom.

Serpent: Resurrection to modyfikacja do gry Hexen: Beyond Heretic z kampanią, której fabuła obraca się wokół powrotu trzech wężowych jeźdźców do świata śmiertelników. Jeśli nie zostaną powstrzymani sprowadzą apokalipsę, więc z misją ich pokonania wyrusza legendarny bohater Banedon. Przepada on jednak bez śladu. Jego tropem postanawia podążyć trójka najlepszych uczniów założonych przez herosa szkół wojowników, magów i kleryków.
Mod stanowi jeden z najbardziej ambitnych projektów opracowanych przez fanów z myślą o grze Hexen. Oferuje długą na kilkanaście godzin kampanię oraz zatrzęsienie nowych potworów, przedmiotów oraz obiektów graficznych. Ponadto wprowadzono rozbudowany system RPG, pozwalający na rozwijanie umiejętności postaci oraz nową mechanikę zaklęć.
Więcej:Stworzył Gothica dla niewidomych. Teraz kolejni gracze mogą poznać kultowe drewno z Niemiec

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.